Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път…
От 1 декември влезе в сила забрана за преминаване през центъра на София за стари и замърсяващи автомобили. Кои автомобили обхваща забраната и Kакво e ЕКО група – разказваме в тази статия.
Какво е ЕКО група и как се определя?
С промени в наредбата за извършване на годишни технически прегледи през 2021 бяха определени няколко екологични групи. Всеки автомобил, преминаващ на ГТП, попада в една от 5-те еко групи. Това зависи от екологичната EURO категория на автомобила, датата на първа регистрация и нивото на изгорели газове. По-долу резюмираме разделението на еко групите
Възможно е след измерване по време на ГТП автомобилът да не попадне в нито една екологична група. В тези случаи той се определя в 1-ва.
Какво става с автомобили без EKO група?
Както вече изяснихме, еко групата се определя по време на годишния технически преглед в пункт за ГТП. Ако обаче автомобилът не е преминал ГТП, той няма екостикер и определена еко група. За част от автомобилите решение има. Според същата наредба, цитирана по-горе, за автомобили, от чиято първа регистрация не са изминали повече от 3 години, не се налагат измервания. Те се определят във възможно най-високата екологична група автоматично, но трябва да им бъде издаден екостикер.
Автомобилите могат да преминат през пункт за ГТП за определяне на екологична група и издаване на екостикер. Досега това не беше възможно и се налагаше извършване на нов технически преглед, дори колата към момента да има валиден такъв. Системата на агенцията, която контролира пунктовете за ГТП, вече позволява единствено определяне на еко група без извършване на ГТП.
Ако твоят автомобил още няма определена еко група, може да преминеш през някой от пунктовете на Аутотест Груп в София. Услугата ще се предлага след 5-ти декември. Виж локациите на пунктовете в нашия сайт ТУК.
Как се използват еко групите?
Основната идея за прокарването на тези промени и издаването на екостикери беше общините в страната да могат да създават т.нар. нискоемисионни зони. В тези зони следва да бъде забраняван или временно ограничаван достъпът за най-старите и замърсяващи автомобили.
Така от 1 декември в София влезе забрана за достъп до централната част на града или т.нар. малък ринг за автомобилите от 1-ва екологична група. Тя ще продължи до края на м. февруари 2024. Забраната важи включително за автомобили с чужда регистрация и за тези, на които не е определена екологичната група.
Малкият ринг обхваща зоната, оградена от бул. „Васил Левски“, бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Ген. Скобелев“, ул. „Опълченска“, бул. „Сливница“.
В изключенията попадат жители на града с постоянен адрес в рамките на нискоемисионната зона, както и хората с увреждания. За целта се подава заявление към Центъра за градска мобилност.
Кой санкционира, как и кога?
Тъй като навлизането в нискоемисионна зона не е нарушение на Закона за движение по пътищата, глобяването става от страна на съответната община. Глобите за граждани са от 50 до 500 лева, а юридическите лица – собственици на автомобили замърсители, подлежат на санкции от 200 до 1000 лв.
В София ще бъдат използвани всички налични камери на Столична община, за да прочитат данните от екостикера и регистрационния номер на автомобила, да търсят информация за определената еко група и същото да се използва за санкциониране.
Към момента обаче няма работещ софтуер за автоматични глоби и кметът на града заяви, че ще има гратисен период и нарушителите няма да бъдат глобявани при първо провинение.
Какво още се предвижда?
В плановете на Столична община е да разшири нискоемисионната зона с т.нар. голям ринг или зоната, оградена от: бул. „Сливница“, бул. „Данаил Николаев“, бул. „Ситняково“, бул. Михай Еминеску“, бул. „П. Яворов“, бул. „Никола Й. Вапцаров“, ул. „Атанас Дуков“, ул. „Люба Величкова“, ул. „Сребърна“, бул. „X. Ибсен“, бул. „П. Ю. Тодоров“, бул. „И. Е. Гешов“, бул. „К. Величков“.
Постепенно се очаква да се случи следното. От 1 декември 2024 в малкия ринг ще бъде забранено движението и на автомобили от 2-ра екологична група, а от 01.12.2028 и от 3-та еко група. Големият ринг трябва да заработи от 01.12.2025 със забрана за 1-ва еко група и от 01.12.2027 за 2-ра.
Каква е вашата реакция?
Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път през 1844 г. в гр. Смирна (дн. Измир). С него е поставено началото на българския периодичен печат. На 1 април 2013-та година, 169 години след началото на първото издание на списание „Любословие”, поставяме началото на неговото онлайн издание