Той е дипломиран психолог и социолог, който има и магистърска степен…
В няколко статии ще разгледаме примери за това как образованието може да е по-различно и по-добро от преобладаващото в момента. Първият пример са „Върховите публични училища“ (Summit Public Schools) – мрежа от 11 публични чартърни училища в щатите Калифорния и Вашингтон, обучаващи ученици от 6 до 12 клас. Те са базирани на персонализиран подход на учене и преподаване, наречен Summit Learning. Популярността на тези училища и успехът на техните завършващи ученици демонстрират реалната ефективност на мисията на Summit: да подготви всеки ученик да води живот, изпълнен с удовлетворение (fulfillment). На български няма точен превод само с една дума на това понятие. Oxford English Dictionary определя „fulfillment“ като удовлетворение или щастие в резултат от пълното развитие на собствения потенциал. Образователната програма на Summit е конкретно оформена, за да помага на всеки ученик да проектира своите собствени страст, цели и постижения чрез три основни компонента. Всеки Summit ученик има ментор, който всяка седмица се среща с него лично и отделно от другите деца, за да го подкрепи в разбирането и овладяването на неговата индивидуалност. В клас учениците прилагат знанията, уменията и навиците, които са научили, към проекти, които ги подготвят за житейските сценарии, с които ще се сблъскат след като завършат. Накрая всички ученици са водени през учебни кръгове, които ги учат как да си поставят достижими цели, да правят ефективни планове и да демонстрират своите способности и умения. Разбира се, веднага се появява въпросът: Всичко това звучи много хубаво, но завършилите Summit влизат ли след това в колеж?
Въпреки че приемането в колеж по никакъв начин не измерва и не показва реално удовлетворението или развитието на даден ученик, 99% от учениците завършили Summit Public School биват приети в четиригодишен колеж, сравнено с 66% средно на национално равнище. Всъщност при всяко стандартизирано измерване на академичните постижения учениците от Summit постоянно се класират близко до върха.
Физическата инфраструктура на училищата ограничава броя на учениците, които могат да се обучават там. Както може да се представите, има много повече желаещи и кандидатстващи, отколкото места. За да реши проблема с квотите, Summit използва лотария, избираща на случаен принцип ученици извън потока на тези, които желаят да се запишат. Това приемане не е отражение на академичните способности на учениците или на финансовата нужда на училището. Целта е всички деца, което желаят да развият своите таланти в училището, да получат еднаква възможност да го направят.
Могат ли 11 училища в американския северозапад да променят нещо в образованието? Да, могат. Защото вече не са само 11- в целите Съединени щати над 330 училища вече участват в Summit Learning Program. Истинският потенциал на уникалния подход на Summit е именно неговата Summit Learning Program- пълен комплект от учебни програми, индивидуално и самостоятелно избрано професионално развитие, отдадени ментори в училищата и технологичната платформа на Summit Public Schools. Всяко училище е окуражавано да приспособи опита на Summit, така че да съответства на неговите собствени обществени нужди и ценности, както и да увеличи гъвкавостта на специфичните нововъведения.
Това, което започва като опит на Summit да сподели своите практики, инструменти и познание с други обучители, които посещават училищата Summit, се разраства в национална програма за подкрепа на училища в цялата страна чрез приспособяване на Summit Learning за техните общности. И всичко изброено е напълно безплатно. По този начин Summit се опитва да заобиколи ограниченията на квотния прием и да осигури персонализирано образование за всеки и всички.
Каква е вашата реакция?
Той е дипломиран психолог и социолог, който има и магистърска степен по Социална психология. Още по време на следването си започва да се занимава със спортна и когнитивна психология, мотивационна психология, здравословно хранене и коучинг, както и да провежда проучвания в сферите на етологията, епигенетиката, невропластиката, груповата динамика, поведенческата икономика и социалното инженерство. Понастоящем работи като Лайф коуч и НЛП терапевт, но всяка година отделя време и за практиката си на спасител и плувен инструктор.Въвежда в практиката няколко иновативни психологически техники, като „ходеща терапия“ и комбинация между класически масаж и психотерапия. Автор е на четири научнопопулярни книги и на една двустранна стихосбирка в съавторство с Армен Месропян. Има публикувани статии в списанията „Инсайт” и „Българска наука”.