Сега четете
ТЪМНАТА СТРАНА НА ФЕЙСБУК

ТЪМНАТА СТРАНА НА ФЕЙСБУК

Трилиони в банковите сметки на създателите и инвеститори те. Начин за свързване с приятелите. Дигитално място за съхранение на снимки. Мястото, в което си станал инфлуенсър. Мултипликация на фалшиви но вини. Укриване на данни за опити за руска намеса в изборите за президент на САЩ. Скандали с личните данни на ползвателите. Извинение от основателя му Марк Зукърбърг към родителите и децата, жертви на сексуално насилие… С какво точно ще запомните фейсбук в първите 20 години от съществуването на социалната мрежа зависи от това какво ви се е случвало в нея.

Тя се ражда от втория опит на 4 февруари в едно общежитие в американския университет „Харвард“. Всичко започва година по-рано като Facemash, онлайн услуга за студенти, в която да публикуват снимки и да се харесват на своите състуденти. Само два дни след създаването й тя е затворена. Въпреки краткото съществуване на приложението 450 души се регистрират във Facemash.
Този успех накара Зукърбърг да регистрира http://www.thefacebook.com през януари 2004 г. След това създава новата социална мрежа със състу-дентите си Едуардо Саверин, Дъстин Московиц и Крие Хюз. В началото сайтът е само за учещите в „Харвард“. Те можели да публикуват свои снимки и лична информация за живота си като графика на лекциите си и клубовете, към които принадлежат.
Популярността на социалната мрежа нараства и от 1 март и студенти от други престижни училища като университетите „Йейл“ и „Станфорд“ могат да се присъединят.
До юни 2004 г. повече от 250 000 студента от 34 училища използват платформата и през същата година големи корпорации като компанията за кредитни карти MasterCard започва да плаща за реклами на сайта.
През 2005 г. е въведено тагването на хора по снимки, качени от други потребители, и сайтът е отворен за всички учещи. Година по-късно и това изискване пада и ограничението е човек да има навършени 13 години. То е валидно и днес.
Две са ключовите събития за фейсбук през 2006 г. Първо Зукърбърг се съгласява да продаде сайта на онлайн гиганта ,Я*У“ за 1 млрд. долара. Сделката пропада, тъй като оттам понижават офертата до 750 млн. долара. Така Зукърбърг запазва сайта. Тогава във фейсбук е пуснат интерфейс за програмиране на приложения, така че айти специалисти да могат да пишат софтуер, който потребителите да могат да използват директно в сайта. Така се появяват популярните игри в социалната мрежа.
През февруари 2012 г. „фейсбук“ стана публична компания. Първичното публично предлагане (IPO) през май събра 16 милиарда долара, което му дава пазарна стойност от 102,4 милиарда долара
В следващите 2 години бяха купени и приложенията за бързи съобщения WhatsApp и за снимки instagram.
И докато официалната история звучи скучно, липсват любимите на читателите на жълта преса секс, кръв и скандали, то в историята на фейсбук такива има почти от първия ден.
Още в първите дни на компанията срещу нея е повдигнат съдебен спор от бивши съкурсници на Зукърбърг в „Харвард“ — Камерън и Тайлър Уинклевос и Дивйе Нарендра. Те твърдят, че Зукърбърг е откраднал идеята им за фейсбук, вземайки за основа социалната мрежа Connect U. В рамките на този процес те получават 1,2 милиона акции от новата социална мрежа.
И докато спорове за идеи са чести в бизнеса, то за фейсбук скандалите тепърва предстоят. Постоянно постъпват жалби, че някой е създал фалшив профил с чужди снимки и име и петни репутацията на истинския човек.
Често жертвите са знаменитости
Тогава фейсбук въвежда функцията за верификация на профилите на звездите, като към истинските се прибавя синя отметка. Днес и обикновените потребители могат да я имат, но срещу месечен абонамент. Прокрадват се и обвинения за сексуален тормоз, но от фейсбук посочват, че те нямат общо, а са само среда и никой не вини домоуправителя, ако жена бъде нападната в апартамента си. Подобна е и пасивността покрай разкритията от 2014 г., че ветерани от армията на САЩ използват тайни групи, за да качват порно за отмъщение с бившите си половинки.
Краят на промушването между капките настъпва през 2017 г. Тогава фейсбук за първи път е обвинен в разпространението на фалшиви новини и дезинформация по време на президентските избори в САЩ година по-рано. В началото скандалът изглежда, че ще мине леко. Линковете в крайна сметка се споделят от потребителите, а триенето им би било цензура.
