Тази седмица разговаряме с Мариана Мичева – бакалавър и магистър по логопедия за това как книгите помагат на децата да развиват своите говорни умения. „Книгите са изключително важна част от развитието на децата, както и на възрастните.
Докато четем обогатяваме речниковия си запас, подобряваме изказа си и съпреживяваме въображаема комуникационна ситуация с героите в книгата.
Малките деца, които все още не могат да четат, обичат да слушат приказки и разкази. Представят си ситуациите в приказките, запомнят определени фрази и изречения, които след това употребяват в свои собствени изказвания. По този начин обогатяват пасивния си речник и развиват активния си, научават нови думи и понятия.“
Мариана разказва какви са ползите, когато четенем на децата. „Когато четем на децата си, ние им отделяме време и внимание. Това е изключително ценна предпоставка за създаване на спокойствие и комфорт у детето. Изгражда се връзка между родител и дете, отношения на доверие и емоционална среда, в която детето се чувства защитено, доволно и щастливо.
Когато детето е неспокойно и раздразнено,
прочетете му стихче, приказка или му изпейте песничка.
Това ще го успокои и ще допринесе за психическия и физически комфорт.“
Тя споделя за своя опит в логопедията и за ползата от книгите за деца и възрастни с говорни дефекти. „Определено книгите помагат. Те са полезни не само на деца с говорни дефекти, а и на възрастни, претърпели тежки болести. При тях също се наблюдават множество ползи и подобряване на изказа и възстановяване на речника, които са били засегнати. Докато слушат разкази и приказки, децата развиват паметта, концентрацията и вниманието си, учат се да проследяват логическите връзки и да извличат поуки, които са полезни за отношенията и социалните контакти. Детето може да открие себе си в история или приказка, да преосмисли своето поведение и реакции.
В практиката си използвам най-разнообразни книжки – от такива със стихчета и приказки, до учебни помагала с определени задачи, които развиват фината моторика, паметта, вниманието, концентрацията и речниковия запас.
В логопедичната терапия активно се включват гатанки,
скоропоговорки, стихчета и приказки, разкази по картинки.“
Мариана Мичева коментира книгите на издателство „Фют“, които използва в своята практика:
сп. „Бърборино“; „Дете и петле“; „Мило коте“; „Охлювче рогато, мъничко, чудато“
„Много съм доволна от списание „Бърборино“ и събирам всеки брой. В него откривам чудесни развиващи задачи за деца на възраст от 2 до 4 години. За най-малките е препоръчително и заучаването и повтарянето на кратки стихчета, придружени с картинки. Обикновено използвам книжки като „Дете и петле“, „Мило коте“, „Охлювче рогато, мъничко, чудато“.
„Докато играеш, всичко можеш да узнаеш“; „Мисли бързо, решавай бързо, бъди пръв“
„За по-големите деца развитието на фината моторика, научаването на цифрите и буквите е приятно занимание, с помагалата и книжките от серията „Докато играеш, можеш всичко да узнаеш.“ Тя включва множество помагала с полезни упражнения и игри. Много хубави и достъпни са книжките с общоразвиващи упражнения от поредицата „Мисли бързо, решавай бързо, бъди пръв!”. От тях предлагам упражнения за развитие на когнитивните способности, доразвиване на фина моторика и графомоторни способности.“
„За четене вечер и в свободното време, силно препоръчвам приятните и занимателни истории в „Приказки за лека нощ“. Книжката се превръща в любима на деца и възрастни, а и очарова с чудесните си илюстрации.“
„Всяко едно занимание с интерактивни книги се превръща в забавление и игра. Радвам се, че откривам подобни издания и в България. Очарована съм от говорещите карти – „Кой мяука и кой лае?“. Те са идеални за развитие на звукоподражанията при деца с езикови нарушения, а и са изключително занимателни за всички малки сладури. Пъзелите в тях, допринасят за полезното им въздействие и са приложими при множество комуникативни нарушения. Лесни са за употреба и от родителите в домашни условия.“
Мариана съветва родителите да се консултират с логопед веднага щом забележат потенциално нарушение. „Не бива да се губи ценно време в изчакване. Колкото по-рано бъде открит конуникативният проблем, толкова по-бързо може да бъде коригиран и отстранен.“
Мариана Мичева е бакалавър и магистър по логопедия, завършила е и педагогика за деца със специални образователни потребности. Работи като логопед в Център за социална рехабилитация и интеграция в гр. София. Организира и е водещ на уъркшопи, семинари и обучения за деца, родители и специалисти. Има интереси в психологията и арттерпевтичната дейност. В свободното си време обича да рисува и да почива сред природата.
Luboslovie.BG по https://www.fiut.bg/