Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път…
Повишиха се опасенията за значително прекъсване на глобалните вериги за доставки, след като контейнеровен кораб се разби в мост в американския град Балтимор.
Корабът, наречен Dali, се удари в опорна колона на моста Francis Scott Key Bridge в ранните часове на вторник сутринта, причинявайки срутването му.
Мостът преминава през входа на пристанището на Балтимор, най-натовареното пристанище в САЩ за износ на автомобили и деветото най-натоварено като цяло.
Шестима души са в неизвестност и се предполага, че са загинали.
Бреговата охрана на САЩ преустанови операцията си по търсене и спасяване и започна мисия за възстановяване. Фокусът сега е насочен към разследването какво се е объркало, като екип от експерти по безопасност на транспорта се надява да се качи на борда на ударения кораб и да възстанови устройството за запис на данни.
Длъжностни лица казаха, че морският трафик през пристанището – който миналата година възлиза на повече от 47 милиона тона чуждестранни товари – ще бъде спрян „до второ нареждане“.
Говорейки пред BBC, Марко Форджионе, генерален директор в Института за износ и международна търговия, който представлява британския бизнес, участващ в международната търговия, каза, че спирането ще има „значителен вълнообразен ефект върху глобалните вериги за доставки“.
„Над 750 000 коли и превозни средства са преминали през Балтимор през последната година“, каза той пред The World Tonight на Radio 4.
„Това са големи американски марки и марки от Обединеното кралство и ЕС, от General Motors и Ford, Nissan, Fiat и Audi.
„Освен това Балтимор е значителен износител на втечнен природен газ и това има последици за Обединеното кралство и ЕС.
„Около половин милион тона втечнен природен газ напускат Балтимор на месец, така че последиците от случилото се са значителни и ще нараснат, преди да успеем да възстановим работата на Балтимор.“
Освен морския трафик, пристанището на Балтимор е пряко отговорно за около 15 000 работни места и поддържа още около 140 000.
След инцидента датският корабен гигант Maersk, чийто товар превозваше Dali, заяви, че „ще пропусне Балтимор в обозримо бъдеще“.
Редица железопътни и въгледобивни компании също предупредиха своите клиенти за прекъсване на износа на въглища.
Министърът на транспорта на САЩ Пийт Бутиджиг каза на брифинг, че „няма съмнение, че това ще бъде голямо и продължително въздействие върху веригите за доставки“.
„Твърде рано е да се предлагат прогнози за това какво ще е необходимо, за да се изчисти каналът и да се отвори отново пристанището“, каза той.
Президентът Байдън каза пред репортери, че правителството на САЩ ще „раздвижи небето и земята, за да отвори отново пристанището и да възстанови моста възможно най-скоро“, но добави, че процесът ще „отнеме известно време“.
Точната причина за катастрофата все още се установява, но официални лица казаха, че корабът е имал „проблем със захранването“ и са подали сигнал за помощ, преди да се ударят в моста.
Властите затвориха моста за движение на автомобили, когато получиха обаждането, но няколко превозни средства, които вече бяха на моста, паднаха във водата, когато той се срути.
Огромни усилия за търсене и спасяване продължиха през по-голямата част от вторник, като двама души бяха извадени от водата, единият от които в тежко състояние.
Шестимата души, които остават в неизвестност, са били част от нощна строителна бригада, която е ремонтирала дупки, съобщиха властите.
Морските и пристанищни власти на Сингапур, под чието знаме е плавал Dali, заявиха, че сертификатите на кораба, покриващи неговата структурна цялост и функционалността на оборудването му, са били валидни по време на инцидента.
Каква е вашата реакция?
Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път през 1844 г. в гр. Смирна (дн. Измир). С него е поставено началото на българския периодичен печат. На 1 април 2013-та година, 169 години след началото на първото издание на списание „Любословие”, поставяме началото на неговото онлайн издание