Нов скандал по сходна тема обаче разтърсва компанията през 2018 г. Тогава стана известно, че британската консултантска фирма „Кеймбридж Аналитика“ е получила достъп до личните данни на 87 милиона потребители на фейсбук, за да се намеси в изборите и да помогне на Доналд Тръмп да ги спечели.
Зукърбърг дори трябваше да говори пред американския Сенат. Той признава вината на дружеството. „Ние допуснахме много грешки в управлението. Но аз мисля, че е невъзможно да се измине пътят от компания, създадена в общежитие, до офомна корпорация, без да се направят грешки“, казва Зукърбърг. Но макар в Сената да му се размина, според финансовите анализатори, след първите новини за скандала с „Кеймбридж Абалитика“, Зукърбърг е загубил почти 13 милиарда долара от собственото му състояние, поради срива на акциите на фейсбук. То е намаляло от 75 млрд. на 62,2 млрд. долара.
Нов пирон в ковчега – през 2018 година се забелязва рязък отказ на младите да ползват фейсбук, е разследване на в. „Ню Йорк Таймс“. В него се посочва, че фейсбук не само е знаел за опитите на Русия да се намеси в изборите в САЩ в началото на 2016 г., но е изчакал повече от една година преди да сподели тази информация. Това ставало чрез сайтове за фалшиви новини, спонсорирани постове и дори тролове, които лобирали за Тръмп. Заради скандала от фейсбук вече слагат предупреждение към новините, за които се смята, че са подвеждащи или откровен фейк. Но това не бе всичко за 2018 г. Тогава се разбра и че главният оперативен директор на компанията Шерил Сендбърг е провел лобистка кампания. Тя удряла конкурентните технологични фирми и Джордж Сорос. Всички негативни публикации за тях се популяризирали от алгоритмите, а критичните към фейсбук се показвали на много малко хора
Година по-късно фейбсук, постоянно обвиняван, че в него се споделят призиви към насилие, стана първият сайт, излъчвал на живо терористична атака. На 15 март в новозенландския град Крайстчърч Брендан Тарант уби 51 души и рани 40 в 4 джамии в града с автоматите си, докато предаваше всичко в социлната мрежа. 36-минут-ното видео със зверствата не бе спряно, а след това цели 18 часа по-късно продължаваше да се споделя. Именно заради шерванията фейсбук отнесе критики. Алгоритмите би следвало за минути да блокират всички такива клипове. Социалната мрежа бе обвинена, че е оставила видеата толкова време, тъй като този път жертвите са мюсюлмани, атакувани от християнин, а не обратното.
Но нищо от това не успя да накара
Зукърбърг да се извини
Това стана едва на 1 февруари тази година, а поводът бяха поредица от случаи с деца, жертви на сексуално насилие в сайта. Някои от тях са били подмамвани от педофили, правещи се на техни връстници, да споделят свои интимни кадри. Други пък дори са били жертви на физически посегателства. Случаите станаха толкова много, че Зукърбърг пак бе извикан в Сената на САЩ, за да отговаря как социалните мрежи влияят на децата.
Съжалявам за всичко, което преживяхте. Ужасно е. Никой не бива да преминава през нещата, които са преживели вашите семейства, и затова инвестираме толкова много и ще продължим да полагаме усилия в цялата индустрия, за да сме сигурни, че никой няма да преживее нещата, които са преживели вашите семейства, каза милирардерът на децата и техните родители. Изслушването разглеждаше случаи на онлайн сексуалната експлоатация на деца, като в него участваха и изпълнителните директори на други социални мрежи, а в специално видео деца разказваха как са станали жертви на онлайн тормоз и друг вид злоупотреби.
Председателят на комисията Дик Дърбин упрекна платформите, че не успяват да защитят децата, а републиканският сенатор Линдзи Греъм каза на Зукърбърг, че има кръв по ръцете си заради продукт, който убива хора.
Зукърбърг и други изпълнителни директори на социални медии изтъкнаха своите процедури за безопасност на децата онлайн. По-рано „Мета“ – компанията зад фейсбук бе прекръстена така през 2021 г., заяви, че е похарчила 5 млрд. долара за безопасност и сигурност през 2023 г.
Изпълнителните директори заявиха още, че ще работят със законодателната власт, родителите, организациите с нестопанска цел и правоприлагащите органи за защита на непълнолетните. Зукърбърг отказа да се ангажира с предложението на Хоули да създаде фонд за обезщетение на жертвите.
Дали това ще стане, не е ясно. Приоритет на фейсбук днес е развитието на ме-тавселената. А какви скандали разпали тя, ще прочетете в съботния очерк на 24 часа“ на 6 февруари 2044 година.
***
Българката Ваня, която е от първия ден във фейсбук, вече почти не публикува
Още от първия ден на фейсбук в социалната мрежа има и българка. Това е Ваня Пашева, която по това време е студентка. Историята й бе разказана от „24 часа“ през 2014 г.
10 години по-късно Пашева все още пази и ползва профила си. Самата тя се изненада, че е първата българка в социалната мрежа, и дори изрази съмнения. Номерът й – във фейсбук всеки акаунт получава число, равно на това кой поред регистрирал се е, обаче сочи друго. Разбира се, възможно е някоя дама, която се е омъжила за чужденец и е взела чуждо гражданство, да е преди Пашева. Има вариант и някой, който в последствие е изтрил акаунта си, да е бил пръв. Така например дори профилът на Марк Зукърбърг не е с число 1, а с 3. Това е така не защото някой го е изпреварил, а поради простата причина, че първите два акаунта са били тестови.
Днес Пашева почти не публикува в социалната мрежа, но
Профилът й е отрупан с честитки за няколко рождени дни. Един от последните постове на Ваня – от 10 януари м.г., е за набиране на средства. Тя го е споделила от нейн приятел, вместо да получава подарък за рождения си ден. Избраната кауза е да се подпомогне финансирането на американски училища в България.
Публикацията преди нея е от 2019 г. Ваня качва изявление на свой състудент от Харвард и посочва, че за съжаление той е пропуснал сбирката на класа, тъй като е бил несправедливо задържан в Южен Судан.
Заради това, че в първите си две години фейсбук е само за учещи, по това време сайтът свири ритъм китара, а водещата социална мрежа е майспейс. В нея няма такива ограничения, а и потребителите могат да персонализират личните си страници. При това не само визуално, но дори да сложат предпочитаната от тях музика. Всичко това обаче изисква мощни компютри, каквито има в САЩ, но не и в голяма част от света.
От фейсбук забелязват проблема и решават да поддържат дизайна си опростен. Така с отварянето бързо задминават майспейс, който през 2012 г. е толкова непосе-щаван, че Джъстин Тимбърлейк го купува за едва 25 млн. долара. Чак 2 години по-късно фейсбук пробва да сложи по-красив и сложен дизайн. Отказват се след само 2 месеца. Оказва се, че докато аз имам гигантски, ефектен 27-инчов монитор с огромна резолюция, много хора по света го нямат. Малката резолюция и малките екрани са по-разпространени в света от гигантските екрани на Apple или Dell. И старият дизайн, който тествахме, не изглежда никак добре на 10-инчов не-тбук. Всъщност дори една публикация може да не се побере във видимата част на екрана. Плюс това много хора, използващи сайта, го отварят само от PC — не от мобилни телефони или таблети. И скролването чрез кликване или издърпване на скролираща лента е масово, защото не всички имат тракпадове или скролиращи колелца. И повечето скролиране или повечето движения на мишката правят сайта по-труден за употреба, коментира тогава продуктовият дизайнер на фейсбук Джули Жуо.
И докато съперничеството с туитьр бе странично – във фейсбук човек може да пише постове без ограничения в знаците, при 144 в другия сайт, чиито хаштагове бяха добавени и в мрежата на Марк Зукърбърг, се появиха други конкуренти. Инстаграм например стана хит сред младежите, които не искаха да са в другите социални мрежи. Така де Затова компанията на Марк Зукърбърг предприе хитър ход и купи инстаграм.
Част от младите обаче предпочитаха снапчат. Там можеха да се качват изчезващи след 24 часа снимки. Пък и се разкрасяваха с помощта на различни филтри. След неуспешен опит да купят и това приложение, въвеждат функциите в инстаграм Няколко години по-късно те вече са факт и във фейсбук.
В последните години обаче младите пак се преориентираха и мигрираха в ТикТок. В приложението чрез скролване човек може да гледа кратки видеа. От инстаграм бързо ги добавиха, а фейсбук последва техния пример. Засега обаче тик-ток е лидер в сегмента. Заради излъчването на живо на това как се играят игри, се добави и функцията за пряко предаване и в двете социални мрежи. Преди това те изоставаха от няколко специализирани сайта, но в последно време наваксват, тъй като подписаха договори за ексклузивно предаване на големи гейминг турнири.
Конкуренцията обаче бе не само на нивото на социалните мрежи, а и в приложенията за чат. Първо фейсбук отдели месинджър в отделна апликация за смарт-фоните, а сайтът остана общ, макар да има вариант да се гледа и само този със съобщенията. Така се справяше с аймеси-джис на айфон. Появи се обаче и разговори, някои и с видео, фейсбук добави картина към своя месинджър, след като вече имаше обаждания. Това не помогна и през 2014 и уатсап бе закупен от компанията на Марк Зукърбърг. В момента то е водещото приложение за комуникации. Срещна конкуренция само в сферата на криптираните съобщения и разговори. Затова бяха наети специалисти, които да имплементират технологията. Те дори надхвърлиха очакванията и сега криптирането не е опция, а се прилага при всяко съобщение и всеки разговор. Така те са достъпни само от устройствата, от които се водят. За удобство на потребителите обаче могат да се запазят на бекъп и възстановят от нов дивайс, ако потребителят желае. Скоро фейсбук ще съчетае съобщенията от месинджър, уатсап и инстаграм на едно място.
***
Моника Балаян, психолог: Фейсбук наложи нов световен ред. човечността е сведена до лайк, започне да променя мозъците
– Г-жо Балаян, как се отрази феноменът „фейсбук“ на младите, които израснаха със социалната мрежа?
– Многопластово, като прави впечатление роботизацията. Натъжава ме липсата на емпа-тия, понякога сякаш не разбират за какво говориш, мнозина не показват човешки емоции, като че ли не усещат, защото мозъкът им е свикнал с правилата в мрежата. В един момент разбрах, че за да водиш разговор с тях, той трябва да е на езика на фейсбук – тоест трябва да има правила и награди. Може заобиколно да им се намекне кое как се прави и че ако го направят, ще излязат на следващо ниво, тогава разбират. Причината е, че мислят с нива, с лайкове и сърчица. Затова човек трябва да е креативен и да измисли как да завърти разговора, да им каже кое е първо, второ, трето и да им предложи бонус, за да осъзнаят какво всъщност се иска от тях. С младите става все по-трудно да се водят някакви задушевни, човешки разговори и може би трябва да го приемем, защото мозъкът им работи по друг начин. От друга страна, те разбират фейсбук правилата, игрите – правиш еди-как-во си и получаваш лайкове. Можем да се възползваме от това.
– Как се отразява това на 20-годиш-ните, които са връстници на мрежата?
– Като цяло това поколение е много зависимо от одобрението – общуването с тях, възпитанието, всичко трябва да е по алгоритъма на фейсбук – лайкове и сърчица. Сегашните 20-годишни имат нужда от нови начини на комуникация. Най-опасното и неприятното за мен е, че емпатията намалява, намалява състраданието и това се дължи на роботизацията плюс алгоритмите на мрежите. „Те“ се стараят човек да прекарва повече време в тях и виждаме какво става с тийнейджърите и младите. За тях ученето става все по-сложно. Професорът, учителят в клас вече трябва да се конкурира с популярни влогъри, с инфлуенсъри, с фейсбук страници, където всеки може да говори за всичко и да дава съвети, без да има никаква експертиза.
Но заедно с това тези, които прекаляват, често не могат да възприемат реалния живот обективно и адекватно. Търсят бързи резултати – публикуват нещо и вече се чудят кога ще започнат лайковете. Някои тежко преживяват липсата на лайкове, могат да започнат да преживяват защо точно тях не ги харесват. Като цяло много от тях не са готови да се борят, да „тичат“ на дълги дистанции, те предпочитат късите. Към това, като прибавим изкуственото възприемане, човек рискува да загуби самия себе си.
– Като казвате, че владеят правилата на фейсбук какво имате предвид?
– Мрежата има алгоритъм – трябва да пишеш повече, да публикуваш повече, за да получиш виртуална награда. Той е такъв, че всячески държи човек в този свят и понякога той може да загуби понятие за време. Всъщност това е сложно дори за възрастни, а младите изобщо губят ориентация за време и пространство, те не усещат как минават часовете, дори не разбират какво става около тях и къде се намират. В резултат на това в един момент могат да започнат промени в мозъка. И ако сега много се говори за цифров детокс, то той няма да помогне при тези, които вече са пристрастени към социалните мрежи. Причината е, че пристрастеността става като пиенето, наркоманията, игрите – един разрушителен навик, който може да доведе до промени в самата личност. При някои прекаляването може да доведе до панически атаки, при други да е под формата на страх, че може да нямат интернет, трети се плашат да не им падне батерията на телефона – всичко това е, защото живеят изцяло в мрежата. Но паралелно с това се изменя и самооценка-та за себе си, някои млади хора започват да се сравняват с картинките, които други публикуват във фейсбук. Там те споделят „идеалния“ си охолен и прекрасен живот и при някои това може да породи комплекс за малоценност.
Забележете, че всичко това няма нищо общо с реалността. Дали зад идеалните картинки стои реален човек, не знаем, всички помним как в една от социалните мрежи някакъв инфлуенсър бе събрал няколко милиона последователи и накрая се установи, че не е реален човек, а виртуален.
– Има ли опасен симптом, при който е ясно, че е мината границата?
– В момента, в който започва да не обръща внимание на себе си и на своя свят, това е симптом, че върви пристрастяване. Да не забелязва как се облича, в какво състояние му е косата, ако занемари хигиената, това може би са сигнали, че са започнали пристрастяване и психологически проблеми.
– Как се отразява мрежата на 40-50-60-годишните, чиято младост е минала без фейсбук?
– Има хора, които категорично избягват социалните мрежи, а има и такива, които правят бизнес там – това е мощна платформа, която дава възможност да достигнеш до милиони хора. Ако се ползва разумно, има огромни плюсове за бизнеса, за работата, за приятелствата, тъй като за кратко време общуваш с много хора.
– Каква е най-голямата опасност?
Пристрастеността може да доведе до загуба на свободната воля, но това важи не само за фейсбук, а за всички социални мрежи. При тях се създава илюзията за свободна воля, като се използват всички познати технологии, за да те под-бутнат да направиш някакви неща, за да те лайкват колкото се може повече хора.
– Как се подбутва?
– Какви постове да публикуваш, за да получиш тези „награди“.
Алгоритъмът е такъв, че трябва по цял ден да генерираш видеа, постове определено количество, и да отговаряш на коментари, ако не отговаряш – мрежата напомня. Това също е подбутва-не. Ако изпълняваш „плана“, получаваш бонус – някакъв стикер. Той е виртуален, но мозъкът го приема за реален.
– Какви са плюсовете за тези поколения в мрежата?
– фейсбук е място, където можем да споделяме своите мнения, идеи и изживявания, да се включваме в дискусии по важни теми. Така мрежата създава илюзията, че човек е изключително важен, че всеки наш лайк, всяко наше споделяне е много важно. И по този начин замества реалния живот с виртуален. Сякаш се живее в два свята – виртуален и реален, но дали психиката е подготвена за такова разделение? Човешкият мозък възприема всичко като реалност, дори измисления свят, илюзиите, всичко, което се върти в главите ни, той го приема за истина. Включително и това, което се случва в социалните мрежи.
Но наред със скоростната комуникация човечеството е застрашено от редица опасности. Лъжите вече се разпространяват със светлинна скорост, малцина са тези, които проверяват фактите. На моменти ми се струва, че фейсбук и мрежите сякаш променят ценностната система – съпреживяването, съчувствието, човечността се изразяват в лайк, сърчице, коментар.
Това се превръща в нов световен ред, където има всичко – общуване, бизнес, зависимост, любов, пари, успехи, слава, роботизация с подсказване, развлечения, които притъпяват мозъка, алгоритми, които управляват решенията ни и дори се опитват да мислят вместо хората, създавайки система с награди и поощрения. И в този нов световен ред живее голяма част на планетата. Но не трябва да забравяме какви опити имаше чрез тролове за манипулиране на президентските изборите в САЩ и колко сайтове за фалшиви новини се експонират в мрежата.
Моника Балаян е дипломиран психолог от Ереванския университет
Като независим треньор и психолог-консултант е провела над 10 хил. курса и тренинга в цял свят. У нас е известна като основоположник на смехотерапията
Наградена е от Международната асоциация на юристите и психолозите за впечатляващ принос в психологията Международното издание „Арменка“ през 2023 г. я обяви за Психолог на годината, а Международната асоциация на сценичните изкуства (WAPA) й даде званието „почетен професор“ за приноса й в психологията

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре