Той е дипломиран психолог и социолог, който има и магистърска степен…
Може ли да се наблюдава следният ефект: колкото повече убеждавате гражданите на една държава да гласуват, толкова повече да нараства броят на негласуващите? Оказва се, че това е нещо съвсем естествено и си има психологическа причина за него. Препоръките, исканията, убеждаванията пораждат психологически феномен, известен като „реактивно съпротивление“- състояние, което настъпва, когато хората почувстват, че свободата им е отнета или застрашена.
Хората имат нужда от свобода и автономия. Нуждаят се от това да чувства, че те лично контролират своя живот и действия и не желаят да се откажат от свободната си воля. Всъщност правото на избор е толкова важно, че хората го предпочитат, дори и това да влошава нещата. Реактивността се появява дори когато помолите хората да направят нещо, вместо да им кажете да не го правят. Независимо дали ги насърчавате да спестяват пари за пенсия, или да гласуват, всякакви усилия често неволно биват възприемани като посегателство върху свободата им, което пречи на способността да виждат своето поведение като управлявано от тях самите. Хората не винаги реагират, като правят обратното на това, което се иска, но това често е най-добрият начин да почувстват, че не им е било повлияно. Най-красноречивият пример за този ефект и причината за него е „предизвикателството Tide Pod“.
След като Procter & Gamble създадоха перилен препарат в капсули с разтваряща се найлонова обвивка, наречен Tide Pods, той беше лансиран на пазара с обещанието, че прави прането по-лесно. Компанията инвестира повече 150 милиона долара в маркетинг, но имаше проблем- хората почнаха да ядат тези балончета с препарат.
„Tide Pod Challenge“, както бе известно, започна като шега. Някой бе решил, че оранжево-сините балончета изглеждат достатъчно добре за да бъдат изядени и след една статия на The Onion, видео на CollegeHumor и най-различни постове в социалните мрежи, определени хора започнаха да предизвикват други да ядат перилен препарат. Тийнейджъри заснемаха видеа как дъвчат и им се догажда от капсулите с перилен препарат и ги публикуваха в YouTube, предизвиквайки другите да направят същото. Някои дори готвеха капсулите, преди да ги погълнат. Скоро всички главни американски медии отразяваха тази мания, като за коментари бяха включени и лекари. Родителите не знаеха какво да предприемат. Всички бяха озадачени от тази странна тенденция, която набираше скорост. Затова Procter & Gamble предприеха онова, което много компании биха направили в тази ситуация. Казаха на хората да не го правят. На 12 януари 2018г. компанията Tide пусна следното съобщение в Twitter: „За какво трябва да се използват КАПСУЛИТЕ с перилен перилен препарат на Tide? ЗА ПРАНЕ. За нищо друго. Яденето на капсули Tide е ЛОША ИДЕЯ…“
За да направи нещата още по-ясни, Tide включи футболната знаменитост Роб „Гронк“ Гронковски, за да помогне. В кратко видео компанията пита Гронк дали яденето на капсули Tide е добра идея. Неговият отговор е: „НЕ, НЕ, НЕ, НЕ, НЕ, НЕ!“ (а екранът се изпълва с „НЕ“-та). „Дори не на шега?“- пита Tide. Гронк отвръща с многократно „НЕ“. „Добра идея ли е да се използват капсулите Tide за нещо друго, освен за пране?“ е следващият въпрос на Tide. „НЕ!“- отговаря Гронк. Видеото завършва с предупреждението: „Пакетите за пране представляват висококонцентриран перилен препарат, предназначен само за почистване на дрехи.“ И сякаш това не е достатъчно ясно, добавени и цитат от Гронк: „Не го яжте!“
В допълнение няколко часа по-късно самият Гронк продължи в социалните мрежи със съобщението си в Twitter: „Партнирам си с @Tide, за да се уверя, че сте наясно, че балончетата Tide са предназначени за пране. За нищо друго!“
Тогава нещата наистина се промениха. Но как?
Мениджърите на Tide вероятно са смятали, че е нелепо да трябва да се казва каквото и да било поначало. Кой би си помислил, че яденето на нещо, пълно с химически вещества, които не стават за ядене, е добра идея? В крайна сметка в уебсайта имаше полезно съобщение, което гласеше „Пазете далеч от деца“. Включването на Гронк, който каза на хората да не ядат капсулите, трябваше да помогне в разпространяването на тази информация и изкореняването на каквото и да е съмнение. Но не това се случи.
Веднага след като Гронк и Tide предупредиха хората да не ядат капсулите, търсенията в Google за капсулите на Tide достигнаха рекорден брой. Четири дни по-късно те се бяха удвоили. В рамките на една седмица се бяха увеличили с почти 700%.
За съжаление трафикът не се дължише на загрижени родители, опитващи се да разберат защо Tide използва Twitter, за да припомня на хората нещо очевидно. А посещенията в центровете за контрол на натравянията също се бяха увеличили. През цялата 2016г. имаше само 39 случая на тийнейджъри, погълнали, вдишали или поели по какъвто и да е начин пакетчето с парилен препарат. Десетина дни след съобщението на Tide имаше два пъти повече такива случаи. В рамките на няколко месеца броят им се бе увеличил почти двойно спрямо предходните две години взети заедно.
Усилията на Tide предизвикаха обратен ефект. Защо? В примери като този предупрежденията се превръщат в препоръки, защото изричното инструктиране на хората да не правят нещо има обратен ефект: прави ги по-склонни да го направят.
Как може да се възползваме от това за позитивни каузи? Дали ще помогне, ако убеждаваме хората да не гласуват? Ще ги накара ли това да отидат да гласуват? Не се знае, но нищо не пречи да се опита.
Представете си, че един депутат от конкретна партия ви казва следното:
„Недейте да ходите да гласувате, останете си по домовете- така ще ни помогнете отново да бъдем избрани и да запазим властта, защото има още неща, които могат да бъдат откраднати, и има още какво да бъде съсипано в България. Вече видяхме, че когато негласуващите отидат да пуснат своя глас, те могат да поставят на първо място партия, която е напълно нова и неизвестна. Твърдите партийни ядра не са значение, ако всички останали отидат да гласуват. Затова недейте. Приемете, че няма смисъл и нищо няма да се промени- така ще ни помогнете много да се задържим на власт. Защото, когато не гласувате, вашите гласове отиват при нас. Но ако гласувате за когото и да е, или за никого, тогава няма да съберем достатъчно проценти, за да останем в парламента. Затова бъдете послушни граждани и Не Гласувайте! Благодаря ви за съдействието. За благодарност ще съсипем вашия бизнес, ако ни подкрепите.“
Каква е вашата реакция?
Той е дипломиран психолог и социолог, който има и магистърска степен по Социална психология. Още по време на следването си започва да се занимава със спортна и когнитивна психология, мотивационна психология, здравословно хранене и коучинг, както и да провежда проучвания в сферите на етологията, епигенетиката, невропластиката, груповата динамика, поведенческата икономика и социалното инженерство. Понастоящем работи като Лайф коуч и НЛП терапевт, но всяка година отделя време и за практиката си на спасител и плувен инструктор.Въвежда в практиката няколко иновативни психологически техники, като „ходеща терапия“ и комбинация между класически масаж и психотерапия. Автор е на четири научнопопулярни книги и на една двустранна стихосбирка в съавторство с Армен Месропян. Има публикувани статии в списанията „Инсайт” и „Българска наука”.