Асоциация на младите учени ви кани на представянето на научна монография „Еволюция на суверенитета в условия на Четвъртата индустриална революция” с автор д-р Вероника Преждарова на 06.12.2023 г. в 18:30 ч. в Национален студенстки дом, Камерна зала „Академик”, партерен етаж.
За научната монография
Научното изследване, представено в настоящата книга, е реализирано с цел да се установи динамиката в еволюцията на суверенитета от възникването му до утвърждаването на Четвъртата индустриална революция. Генезисът на суверенитета в условия на Четвърта индустриална революция е изследван в контекста на България като част от Европейския съюз и Русия, като бивши членове на Съюза за икономическа взаимопомощ (СИВ). На база на изследването на двете държави се извежда качествен измерител на степента на внедряване на цифровия суверенитет, който може да бъде приложен за страните, които понастоящем са членове на ЕС, но са били членове на СИВ.
При приложението на цифровия суверенитет са изведени индикатори, които метафорично са наречени „цифров меч” и „цифров щит” и с тяхна помощ се установяват политическите режими в изследваните държави.
За автора
Вероника Преждарова завършва Университет за национално и световно стопанство с бакалавърска степен по „Политическа икономия” през 2014 г. Магистърската ѝ степен е „Политическа икономия на креативната икономика”, получена през 2015 г. в Университет за национално и световно стопанство. През 2023 г. защитава докторска дисертация по „Политически науки“ в катедра „Политически науки и национална сигурност” на Пловдивски университет „Паисий Хилендарски”. Преждарова е автор на над двадесет научни статии по политология, философия и икономика. Научните ѝ интереси са в областта на съвременната политическа икономия, съвременното изкуство, съвременните технологии и квантовата социална наука, като фокусът ѝ е насочен върху изследване на интердисциплинарната методология „наука, изкуство и технология”. Участва в национални и международни фестивали в сферата на съвременното изкуство и по-конкретно: дигитално изкуство, пърформанс арт, хепънинг арт, акционизъм, арт инсталация и видео арт.
На основата на реализираното изследване е направена прогноза за следващ пети цикъл на капитализма, който може да послужи за съставяне на стратегически планове за следващото десетилетие при установяване на Петата индустриална революция.
Изданието е предназначено за учени, преподаватели, политици и всички, чиято дейност и интереси са свързани със съвременния дигитален свят.
За представянето
Д-р Вероника Преждарова работи с група съвременни артисти (арх. Анна Икономова и Велислава Кръстева), с които изгражда арт инсталация и колажи, чрез които да опише еволюцията на суверенитета.
Представянето на книгата ще бъде организирано по следния начин:
1. Ще бъде изградена една голяма арт инсталация от книги, които ще описват цикъла на суверенитета и по този начин публиката ще може процесоално да се запознае с циклите на суверенитета чрез изживяване;
2. Всяка книга да бъде уникална и единствена по рода си, защото на корицата й се изгражда различен колаж. Тя самата ще носи различно име;
3. Колажът, който създаваме носи свое послание;
4. Избираме инсталациите и малките колажи-книги втъкани в него, защото те са символ на колажите, които създаваме всеки ден в нашето ежедневие – скролвайки с телефона, сменяйки каналите по телевизията, разглеждайки различни рекламни хартиени и дигитални брошури в магазина, обикаляйки в различни магазини в МОЛ-а, разглеждайки продуктите в тях и т.н. Това създава у нас фрагментирано мислене, което възпрепятства нашата концентрация.
5. Допуснатата грешка в заглавието на научната монография и нейното зачертаване и заменяне чрез колаж с правилната буква показва на практика една от технологиите на хибридните войни, с чиято интерпретация се занимавам да изследвам научно – мем. Някои от меметата съдържат умишлено правописни грешки, за да възпитат у гражданите на държавата грешна представа за правопис на собствения им роден език. По този начин се работи чрез културата за уронване на националния суверенитет на държавата. Главната ми цел е, описвайки тази технология в теорията (книгата), да обърна внимание върху това как тя се използва в практиката.
