ЧТехника за над 270 000 лева е осигурена за петте специализирани училища в страната. Тя е по проект „Образование за утрешния ден“ на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
Закупената техника е за деца с нарушено зрение или слух – специални камери, устройства за контрол с поглед и FM-системи.
Теодор от шести клас в специалното училище за ученици с нарушено зрение „Луи Брайл“ в столицата демонстрира как работи специалната „PEARL“ камера. Тя се включва към лаптопа и сканира текста, който Теодор е подготвил. После, чрез специално приложение компютърът изчита текста – в случая разказът „Крали Марко“.
Теодор казва, че камерата му помага в ученето, защото чете текстовете вместо него.
„Всякакви неща – документи, листове, всякакви неща. Това ми помага да запомня текста, но ми трябва малко време, за да ми слегне“, сподели Теодор Тодоров.
„Помага, защото, когато има лист, който не е на Брайл, невиждащите няма как да го прочетат и помага, защото сканира въпросният лист и си има приложение, в което като влезеш то го чете“, каза шестокласничката Александра Каймакчиева.
В единадесети клас също има PEARL камера. С нея работи Петър Огнянов.
„За незрящи хора е добре, достъпно е, това е най-важно. Чете се всичко, много е достъпно за незрящи хора, добро е“, обясни Петър Огнянов.
Училището е получило общо десет сканиращи камери по проект „Образование за утрешния ден“ на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
„Ние сме много щастливи, че имахме възможността чрез проекта да стигнат до нас тези техники. Камерите, които са за децата с нулево зрение, супер много подпомагат тяхната работа както и подготовката им за активно включване след това в социума, защото те изграждат самостоятелност“, коментира заместник- директорът по учебната дейност в Специално училище за ученици с нарушено зрение „Луи Брайл“ – Десислава Ралчева.
Един от преподавателите е Георги Минчев. Той работи от 28 г. в училището и също ползва камерите, тъй като е с увредено зрение.
„Помагат определено много новите технологии, това е просто революция във възможностите на хората със зрителни увреждания, за да получават и усвояват все повече и по-разнообразна информация“, каза главният учител в училището Георги Минчев.
В училището учат 137 слепи и слабовиждащи деца от подготвителна група до 12 клас. Но има и деца с множество увреждания. За тях по проекта са предоставени пет устройства за контрол с поглед. Петър не може да говори и да използва ръцете си, но използва погледа си. Чрез устройството той трябва да избере две еднакви животни.
„Много, изключително полезни. При положение, че при нас в сектора с множество увреждания повечето деца се невербални. И целта всъщност на този проект е да се даде глас на тези, които не могат да говорят“, коментира старши учителят Йоана Ангелова.
Софтуер за комуникация използва и Валентин, който е с аутизъм. Той разговаря чрез мишката на компютъра.
„По принцип е изключително полезен, защото ние даваме глас на децата, които нямат развита реч или тя не е напълно разбираема за околните и точно чрез това устройство получаваме обратна връзка от тях“, подчерта специалистът по корекция на комуникативните нарушения в Специално училище за ученици с нарушено зрение „Луи Брайл“ Диана Керемедчиева.
Училището за деца с нарушен слух в столицата, в което учат 280 ученици, пък е получило три FM-системи. Те се състоят от микрофон, който се носи от учителя и приемници, които са за децата и са свързани с техните слухови апарати. Чрез системата звуците се усилват и изчистват.
„Помага на децата с увреден слух да възприемат по-правилно дадени думи, изречения, текст, дори им помага също по-добре да се коригират, ако не произнасят правилно дадена дума само по слухов път“, обясни началният учител в Специално училище за деца с увреден слух Камелия Захариева.
„Трябват, хубаво е че МОН осигури тази възможност за учениците с увреден слух, тя им дава по-добри, по-големи възможности. Желателно е всички класове да могат да се възползват, но ако не е възможно и този вариант е добър“, каза директорът Севделина Джонгарска.
Общо за петте специализирани училища – две в София и по едно във Варна, Пловдив и Търговище по проекта е осигурена техника за 270 000 лв.
„Смятам, че безкрайно малко техника сме взели при условие, че технологиите толкова бързо се развиват, че все нови неща излизат на пазара. Надявам се в следващия проект да можем да заложим устройства, които са необходими и това ще стане с постоянната комуникация между Министерството и директорите на училища, естествено“, заяви експертът „Програми и проекти“ в Министерството на образованието и науката Светослав Насвади.
Например, в училището за деца с нарушено зрение биха желали да имат брайлови дисплеи, в това за деца с увреден слух – повече FM- системи.