Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път…
Не е ясна визията на държавата как на практика ще се осъществи пълната либерализация на пазара на електроенергия. Това заявява омбудсманът Диана Ковачева в становище до председателя на Комисията по енергетика в Народното събрание Делян Добрев по повод инициираните промени в Закона за енергетиката (ЗЕ), съобщиха от пресцентъра на обществения защитник. По време на общественото обсъждане на проекта проф. Ковачева вече изрази становището си до енергийния министър, като една част от предложенията ѝ бяха приети, припомнят от пресцентъра.
Диана Ковачева е категорична, че липсва задълбочен икономически, социален и правен анализ за ползите и рисковете от излизането на домакинствата на свободния пазар. Според омбудсмана предвижданите промени не гарантират правата и интересите на битовите потребители на електроенергия. Тя посочва, че не са разработени мерки за защита и за финансова подкрепа на уязвимите групи и енергийно бедните, че не са въведени интелигентни измервателни системи (ИИС) за битовите клиенти, включително – не е предвидена информационна и комуникационна стратегия за подготвяне на битовите потребители за участието им на свободния пазар на електрическа енергия.
В становището си омбудсманът изказва аргументи по законопроекта, гласуван на първо четене в енергийната комисия. Тя задава и конкретни въпроси – защо прилагането на гъвкав елемент е оставено на субективна преценка като възможност и настоява да се даде определение за върхово и невърхово натоварване. Става въпрос за предвидената възможност при договори за доставка на електрическа енергия с фиксиран срок включването на „гъвкав елемент, като например с колебания на цените при върхово и невърхово натоварване“ .
Омбудсманът обръща внимание, че като условие лица да бъдат едно домакинство е посочено, че те трябва да живеят и да са регистрирани в едно жилище или част от жилище. „Не е уточнено коя адресна регистрация се има предвид – по постоянен или по настоящ адрес. Отново искам да подчертая, че съществуват редица проблеми на адресната регистрация, като например – граждани не могат да се регистрират на адреса, на който реално живеят, тъй като: обитават незаконни постройки, адресът на жилищата им е обозначен по начин, различен от регламентирания в Закона за гражданската регистрация (ЗГР), живеят в ателиета или вилни сгради, живеят под наем и наемодателят не им предоставя декларация за съгласие да се регистрират на адреса, в жилището живеят повече лица от определения в ЗГР брой“, пише общественият защитник.
Диана Ковачева подчертава, че е предвидено за определяне на „домакинство в положение на енергийна бедност“ да се вземат предвид действащи цени на енергийни носители. Обръща внимание, че не става ясно кои са енергийните носители. „В същото време от съществено значение ще бъде разполагаемия средномесечен доход на член от домакинство за предходната година. Съпоставка между действащи цени и доход от предходна година смятам за неправилно, тъй като няма да отразява действителните нужди за разходи за отопление на едно такова домакинство. Не е ясно и какво се включва в понятието „енергийни характеристики на жилище“ и „типово потребление на енергия“, посочва омбудсманът.
Проф. Ковачева категорично възразява на битовите клиенти да се начислява „такса за прекратяване на договор“ и „такса при смяна“. „Няма основание за начисляване на такса при прекратяване на срочен договор с изтичане на срока му. Още повече, че в договорите за доставка на електрическа енергия следва да бъдат предвидени неустойки при неспазване на договорените условия. Не следва да се начислява и такса смяна, тъй като съгласно чл. 12, т. 2 от Директивата: „Държавите членки гарантират, че поне на битовите клиенти и малките предприятия не се налагат такси при смяна“, категорична е проф. Ковачева.
В становището си тя посочва и други съществени пропуски. Сред тях са критериите, условията и редът за определянето на статут на домакинство в положение на енергийна бедност и/или на уязвим клиент за снабдяване с електрическа енергия, които предстои да бъдат определени в Наредба, приета от Министерския съвет. Подчертава, че за нея в Преходните и заключителни разпоредби няма предвиден срок за изготвянето ѝ.
Общественият защитник подчертава, че е необходимо да се обърне специално внимание на определени групи битови клиенти, за да се гарантират техните права и интереси при излизането им на свободния пазар. Например – уязвимите потребители, енергийно бедните, възрастните хора, хората без компютърна грамотност и достъп до интернет, живеещите в малки и отдалечени населени места.
Любословие.бг припомня, че Комисията по енергетика в Народното събрание прие на 13 септември на първо четене промени в Закона за енергетиката, с които се въвеждат мерки за либерализация на пазара на електроенергия. Депутати от различни парламентарни групи изразиха забележки към текстовете на проектозакона и съмнения дали с новите права на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) няма да се стигне до още по-голяма регулация на производителите или пък дали либерализацията на пазара на електроенергия няма да доведе до много скъпа енергия за битовите потребители. Цените на регулирания и на свободния пазар сега са толкова различни, че до края на 2026 година не може да има преминаване на хората към свободен пазар, каза председателят на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Иван Иванов.
Каква е вашата реакция?
Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път през 1844 г. в гр. Смирна (дн. Измир). С него е поставено началото на българския периодичен печат. На 1 април 2013-та година, 169 години след началото на първото издание на списание „Любословие”, поставяме началото на неговото онлайн издание