Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път…
Мнозина от израсналите през 70-те, 80-те и 90-те години на ХХ век с носталгия си спомнят червените „Икарус“-и, с които са ходели на училище, на работа или на гости.
Във времето, когато личният автомобил е бил сравнителен лукс, пътуването с обществен транспорт е бил най-популярният начин за придвижване в София. Автопаркът основно се е състоял от емблематичните унгарски „Икарус“-и, които събират по над 150 души, както и от по-ограничените в приложението си български „Чавдар“. Дори и в годините след 90-та, „Икарус“-ът си остава основна част от транспорта на София и се ползва чак до 2015 година, когато от експлоатация са снети последните бройки, работили по линиите 78, 79, 119 и 310.
София ще има двуетажни автобуси, реши СОС
Сега 8-години по-късно, „Икарус“ отново може да бъде видян по улиците на София, но с атракционна цел. Идеята е на общинския съветник Карлос Контрера и експерта от Комисията по транспорт в мандат 2019-2023 Марио Евстатиев. Автобусът е реставриран и представен за пръв път през 2021 година в поделение „Дружба“ на Столичен автотранспорт ЕАД, като към момента се нуждае от определени технически процедури и инсталиране на озвучителна уредба. По инициатива на експерта Евстатиев, подкрепена от съвета на директорите на дружеството, легендарното возило вече е предислоцирано в гараж „Малашевци“, където ще се изпълнят всички необходими операции и ще бъде подготвено за експлоатация с туристическа и атракционна цел.
Снимка: Марио Евстатиев
„Разходките с ретро автобуси, тролейбуси и трамваи са нещо нормално в Европа и привличат все повече почитатели на транспорта. С подобни дейности се осигурява и свежи финансиране за транспортните дружества, а също така се популяризира и пътуването с обществен транспорт. У нас, тази услуга все още не е достатъчно популярна, но се надявам, че с екипът ми и с подкрепата на столичния автотранспорт, ще променим това. Наем на ретро автобус за специален повод, незабравим подарък за рожден ден или тиймбилдинг – за всички тези поводи, една вълнуваща разходка с „Червения Дракон“(както са наричани Икарус-ите, б.а.) е идеалният избор.“, обясни за NOVINI.bg Марио Евстатиев. Той анонсира също така, че е внесено предложение за коледна ретро линия, която да се движи по вече известния „малък ринг“ на столичния център и да тръгва на всеки час между 12 и 17 от пл. Свети Александър Невски, като предложението е на бюрото на кмета Васил Терзиев.
Каква е вашата реакция?
Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път през 1844 г. в гр. Смирна (дн. Измир). С него е поставено началото на българския периодичен печат. На 1 април 2013-та година, 169 години след началото на първото издание на списание „Любословие”, поставяме началото на неговото онлайн издание