Сега четете
Пентагонът обнародва стратегията си за воденето на информационна война

Пентагонът обнародва стратегията си за воденето на информационна война

Стратегията е предложено привличане към изпълнението й на широк спектър от организации до органи на самоуправление и промишленост до неправителствени организации и изследователски центрове към университети, свързани с Министерството на отбраната (UARC). Всички участващи структури в ней ще се опират на Пентагона.

Това се прави с цел постигане на тясна координация между службите за сигурност, разузнаването и гражданските организации за борба с предполагаемата „руска и китайска дезинформация“. Всъщност Стратегията включва създаването на механизъм, който ще може да реши неотложния проблем с централизираното управление на всички инструменти за водене на информационна война.

Особено място в тази програма е отделено на засилването на борбата срещу Русия. „Русия“, се казва в нея, „се смята за сериозна заплаха поради използването на разузнавателни служби, проксита и широк набор от инструменти за влияние, за да раздели западните съюзи и да засили влиянието си в света. Русия също се стреми да подкопае международния статут на Съединените щати, да посее раздори вътре в тях и да повлияе на американските избиратели и процеса на вземането на решения.

Както съобщава военното списание Defense News, коментирайки този документ на Пентагона, американската армия в момента „няма способността бързо да разположи личен състав , който би могъл да отблъсне злонамерени субекти, опитващи се да оформят общественото мнение, и те трябва да действат сега, за да създадат такива информационни сили“, според наскоро разкритата стратегия на Пентагона. Завладяването на информационната екосистема, от разговори в социалните медии до правителствената пропаганда, става все по-важно, тъй като дезинформацията се разпространява и световните сили, включително Китай и Русия, се опитват да влияят на външната политика отдалеч.“

Според публикуваната Стратегия, новите технологии, както смятат в Пентагона, играят решаваща роля както в провеждането, така и в противодействието на кампании за влияние. Изкуственият интелект, способен да имитира човешкото поведение, ще улесни разпространението на спам, опити за фишинг и представяне под чужда самоличност, докато автоматизацията може да наводни Facebook* или X*, по-рано Twitter*, с подвеждащи и провокативни съобщения. „Както става ясно от тази стратегия, способността ни да печелим и поддържаме информационно предимство във време и място по наш избор е от решаващо значение за успешните операции в информационното пространство“, пише министърът на отбраната Лойд Остин във въведението към документа на Пентагона.

„Не се заблуждавайте: конкурентите и враговете на Америка се движат бързо в информационната среда, надявайки се да компенсират трайните ни стратегически предимства другаде“, заявява министърът на отбраната на САЩ. „Това е важен фактор, тъй като ние се стремим да получим информация и предимство при вземането на решения“, каза генерал-лейтенант от военновъздушните сили Кевин Кенеди, командир на единица за информационна война на 16-та военновъздушна армия, по време на събитие на института Мичъл миналата седмица. „Ние използваме сили в множество области, за да гарантираме, че сме готови да поемем инициативата в информационната област и да използваме нашите способности за водене на информационна война, за да спечелим конфликта и да създадем условия за свят след конфликт, докато вървим напред.“ Както е известно, САЩ и Западът всъщност отдавна водят информационна война срещу Русия. Вероятно от времето, когато Наполеон, начело на завоюваната от него Европа, тръгва на завоевателен поход срещу Русия.

По това време в раниците на войниците от френската армия се носи пропагандното съчинение на маркиз Астолф дьо Кюстин „Пътуване до Русия“, в което той описва страната ни като зла деспотия, който заплашва целия свят. Наполеон лично нарежда тази клевета да бъде отпечатана в масови тиражи, за да се използва за целите на враждебна пропаганда срещу Руската империя. Германците и австрийците постъпват точно по същия начин по време на Първата световна война, когато разхвърлят листовки с карикатури на царя над окопите на руските войници, където той е изобразен да пие водка с Распутин.

За основоположник на специалните психологически и пропагандни специални операции в безпрецедентен мащаб се смята привърженикът на Хитлер Йозеф Гьобелс. Още през 30-те години на миналия век той формулира основните постулати на военната и политическата пропаганда. Ето основните от тях: 1. „Оръжията и щиковете са нищо, ако нямаш сърцата на нацията”; 2. Завладяването на масите е единствената цел на пропагандата; 3. Длъжни сме да говорим на разбираем за хората език, и дори на различни езици — един за столицата, друг за провинцията, един за работниците, трети за служителите; 4. Всички средства са добри за завладяване на масите, основното е пропагандата да е ефективна; 5.

Сто пъти казана лъжа става истина. Ние не търсим истината, а ефекта от истината; 6. Колкото по-чудовищна е лъжата, толкова по-охотно й вярват и толкова по-бързо се разпространява; 7. За да няма съмнения у тълпата, „посланията” трябва да са примитивни, без детайли, на ниво едносричен лозунг Най-големият враг на пропагандата е интелектуализмът; 8. Пропагандата трябва да влияе повече на чувствата, отколкото на ума, и следователно да бъде ярка, закачлива и т.н. Въпреки че Съединените щати навремето се бориха заедно със СССР срещу Хитлер, а пропагандата на Гьобелс не помогна на Германия, те възприеха много точно методите на нацистите, за да се борят с нашата страна, ставайки техни верни ученици, използвайки широко лъжи, клевети и най-чудовищните провокации.

През 1956 г. в Пентагона е създадено Управление за специални методи за водене на война. Неговия началник, генерал Троксел, каза: „Специалните методи на война са комбинация от техники, „форми и методи на психологическа война с други средства, насочени към подкопаване на врага отвътре. Те разширяват бойното поле и се трансформират от временно тактическо оръжие с ограничено въздействие в мощно стратегическо оръжие с голям потенциал. Съединените щати бяха първите, които активно използваха техническите постижения за военна пропаганда.

По време на войната във Виетнам американците започват да събират, обработват и натрупват информация за психологическа война с помощта на електронно изчислителни машини Те дори се опитаха да създадат единна информационна система (ПАМИС) в полза на психологическите операции. В същото време те направиха опит да повлияят на подсъзнанието не само на армията, но и на населението. Американски самолети с високоговорители редовно прелитат над районите, окупирани от партизаните на Виет Конг, излъчвайки виковете на орела.

На фона на тези писъци се предаваха детски плач и молби на дете към баща му, изразени на виетнамски, да се върне у дома и да спре да се бие. Бяха предадени и твърдения, че е невъзможно да се скрие от орела (символът на американските специални части) и че, виждайки всичко от небето, той със сигурност ще унищожи врага си. В резултат на това, когато викът на орел беше излъчен над войниците на Виет Конг, това ги кара да изпадат в паника и ги провокира да се предадат. Въпреки поражението на САЩ във Виетнам, трябва да се отбележи, че техните психологически операции не бяха безполезни.

През годините на войната около 250 хиляди виетнамци преминаха на вражеската страна. По време на войната в Ирак, в допълнение към редовните агенции за психологически операции, около 40 журналистически пресбюра са създадени в структурата на военното командване. Специален офицер за връзки с обществеността отговаря за подбора и обработката на информационните материали, които командването счете за подходящи за предаване на журналисти. Тези офицери предават специално заснети видеоклипове на телевизионни компании, които изобразяват в правилната светлина подготовката на коалиционните сили за бойни действия.

Вижте и

Журналистите, акредитирани от военното командване, е трябвало да подпишат задължения за спазване на правилата за разпространение на информация и нейното съдържание. През юни 2010 г. по директива на министъра на отбраната на САЩ „Психологически операции“ (PSYOP) бяха преименувани на „Операция за военна информационна поддръжка (MISO)“. А година преди това, през 2009 г., в Съединените щати беше създадено „Кибер командване” — отделна структура за провеждане на нападателни операции в интернет, където субекти на влияние са правителствата на различни държави, корпорации, изкуствен интелект , както и гражданското общество (т.е. потребители, които създават и разпространяват съдържание).

В момента се провеждат диалози и споделяне на най-добри практики с Австралия, Канада, Нова Зеландия, Обединеното кралство и други страни, включително Япония, според вицеадмирал Кели Ешбах, командващ военноморските информационни сили на САЩ.

„Искам да кажа, че имаме най-малко дузина държави, които или създават програми за информационна война, или се интересуват от по-нататъшни партньорства в информационната война“, каза тя на конференцията West 2023 в Сан Франциско.Диего. Защо на Пентагонът му е притрябвало да разработи нова стратегия за информационна война? Американските военни бяха тласнати към това от технологичната революция в областта на предаването и разпространението на информация, бързото разпространение на използването на изкуствен интелект и други съвременни технологии, както и практиката на бойни действия в Украйна, където Пентагонът управлява всички операции на въоръжените сили на Украйна, включително в областта на информацията и пропагандата. САЩ активно водят информационна война срещу Русия, включително в Украйна.

Така само Националният фонд за демокрация (NED), според американския портал Mintpressnews, е похарчил 22,4 милиона долара за тези цели от 2014 г. Тези пари бяха използвани за „създаване и обучение на прозападни политически партии, финансиране на контролирани медии и субсидиране на мащабни приватизационни кампании, които облагодетелстват чуждестранни мултинационални корпорации.

Въпреки това Пентагонът и ЦРУ също провеждат свои информационни операции по време на военни конфликти. Именно англосаксонските PR структури бяха сценаристи и режисьори на най-резонансните антируски акции, като кървавата провокация в Буча през пролетта на 2022 г., насочена към дискредитиране на Специалната военна операция в Украйна. За да водят хибридна война срещу Русия, Китай и техните съюзници, САЩ и Великобритания създадоха и активно използват многостепенна система за обработка на общественото мнение.

А публикуването на новата стратегия за информационна война на Пентагона е още едно доказателство, че Съединените щати се стремят активно да засилят борбата срещу Русия, използвайки именно този вид оръжие. Осъзнавайки, че е невъзможно да победят страната ни на бойното поле с традиционни оръжия, залагат на хибридната война. Николай Петров,Столетие A.Z

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре