Сега четете
Чума, овце и политическия цирк с неизбрания „шеф“ на парламента

Чума, овце и политическия цирк с неизбрания „шеф“ на парламента

В политическата обстановка в България, осмият грях може да се дефинира като:

„Власт без отговорност.“

Този „грях“ изразява състояние, при което онези, които заемат властови позиции, действат и вземат решения, водени от лични интереси, а не от стремеж към обществено благо и справедливост. Той се характеризира с липсата на отчетност и прозрачност, с манипулации и корупция, когато политиците не носят последствия за своите действия и решения, които засягат живота на хората. Властта без отговорност води до разочарование на гражданите, нестабилност и упадък на демократичните институции.

Така осмият грях показва, че дори политическите лидери да притежават власт и влияние, ако те не се съобразяват с етика, законност и обществено благо, се създава условия за дългосрочно пагубно въздействие върху обществото.

През април 1986 година Чернобил, малко градче в Украйна, става синоним на най-голямата ядрена катастрофа в историята. Въпреки че трагедията е довела до масово разселване, здравословни проблеми и необратими последствия за околната среда, самият ден на инцидента разкрива как човешките реакции могат да бъдат смесени и противоречиви.

В дни и часове след аварията, жителите на Чернобил и близките населени места са наблюдавали с удивление и дори радост необичайните, ярки светлини, които запълвали небето. Това е било явление, породено от радиоактивния облак, който излизал от атомната централа. Залезите и изгревите, обагрени в интензивни оттенъци на оранжево, червено, жълто и лилаво, създавали зрелищни и незабравими пейзажи. За хората, които са преживели този момент, тези цветове не били просто красиви – те били свидетелство за нещо необичайно и почти магическо.

Реакцията на жителите обаче била комплексна. На фона на ужасяващото невежество за истинската опасност и реалния риск за здравето, човешкото възприятие за красотата не било спряно дори от трагедията. Хората били очаровани от необичайния спектакъл в небето, но едва по-късно осъзнали колко висока е цената на тази „красота“. Подобни моменти напомнят как понякога човешката природа търси утеха дори в най-тъмните и опасни часове, как радостта и страха могат да съществуват заедно, и как ние, хората, понякога не виждаме пълния мащаб на опасността, докато не е твърде късно.

Без да се извинявам за грубия и може би много подходящ тон, политиците в момента излъчват негативна енергия, която засяга българщината, българите и държавността ни. Докато ние се наслаждаваме на „циркити“, както наричаше разиграваните в тв реалитито цирскове участник-финалист в Биг Брадър-  сме в крайна фаза на разпад.

„Циркът и политиката: Искрите на шоуто, без да обидим артистите“

Циркът и политиката имат много общо, макар и на пръв поглед да изглеждат като две напълно различни сфери. И двете са сцени, на които се разиграват спектакли, пред очите на публика, жадна за забавление, зрелища и драматургия. В цирка артистите се стремят да изненадат и да изпълнят публиката с удивление, докато в политиката играта често се върти около шоуто на властта, ораторските умения и стратегиите за манипулация. Но въпреки че приликите са налице, важно е да разберем, че циркът и политиката не са синоними, и не всички политически събития могат да бъдат сведени до пъстър спектакъл.

Циркът е изкуство, което включва смелост, творчество и умение. Артистите, които се изправят пред опасността и публиката, са хора, които не само че носят със себе си талант, но и отдаденост, постоянна подготовка и изключителна дисциплина. Те са истински професионалисти, които превръщат обикновените трюкове в изкуство, а страхът и напрежението в радост за зрителя. В този смисъл, политиците биха могли да се научат не само на способността да държат вниманието, но и на това как да бъдат искрени в своята роля – не само актьори в шоуто, а хора, които създават и развиват обществено значими идеи.

Но ако трябва да бъдем искрени, политиката понякога става цирк в най-добрия смисъл на думата. Има моменти, в които решенията и действията на политиците изглеждат толкова нелепи и неочаквани, че те могат да накарат публиката да се замисли дали всъщност не гледа комедия. Тогава се поставя въпросът дали в политиката можем да разпознаем истинските мотиви и дали шоуто е по-важно от същността на действията.

Никой не иска да обиди артистите, защото тяхната работа е да създават изкуство и да вдъхновяват. Но политиците трябва да се стремят да бъдат повече от „артисти на политическата сцена“ и да изиграват ролите си с грижа и уважение към обществото, което представят. Това означава да се създават политики, които се основават на реални решения и здрав разум, а не само на ефектни речи и външни ефекти.

Циркът и политиката се пресичат в игривата динамика на живота, но докато един може да бъде просто забавление и отдушник за ежедневните тревоги, другият трябва да бъде сериозно упражнение на отговорност и лидерство. За да бъде политиката достойна за уважение, тя трябва да се стреми към стойност, а не просто към спектакъл.

