Сега четете
Има ли слабости и грешки в управлението на бюджета на Европейския съюз?

Има ли слабости и грешки в управлението на бюджета на Европейския съюз?

снимка: Euronews

Европейската счетоводна палата отчита 5.6 % на грешките в бюджета за 2023 г. – за сравнение те са 4.2% за предходната година и 3% за 2021 г. За пети пореден път, надзорният орган за разходите на ЕС изразява отрицателно мнение относно управлението на разходите на съюза, като бюджетът значително надхвърля допустимия 2% праг на грешките. Повечето от грешките са отчетени като административни – например включени са проекти, които не би трябвало да бъдат финансирани с пари на ЕС. Само при малка част от случаите са установени умишлени измами. Основната част от грешките са открити във Фонда за възстановяване след COVID-19.

Търговските преговори между Брюксел и Вашингтон

Официалната платформа за възстановяване на икономическите връзки между ЕС и САЩ често  е обвинявана в задкулисие и че световни лидери и големи корпорации могат да оформят геополитическата стратегия далеч от общественото внимание. Създаден от Европейската комисия през 2021 г., Съветът по търговия и технологии сега се възприема от мнозина като геополитически инструмент в ръцете на ключови фигури в Брюксел и Вашингтон.

Експерти предупреждават, че Комисията често надхвърля правомощията си, предизвиквайки сериозни притеснения относно прозрачността и отговорността в действията на лидерите. Дори омбудсманът на ЕС Емили О’Райли заяви наскоро, че това е “манна небесна за евроскептиците”.

Неясна организация, която ще спечели много от миграционната политика на Европа

През миналата седмица Илва Йохансон, комисар с изтичащ мандат по въпросите за вътрешните работи и миграцията, се отправи към Люксембург за последната за мандата си министерска среща за дискусия по най-важната и болна тема за Европа, а именно миграцията и миграционната политика на съюза. „Това е исторически момент за създаването на Новия миграционен пакт“, заяви тя при пристигането си. Пактът, който е от изключително значение и цели да преразгледа миграционната и бежанската политика на ЕС, беше приет едва наскоро – през май 2024 г. след почти цяло десетилетие преговори.

Международният център за развитие на миграционната политика

Само за последната година тази организация е утроила финансирането си от Еврокомисията, ставайки незаменим помощник на Брюксел по въпросите на външните граници на Европа, като същевременно остава „под радара“. Експерти предупреждават, че структурата на Международния център остава някак защитен от демократичен контрол.

Съвсем наскоро разследващи журналисти разгласиха, че не са получили отговор на своите продължителни искания за достъп до информация за ключови проекти на Международния център.

Вижте и

Още една слабост на ЕС – съюзът не успява да намали бюрокрацията, въпреки обещанията

През последния месец всички видяхме серия от статии за амбициозната цел на Европейската комисия да се справи с намаляване на бюрокрацията, поставена от Урсула фон дер Лайен. Тя неведнъж е обещавала да намали отчетните задължения за бизнеса в ЕС с 25% – цифра, определена без ясна основа. За новия си мандат, тя постави още по-висока цел: 35% намаление на бюрокрацията за малки и средни предприятия (МСП).

На въпрос към комисията защо точно 35 % е заложената цел, те отговориха следното: „Целта, свързана с МСП, се основава на разбирането, че заради размера си, МСП са по-малко подготвени да се справят с регулаторната тежест, пред която са изправени компаниите, докато индивидуалният им принос за постигането на обществени политически цели често е много ограничен. Следователно, е желателно да се постави по-висока цел от предходната.“

В отговор на това становище, някои журналисти се шегуват, че Урсула фон дер Лайен е избрала 35 %, само защото е по-голяма стойност от 25%, но си остава също толкова недостижима цел.

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
1
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре