Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Предизвикателният музикален клип на едно 17-годишно момиче предизвика буря в чаша вода. Това е поредният скандал, който ни подсеща за ценностните развалини, които подминаваме ден след ден, сякаш нищо не зависи от нас.
Държавната агенция за закрила на детето даде сериозно рамо на добре обмисления маркетингов продукт, представен от 17-годишната Гери-Никол. Предполага се, че родителите й, които са и нейни продуценти, се радват на неочаквания успех в музикалната кариера на детето си, ако естествено разбират успеха само като огромна популярност, независимо дали е със знак плюс или минус. Сериозно ли е в един клокочещ от напрежения обществен контекст да говорим за скандалния клип на варненската ученичка и в какво именно се състои скандалът? Кои видими и невидими лостове и механизми го предизвикват?
Лесната мишена Гери-Никол
Дискусиите около клипа на Гери-Никол, които текат страстно и масово главно из виртуалното и медийното пространство не са само проблем на масовата култура – все по-безвкусна и предизвикателна и в световен мащаб. Тези дискусии всъщност могат да ни послужат като повод да се съсредоточим в по-съществена и общочовешка проблематика. На първо място не е зле да си дадем сметка за чиновническата безпомощност и кухота, които се излъчват от позицията на овластена институция, каквато е Държавната агенция за закрила на детето, орган на министерския съвет, с многочислен състав и регионални представителства.
Човек се усъмнява, че работещите там току-що са се пробудили и са видели едно почти пеещо, почти вилнеещо полудете-полужена.
Но как досега не са забелязали общата норма на преливаща гола плът, която тече и се натрапва от всички източници на информация и дезинформация, прелива от повечето печатни и електронни медии? Българските деца, пък и техните семейства, всеки ден дишат тази среда, осъзнато или не поемат въздух всред цялата всепозволеност и разгащеност на всевъзможни биг и вип брадъри и всякакви шоу-програми от кръста надолу, разюздани модели на поведение, незачитане на социални и морални правила.
Българските деца, преди дори да са станали още тийнейджъри, пушат какво ли не през голямото междучасие покрай двора на всяко училище, и във всеки клас от пръв поглед биха могли да бъдат разпознати поне три потенциални Герита, които дори без да имат музикални амбиции, са готови да се сдобият с нейната шумна публичност на всяка цена. Подрастващите в България вече повсеместно са въвлечени в шоуто на безвкусицата и ниските вибрации, и то не от вчера, достатъчно е да си припомним препълнените с ученици, припяващи чалга стадиони…
Любословие.БГ по Дойче Веле – към пълния текст: http://www.dw.com/
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)