„Чернобил: Радостта на жителите пред лицето на катастрофата и цветовете в небето“

Чернобил е пример за сложността на човешките чувства и за контраста между външния лъсък на красотата и вътрешния страх от катастрофата, която тихо и невидимо се разгръща. Спомени за този момент напомнят на поколенията, че красотата и опасността могат да вървят ръка за ръка, но те също така подчертават колко важно е да се научим да разпознаваме истинската природа на заплахите и да не се подвеждаме от външния блясък на трагедията.

Въпросът защо сме такива, и защо обичаме само хляб и зрелище е дълбок и сложен, и може да се разглежда през различни перспективи – историческа, социална, психологическа и икономическа.

България има дълга история, изпълнена с трудности, чуждо владичество, политически и социални катаклизми. Тези исторически обстоятелства оставят трайни отпечатъци върху колективното съзнание на народа. Периодите на авторитарно управление и потисничество, като времето на Османската империя и комунистическия режим, създават у хората усещането за безсилие и недоверие към институциите. Когато хората са изправени пред систематични несправедливости, те се научават да се адаптират, да извъртат правилата или дори да се откажат от принципите си, за да оцеляват.

Вижте и

В съвременна България много от социалните и политическите проблеми произтичат от дългогодишната недостатъчна икономическа и институционална стабилност. Корупцията, липсата на прозрачност и неправомерните практики са системни и се пренасят от поколение на поколение. Възможността за напредък често се вижда в краткосрочните ползи, които човек може да получи за себе си, а не в дългосрочната устойчивост и развитието на обществото. Това води до пренебрегване на етичните принципи в политиката и обществения живот.

Психологически, склонността към краткосрочно мислене и личния интерес може да бъде резултат от дългогодишното социално и икономическо напрежение. Хората се стремят към сигурност, а когато системата не предлага такова чувство на стабилност, те често прибягват до измами или манипулации, за да постигнат своите цели. Това създава цикъл, в който обществото се оказва затворено в собствените си проблеми и вечно търси оправдания за това, което се случва.

Липсата на образователни и културни инициативи, които да насърчават критичното мислене, личната отговорност и етика, допринася за състоянието на обществото. Когато образованието и културата не се фокусират върху развитието на граждански добродетели, а вместо това се съсредоточават върху конформизъм и безкритичност, се създават условия за безнаказаност и етика на самоизгодността.

Икономическите условия също играят съществена роля. Ако повечето хора живеят в бедност или икономическа несигурност, те са по-склонни да се стремят към бързо обогатяване и досягат на лични цели, дори ако това е за сметка на обществото. В условия на висока безработица и неравенство, социалната мобилност е ограничена, което създава усещане за безнадеждност и намалява готовността за колективно действие за промяна.

В обобщение, причините за това защо обществото в България се намира в такова положение са комплексни и взаимосвързани. Те изискват дългосрочни и многопластови подходи за справяне – от реформи в образованието, през справяне с корупцията, до създаване на култура на отговорност и прозрачност. Промяната започва на индивидуално ниво, но за да бъде успешна, трябва да бъде подкрепена и от обществото и институциите, ако все още са останали такива.

Овцете във Велинград и състоянието на държавата са две напълно противоположни картини, но едновременно отразяват реалността, в която живеем. Докато в някои места в България животът тече спокойно и без въпроси, държавата ни се намира в тежка политическа криза. 240 депутати, избрани от народа, не могат да постигнат съгласие и да изберат председател на Народното събрание вече осем пъти. Това е показател за пълната блокада на институциите и неспособността на политическите сили да водят конструктивен диалог. Ситуацията е абсурдна и предизвиква сериозни въпроси за бъдещето на България и нейното управление.

Дали като отделни индивиди, дали като общество, не сме болни от чума?

Чумата, която разяжда основите на държавността и съвместното ни съществуване. Политическата криза, в която сме потопени, изглежда като нещо неизлечимо. Когато 240 народни представители не могат да изберат председател на Народното събрание, това не е просто политическо безумие, а симптом на по-дълбока болест. Ние като общество сме изпаднали в състояние на апатия, безпомощност и безнадеждност, където всичко, което можем да направим, е да наблюдаваме, както хората наблюдават цирк, без да се замислят за последствията. Възможно ли е да сме така дълбоко разделени и обезверени, че да не можем да изберем дори лидерите си? Може би истинската чума е в нашето бездействие и готовност да приемаме разпада, вместо да се опитаме да го променим…

АНДРЕЙ ВЕЛЧЕВ

Собственик и главен редактор на luboslovie.bg.

Докторант в Професионално направление. 9.1 Национална сигурност. В Юридически факултет на Русенски университет „Ангел Кънчев“. Катедра. Наказателноправни науки и сигурност. Доктор по политология 3.3. Магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации, националната сигурност, личната сигурност и хибридните войни. Член е Съюза на българските журналистиАсоциация на полицейските началнициНационален съюз „Безопасност и охрана“ и Национална Асоциация Сигурност.

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
2
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре