Сега четете
В. 24 часа: С уред за €5000 крадат коли на ток -така търговци на авточасти взривяват цените

В. 24 часа: С уред за €5000 крадат коли на ток -така търговци на авточасти взривяват цените

С уред за 5000 евро бандити крадат електрически автомобили, а след това продават батериите им за същата цена и така си „връщат инвестицията“.

По данни на МВР засега само двама престъпници разполагат с подобен уред – Даниел Димитров -Данчо Релето от Наглите и Илиян Бабичката, задигнал джипа на президента Росен Плевнелиев.
Уредът прилича на популярните конзоли Game Boy, както и на хитовите в миналото тетриси. Машинката се свързва с компютъра на електрическата кола – отключва и отваря и четирите врати, а след това стартира двигателя.

Трикът става с помощта на кабели. Обикновено за целта се пробива дупка в задната част на автомобила, а джаджата се свързва с бордовия компютър на превозното средство. Технологията е отпреди години, а днес бандити по света вече разчитат на уреди, които се свързват с автомобила чрез Bluetooth, но българските им колеги засега не са се оборудвали с тях, защото цената е около 20 000 евро. С подобен скъп уред, който обикновено е руско производство, разполага единствено пернишкият автокрадец Пуйката.

Неговата джаджа обаче е за залитане на най-модерни джипове, произведени през тази година. Тя е от две части. Едната прехваща сигнала от ключа на колите, които се палят безконтактно. Предава го на другата част от уреда. По този начин се крадат автомобили от паркинги на молове.

Проблемът е, че повечето уреди имат обхват от 5 метра – крадецът трябва да е близо до ключа и да няма прегради като стени например между тях. Именно затова те действат основно по паркинги, но тук проблемът за престъпниците е, че собственикът вижда как задигат колата му, реагира бързо и е голяма вероятността да бъдат заловени от полицията бързо. Уредът на „труда“ на Пуйката е значително по-модерен. Той прехваща сигнал и през стените

Така крадецът и съучастните му набелязват автомобила на паркинга на блок например, а после следят на кой етаж светва апартаментът. Причакването става на здрачаване, а самата кражба – същата нощ.

Бандитите се доближават до стената и търсят да прехванат сигнала с джаджата, което е лесно, защото собственикът държи ключа от автомобила в коридора. От подобен „маниер“ кражба в столичния квартал „Люлин“ дори се появи видео. Особеното при него е, че разфасоването на автомобила трябва да стане след часове, тъй като уредът за 20 хиляди евро отваря и пали колата само веднъж и не може да запомни кодирания сигнал.

Крадените по този модел коли са най-вероятно за части, защото става дума за нови keyless автомобили обикновено от по-скъпи марки и така от един ударпизкарват по 20 хил. лв. без големи усложнения

Подозренията на полицаите са, че търговци на авточасти са всъщност в дъното на схемата. Важната особеност е, че се задигат само коли с безконтактно запалване, които по правило са по-нови и скъпи. За останалите се ползва друга техника, най-вече програми, инсталирани на лаптопи.

Джаджата, която Пуйката и съратниците му използват, не е незаконна, ползват я и ключари. По оперативни данни на МВР засега я имат само тези известни крадци. С по-старата версия, която не работи през стени, могат да се похвалят десетина групи. Случвало се да услужват, давайки ги под наем за конкретна кражба.

Пуйката, който бе заловен преди 5 месеца, се ока• за, че ползва и по-старата версия уреди. Вероятно защото „обект“ на удара му беше ауди от 2018 г. Легендарният крадец остана в ареста 4 месеца и излезе на свобода, защото все още е обект на разследване. Неговият и на още няколко „колеги“ арести помогна на статистиката броят на задигнатите коли да спадне. От началото на 2024 г. са 240 при 320 за същия период на 2023 г.

Вижте и

Полицаи подозират, че родни крадци, които все по-често пътуват към Испания, се занимават там с коли на ток.

Бабичката, която се прочу е джипа на Плевнелиев, често е засичан в тази дестинация
Миналата седмица автовоз, собственост на фирмата на неговата съпруга, бе спрян в София с
8 коли. Транспортът преминал няколко държавни граници, преди да влезе у нас. 3 от колите били с редовни документи и без интервенции по тях. Останалите 5 – три електрически и два хибрида, се оказали крадени.

Проверява се дали Бабичката е крал колите лично, иди е организирал банда. Докато в чужбина крадат автомобили, които се продават у нас с фалшиви документи, в България електрически колите се задигат за друго. Бандитите ги разфасоват и търгуват с батериите, играещи ролята на двигател

Те се оценяват на по 10 000 лева. Тъй като колите на ток са сравнително нови за българския пазар -от около 5 години, има глад и за останалите им части. А законът не изисква автоморгите да доказват произход на частите, с които търгуват. Те се застраховат с фактури на купени легално преди години елементи, а тъй като батериите нямат серийни номера, е трудно да се докаже, че са задигнати.

в. 24 часа онлайн

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре