Ако няма аргументи защо българските граждани трябва да плащат повече, ще използваме всички механизми на държавата, за да предотвратим нерегламентирано увеличение на таксите, каза министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов по повод индексацията на цените на мобилните оператори.
Ще има среща между Министерството на икономиката и мобилните оператори, обяви министърът и уточни, че първата среща ще се състои още другата седмица.
От икономическото министерство искат да разберат аргументите за повишаването на цените за мобилните услуги, както и да видят финансовите резултати, печалбите и оперативните разходи на мобилните оператори.
„Много ясно трябва да се обясни защо българските граждани трябва да плащат повече“, коментира министърът, цитиран от БТА.
В понеделник Комисията за защита на потребителите ще проведе открито разширено заседание във връзка с намерението на мобилните оператори да индексират цените. Това ще бъде третото увеличение за последните три години и то се натрупва комулативно
Първи Виваком уведоми чрез СМС абонатите си, че увеличава с 4.7 на сто цената на месечния абонамент за част от основните и допълнителните услуги със сметките от февруари. Причината е инфлацията и повишените разходи за заплати и наеми. Няма да се променя цената на социалните абонаменти планове и тези за хора с увреждания, по договори с придобитите оператори, цифрова кабелна телевизия и други. Очаквано и другите два мобилни оператори ще увеличат цените си.
От Йетел посочват, че индексират цените на мобилни услуги с размера на средногодишния Индекс на потребителските цени за миналата година – 9.5%, с цел ефективно справяне с текущите икономически предизвикателства. Услугите, които няма да бъдат индексирани, включват предплатени услуги, Интернет за дома, телевизия, домашен телефон, планове за хора със зрителни и слухови увреждания и други.
От А1 също посочват, че средногодишният индекс на потребителските цени за 2023 г. е 9.5%, но уточняват, че анализират влиянието на инфлацията върху бизнеса на компанията и след като имат готовност, ще уведомят клиентите си за размера на увеличението.
На заявката на мобилните оператори да вдигнат тарифите реагира и омбудсманът Диана Ковачева. Тя изпрати писмо до министъра на икономиката и индустрията, в което настоя да се защитят интересите на потребителите на мобилни услуги при нова индексация и увеличение на цените, този път за 2024 г. Ковачева посочи необходимостта от обективен анализ за нелоялни търговски практики и способи за продажба, неравноправни договорни условия и изясняване на причините, поради които мобилните оператори и тази година ще се възползват от възможността да увеличат цените си и чрез индексирането