Всеки ден авторът на книгата интерпретира значението на колажа, който качва в социалните мрежи и своя уеб сайт по начина, по който го разбира.Авторът отбелязва, че това е произведение, което може да бъде разбрано по различни начини и за това призовава в коментари зрителите да пишат своята интерпретация за всяко произведение, за да се формира дискусия по темата.
Преждарова отбелязва, че някои от изрезките, които са комбинирани в колаж са изтеглени на случаен принцип. Изрезките сами по себе си са взети от актуални вестници, списания, рекламни брошури и други.
Започва с произведението „Биологичното оръжие”.
Фонът на произведението изразява дигиталния свят, в който прекарваме една голяма част от времето си. Темата за биологичното оръжие е често срещана в дигиталното пространство и основната й идея е да формира в нашето съзнание страх и липсва на „светло бъдеще”. Материалите, които са използвани за създаване на колажа са взети от водещи списания, които отразяват актуалните теми на деня. Доминирането на съдържание свързано с постоянни кризи – биологични, екологични и всякакви други оставя негативен заряд в нас самите като потребители на това съдържание. По този начин ние самите ставаме „опитни мишки” в тази система на различни дигитални съдържания и именно ние сме тези върху, които се тестват биологичните оръжия чрез медийна пропаганда.
Втората творба, която представя е „Безсмъртието”.
Липсата на смърт в дигиталното пространство се изобразява чрез продължаващото съществуване на дигиталния двойник на индивида след биологичната му смърт в реалното пространство. Този двойник продължава да обучава изкуствения интелект, което може да доведе до появата на богове в дигиталното пространство, които да определят съдбата на „живите“ и „мъртвите“ души в този свят. Тези богове са хибридни, тъй като са едновременно за хората и за изкуствения интелект.
Следващата творба е „Токсично съзнание”.
Популярната култура възпроизвежда огромни количества елементарна информация, която постоянно ангажира вниманието ни и така става токсична за нашето съзнание. Например билборда на улицата, брошурите с намаление в хранителните магазини, предизборните плакати на политиците, рекламите в средствата за масовата информация.
Пречистете съзнанието си от токсичното влияние на технологиите като не ги използвате поне за ден.
И последната представена творба до този момент е „Розови очила”.
Вегетарианец, веган и суровояд са хора, които не консумират месо, защото е модерно или здравословно. Дали обаче все пак им се иска да хапнат тайно от обществото едно карначе или пържола? Когато храненето се превърне в мода и лишенията също, то културната фрагментация е налице.
Ако искате да се запознаете с изображенията, може да посетите сайта на д-р Вероника Преждарова на следния линк: https://veronikaprezhdarova.wordpress.com/%d0%b3%d0%b0%d0%bb%d0%b5%d1%80%d0%b8%d1%8f-%d0%bf%d0%be%d1%81%d1%82-%d1%81%d1%8a%d0%b2%d1%80%d0%b5%d0%bc%d0%b5%d0%bd%d0%bd%d0%be-%d0%b8%d0%b7%d0%ba%d1%83%d1%81%d1%82%d0%b2%d0%be-gallery-post-conte/
Можете да я последвате в социалните мрежи, за да следите публикациите и интерпретациите на колажите й.
д-р Преждарова ще представи книгата си също така и:
12.12.2023 г., 18:30 ч., гр. София, Съюз на българските журналисти (ул. “Граф Игнатиев” 4), ет. 3 към Школа за професионално майсторство „Стефан Продев”.
15.12.2023 г., 18:30 ч., гр. Пазарджик, Зала “Никола Манев” (пл. “Константин Величков” 1) към Клуб по фантастика, евристика и прогностика „Аркадий и Борис Стругацки”.
19.12.2023 г., 16 ч., гр. Пловдив, ПУ “Паисий Хилендарски”, Ректорат (ул. “Цар Асен” 24), аудитория 2 (в сградата на Химически факултет) към студентските организации на катедра „Политически науки и национална сигурност” – Клуб на политолога, Клуб „Абсолютна сигурност” и Кибер КЛУБ към ПУ.