Сега четете
Сметната палата извърши първия си ИТ одит на информационната система на ЕСИФ

Сметната палата извърши първия си ИТ одит на информационната система на ЕСИФ

Сметната палата извърши първия си ИТ одит – на Информационната система за управление и наблюдение (ИСУН) на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) за периода 2014-2020 г. и нейното управление. Одитът обхваща периода от 1 януари 2016 г. до 31 декември 2021 г., съобщиха от палатата.

Системата ИСУН 2020 помага за намаляване на административната тежест за бенефициерите чрез електронизация на различни процеси, като:

– водене на електронни административни производства пред Управляващите органи на оперативните програми по предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, верификация на извършените разходи, определяне на финансови корекции;

– изграждане и поддържане на електронна одитна пътека;

– значително намаляване на документооборота на хартия на всички етапи на един проект – кандидатстване, оценка на подадените проектни предложения, отчитане, изпълнение, контрол, комуникация и верификация;

– ограничаване на случаите на искане и предоставяне на една и съща информация по няколко пъти под формата на различни документи чрез електронизация на процесите.

Поддържането на Информационната система е възложено на Дирекция „Централно координационно звено“ в Министерството на финансите.

Основният информационен център, който обслужва системата, е разположен в Държавния хибриден частен облак, който понастоящем се поддържа от Изпълнителна агенция „Инфраструктура на електронното управление“. Достъпът до системата се предоставя според потребителските права на потребителите: Бенефициери, Управляващи органи, Сертифициращ орган и Одитен орган.

ИСУН 2020 се състои от два основни модула: публичен и вътрешен. Публичният модул (https://eumis2020.government.bg/) предоставя обобщена информация за финансовото изпълнение на програмите (договорени и изплатени средства), общо и на различни нива – програма, приоритетна ос, под-приоритет, процедура. Чрез публичният модул се осъществява и електронното кандидатстване на бенефициерите.

Вътрешният модул (https://umis2020.government.bg/) е предназначен за работа на звената за управление и наблюдение на програмите, одитиращи и сертифициращи органи и чрез него се откриват нови процедури, оценяват се проектни предложения, сключват се договори, отчитат се и се наблюдават резултати.

За периода 2016-2021 г. във вътрешния модул на ИСУН 2020 са регистрирани над 5100 потребителя. Общо в модулите за електронно кандидатстване и отчитане са регистрирани над 171 500 потребителски профила и над 59 800 регистрирани кандидати. От Звеното за техническа поддръжка (Help Desk) на системата са обработени над 16 400 заявки.

Изграждането и осигуряването на функционирането на ИСУН 2020 за програмен период 2014-2020 г. се извършва с финансиране по оперативна програма „Техническа помощ“ 2007-2013 г. на стойност около 1,6 млн. лв.  През програмния период 2014-2020 г. развитието и поддръжката на системата е осигурено със средства по оперативна програма „Добро управление“ 2014-2020, като за периода 2016-2021 г. са сключени договори с външни изпълнители за над 10 млн. лв.

Заключението от направения одит е, че

Информационната система за управление и наблюдение – ИСУН 2020, има сериозен потенциал да осигурява управлението на средствата от външни източници с необходимите данни и информация благодарение на:

– създадената организационна структура за управление на системата;

– въведената рамка за: наблюдение на дейността за ИТ осигуряването на управлението на средствата; проверка дали се спазват изискванията на документите за информационна сигурност; създаване на резервни копия и архивиране и документиране на промените;

– осигурените ресурси (финансов и експертен) за поддържане, оптимизиране и развитие на системата;

– наличността на критични системи, осигуряващи непрекъсваемост на работата;

Вижте и

– постоянното разширяване и подобряване на функционалните възможности на системата и високата удовлетвореност на потребителите от нейната поддръжка.

Независимо от това, ефективността на ИСУН 2020 за осигуряване на информация и данни за управлението на средствата е ограничена поради

– липсата на стратегическо планиране на дейностите за управление на системата и на процедури за възлагане на дейности на външни изпълнители по поддържането и развитието ѝ;

– ограничените възможности на системата да генерира данни в различни разрези и нива на обобщаване;

– установените некоректни данни от изходите на системата поради проблеми при извличането на обобщена информация от нея;

– необходимостта от актуализиране на вътрешни правила и процедури за управление на ИСУН 2020.

Сметната палата е дала 24 препоръки на министъра на финансите за подобряване на управлението на системата.

Екипът на Сметната палата, извършил одита, получи годишната награда институцията „Екип на 2023 година“ за най-високи професионални постижения, се посочва в прессъобщението.

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре