Той е дипломиран психолог и социолог, който има и магистърска степен…
Какво може да е общото между Църквата и отслабването? По отношение на Църквата Remnant Fellowship (“Задруга на остатъка“) в Брентуд, Тенеси, отговорът е всичко.
Да започнем с жената, отговорна за историята, която ще научите тук. Гуен Шамблин е израснала в една от най-консервативните религиозни групи в региона- „Христовата църква“, която забранява на жените да стават проповедници. Впоследствие обаче Гуен става пастор в Църква, която сама създава. Очевидно е, че се бунтува срещу консерватизма на църковната общност, в която е израснала, но вместо да я направи по свободомислеща, месианският и егоизъм я превръща в още по-крайна и ограничена личност. Но за това още е рано.
Докато учи в колежа, Гуен се самоопределя като „експерт по хранене“, но както ще разберете след малко и липсват основни познания за физиологията на човешкия организъм и за същността на хранителните режими. Отсъствието на реални знания по въпросите на зътлъстяването не и пречи по никакъв начин да напише книга, в която комбинира безумни хранителни съвети (тя отрича здравословното хранене) с религиозни глупости. Същевременно създава и почва да продава курс или уъркшоп „Пътят към отслабването“. Програмата на Гуен е изключително проста- колкото повече искате да отслабнете, толкова по-малко яжте. Тя използва Холокоста, за да рекламира плана си за отслабване, давайки малоумни примери как хората в концентрационните лагери отслабвали, защото ги държали гладни. Госпожа Шамблин дори не осъзнава, че нейният пример няма нищо общо със здравословното сваляне на тегло- хората в лагерите постепенно се превръщат в ходещи скелети и накрая умират. Един от „гениалните“ съвети на Гуен е да се молите, когато се сещате за храна, вместо да я консумирате. Тя започва да преплита храненето и Библията и привлича последователи, които наистина отслабват (просто защото не се хранят), но после си връщат килограмите. Тогава Гуен заявява, че причината за това е, че хората не се подчиняват достатъчно на Бог. Това и казал самият Бог, когато тя си говорила с него.
И предишни християнски диети имат сходни основни принципи, но Гуен разширява обхвата и разработва изучаване на Библията, което се превръща в основа на курса „Пътят към отслабването“. Самата програма работи в краткосрочен аспект, защото е на база контрол на порциите. Гуен постоянно настоява, че това е нещо революционно, което Бог е разкрил пред нея, но този принцип е много стар. Тя просто лъже, за да придобие монопол над пазарния дял с емоционалното хранене. Проблемът с килограмите и помага да започне да получава небивала популярност. „Пътят към отслабването“ се използва първоначално само в една баптистка църква, но от уста на уста достига до над 250 000 души в над 14 000 църкви в 70 страни. Курсовете се провеждат в църковните сгради. Гуен гостува в „20/20“, в CBS, в NBC, което и носи огромен медиен успех. От книгата ѝ са продадени над 400 000 бройки, благодарение на безплатната реклама по телевизиите.
Крайно необичайно е християнска религиозна група да е предвождана от жена, но това е свързано с начина на привличане на последователи. Основните посетители на курса на Гуен са жени, които смятат, че техни важни нужди не са обект на внимание в традиционната Църква. И са прави. В традиционната църква те също така често виждат лицемерие и как проповедниците и важните църковни водачи водят неморален и изпълнен с материализъм живот. За тези жени курсът на Гуен се превръща в алтернатива и в начин да задоволят своите нужди. Изобщо не се досещат обаче, че тяхна основна цел ще стане да задоволяват нейните нужди.
Гуен постоянно произвежда нови книги и дискове с едно и също послание. Щом започва да трупа състояние и да набира все повече последователи, тя разширява дейността си и заявява, че посланието ѝ е приложимо спрямо всякакви лични проблеми (като пушене, алкохолизъм, порнография). Гуен започва да вярва, че посланието на „Пътят към отслабването“ е отговорът на всички светски злини, че тя е открила истината и християнското съвършенство може да бъде постигнато само чрез спазване на нейното послание. Тогава решава, че трябва да има нова Църква и през 1999г. основава Remnant Fellowship. Учредителите на този култ твърдят, че са остатък от Христовата църква и че никоя друга Църква не е истинска Христова църква. В Новия завет подобен „остатък“ се споменава само на едно място- в последната книга „Откровение на Йоан“. Там става дума за остатък от 144 000 вярващи, но това е в самия край на времето и се отнася за израелските племена. Интересно е, че именно култовете се вкопчват в този цитат и казват: „Ако искате да сте част от остатъка, елате в нашата група“. Не се знае точният брой на членовете на Remnant Fellowship, но се предполага, че са около 2000.
Страхът от Бога е основа на Църквата на Гуен Шамблин, а членовете на нейния курс за отслабване сформират първото паство. В тази новосъздадена религиозна общност, колкото по-бързо отслабвате, толкова сте по-благочестиви. На членовете на Църквата постоянно се повтаря, че Гуен говори с Божия глас, тъй като само Тя чува Божието слово и е Божият пророк. Делюзиите и самозаблудите на тази жена започват да достигат невиждани висоти. Но Гуен знае как да манипулира другите. Тя използва много проста и ефективна тактика за влияние: на членовете на групата се внушава чувство за страх, че ако я напуснат и се отклонят от Божия (нейния) път, ще си върнат предишните килограми. Така и става, но каква е истинската причина. При бързо сваляне на много килограми над 98% от хората си връщат обратно теглото в рамките на 3 до 5 години. Това е известно на учените от много дълго време. Затова, когато напуснат Църквата, жените очаквано си връщат теглото след известно време, но го отдават на Божието проклятие, защото това им е внушено предварително в групата. Като вид допълнителна мотивация висши ръководители в Църквата (мъже) заявяват на членове с наднормено тегло (жени), че няма да отидат в Рая, защото са дебели.
Организацията, създадена от Гуен Шамблин, специалистите наричат „деструктивен“ или „злоупотребяващ“ култ. Това означава, че вместо групата да съществува, за да служи на нуждите на последователите, те обслужват нуждите на своя водач. Интересното е, че Гуен не помага на жените последователки на култа да израстват личностно и да са независими. Вместо това ги учи, че трябва да са раболепни, да се подчиняват на мъжете си и да изпълняват всяко тяхно желание. В същото време Гуен командва всички мъже в организацията. Както виждате, има доста противоречия в нестройната структура на този култ и те са в резултат на болните идеи и нездрави амбиции на тази психично объркана и ценностно заблудена жена.
Още от началото Гуен иска да се носят дарове на Църквата. И хората започват да подаряват огромни кошници с храна. Докато един ден не им казват направо: „Тази година не искаме дарове, носете пари. Трябват ни пари. Те ще са вашият дар към Бог.“ Много интересно за какво са му на един бог, който има и може всичко, пари? Те са човешко изобретение за размяна, което няма никаква стойност за нито едно божество. Remnant Fellowship постепенно се превръща в бизнес структура, включваща агенция за недвижими имоти, финансова къща, автосервиз и Еxodus Industries (занимава се с ВиК, климатизация, електротехника). Целта на Гуен е църковната общност да стане напълно независима и самодостатъчна, и да не са необходими външни услуги за нищо през целия живот на нейните последователи. Тоест пълна изолация, съществуване в балон, създаден от култа, без никакви лични цели и стремежи извън общността.
След като Remnant Fellowship привлича християнските медии, Гуен Шамблин се опълчва на християнската догма за Светата Троица- Отца, Сина и Светия дух, като твърди, че Бог е над всичко и няма три същности. За пореден път се опитва да представи своята Църква като нещо различно, като изключение.
Религиозни догми, които променя по собствено желание, Гуен използва и в личния си живот. Тя се развежда с първия си съпруг, с когото са заедно от 40 години, защото е с наднормено тегло и не върши работа като доказателство за ефективността на нейната програма за отслабване. Дотогава тя проповядва срещу развода и повтаря на хората „да страдат в своя брак“, но изведнъж решава, че Бог внезапно си е променил мнението по въпроса и се жени за слаб красавец- актьора Джо Лара, чиято основна професия е да спи с богати жени, които да го издържат.
Йерархията в Remnant Fellowship е на семеен принцип. На второ място след Гуен са нейните деца Майкъл Шамблин и Мишел Елизабет Шамблин. Майкъл не може да наследи майка си като водач на Църквата, защото постоянно качва и сваля тегло и няма как да е модел на нейното учение. Но и самият той не проявява особено желание да има каквато и да е връзка с „творението“ на Гуен. Майкъл обича да създава музика (той композира произведенията, които се изпълняват в църквата), живее в уреден брак без любов, често е депресиран и постоянно пие, за да избяга от реалността, в която трябва да подкрепя фанатичната си майка. Елизабет, от друга страна, изглежда като анорексичка и е идеална за наследница на Гуен. Тя започва да играе ролята на лидер за новото поколение млади фанатици. Колко много прилича на майка си се вижда в отношението и към една трагедия, сполетяла нейното семейство. На 5-месечна възраст умира синът на Елизабет и тъй като семейство Шамблин-Хана се самоопределят като безгрешни, решават, че е виновен някой човек от Църквата, който е разгневил Бог и започват да го търсят, като разпитват семейства с проблеми.
За лидери на Църквата под Гуен (като не броим децата и) са поставени само мъже. Те не са много, защото трябва да отговарят на едно важно изискване. Да са били с наднормено тегло, да се отслабнали с програмата на Гуен и да са успели да задържат теглото си. Последната част е рядко постижение в този култ.
Следва продължение…
Каква е вашата реакция?
Той е дипломиран психолог и социолог, който има и магистърска степен по Социална психология. Още по време на следването си започва да се занимава със спортна и когнитивна психология, мотивационна психология, здравословно хранене и коучинг, както и да провежда проучвания в сферите на етологията, епигенетиката, невропластиката, груповата динамика, поведенческата икономика и социалното инженерство. Понастоящем работи като Лайф коуч и НЛП терапевт, но всяка година отделя време и за практиката си на спасител и плувен инструктор.Въвежда в практиката няколко иновативни психологически техники, като „ходеща терапия“ и комбинация между класически масаж и психотерапия. Автор е на четири научнопопулярни книги и на една двустранна стихосбирка в съавторство с Армен Месропян. Има публикувани статии в списанията „Инсайт” и „Българска наука”.