Филмът „Козият рог“ открива днес фестивала за българско класическо кино “24 през 2024”
Фестивалът ще се провежда в кино Одеон всеки петък от 18.00 ч. и е с подкрепата на Национален филмов център и в партньорство с Българска национална филмотека.
Фестивалът ще се провежда в кино Одеон всеки петък от 18.00 ч. и е с подкрепата на Национален филмов център и в партньорство с Българска национална филмотека.
Селекцията от заглавия включва класически български образци от отделните жанрове: драма, романтика, комедия, исторически и детски филми. Заедно с всеки филм Филмаутор ще представя и творчеството на съответния режисьор с участието на наши изтъкнати кино специалисти, сред които проф. Божидар Манов и доц. д-р Деян Статулов.
Всички прожекции ще бъдат с вход свободен за зрителите.
Сред подбраните заглавия, които ще бъдат представени са – „Топло“ и „Оркестър без име“, „Басейнът“, „Сватбите на Йоан Асен“ и „Тютюн“, „Войната на таралежите“ и други.
Филмът „Козият рог“ е определян от мнозина като едно от върховите постижения на българското кино. Той е първият и единствен филм в българското кино, на който е правен римейк. Лентата е по сценарий на Николай Хайтов по едноименния му разказ.
Автор на музиката към филма е Мария Нейкова, като по-късно по текст на Богомил Гудев се ражда популярната песен „Двама“, изпълнявана от Мария Нейкова. Оператор е Димо Коларо, художник – Константин Джидров.
Участват актьорите – Антон Горчев, Катя Паскалева, Невена Андонова, Милен Пенев, Тодор Колев, Климент Денчев, Стефан Мавродиев, Марин Янев, Красимира Петрова, Иван Обретенов, Продан Нончев, Иван Янчев.
„Козият рог“ разказва за кървава история от XVII век, която започва с едно насилие. Докато Караиван е с козите, турци изнасилват и убиват жена му Мария.
Покрусеният мъж прибира малката си дъщеря Мария в планината и я възпитава като мъж, за да отмъсти на насилниците. И тя един след друг ги убива. Когато Мария среща млад овчар, у нея се пробужда жената и тя забравя за отмъщението. Караиван убива овчаря, за да върне дъщеря си към мисията ѝ, но Мария прави друг избор. Тя разбира,че това е дело на баща й.
Мария измива тялото на своя любим, подрежда всичко като за погребение, запалва къщата и влиза вътре. Караиван идва и се хвърля в пламъците. Изнася дъщеря си, но тя е вече мъртва. Той отнася на ръце тялото й в планината и, обезумял от мъка, започва да търкаля огромни камъни в пропастта, чийто ек оглася околните върхари.