Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път…
С наближаването на лятото много от нас започват да планират поне едно пътешествие през ваканцията си. Една от възможностите за пътуване на по-дълги разстояния, която е популярна в Европа, са нощните влакове със спални купета. И наистина, качвате се във влака на свечеряване, лягате да спите и се събуждате малко преди да пристигнете на гарата, до която пътувате.
Пътуването в спален или кушет-вагон обаче има както предимства, така и недостатъци. На този фон експерти от Западна Европа, цитирани от ДПА, дават съвети как то може да бъде по-приятно и на по-изгодна цена.
Уверете се, че разполагате с достатъчно време.
Ако пътувате с друг влак до гарата, на която трябва да се качите в спалния вагон, трябва да си гарантирате, че ще имате достатъчно време за прекачване, съветва Себастиан Вилкен, който публикува бюлетин с информация, която е полезна за тези, които пътуват с влак в Европа.
Докато обикновените влакове по основните направления се движат по разписание, на определен интервал от време, и ако пропуснете някой от тях, можете просто да се качите в следващия, то най-често по даден маршрут дневно пътува само по една влакова композиция със спални вагони. Ако я изпуснете, може да се окажете блокирани на някоя гара чак до следващия ден, предупреждава Вилкен.
Ако сте направили отделни резервации за двата влака, с които ще пътувате и изпуснете нощния поради закъснение на първия, няма да имате право на компенсация.
Права на пътуващите с влак
Съгласно правилата, които са въведени в страните от Европейския съюз, ако изпуснете влака си по вина на железопътната компания, тя трябва да ви превози безплатно по маршрута, който сте избрали. Това може да стане с друг влак, а ако това не е възможно – посредством алтернативен вид транспорт.
Освен това пътниците имат право на обезщетение в размер на 25 на сто от стойността на билета, ако забавянето на влака им е между 1 и 2 часа, а ако е за по-продължителен период – на 50 на сто от цената на резервацията.
При тези случаи компаниите трябва да предоставят на пътниците и храна, и безалкохолни напитки, а ако те се принудени да продължат пътуването си чак на следващия ден, да им осигурят и хотел, в който да пренощуват, информира онлайн порталът europa.eu.
За да претендирате за подобни компенсации обаче, трябва да имате обща резервация за влаковете, с които пътувате, отбелязва Патрик Нойман от организацията „Бeк он трeк“ (Back-on-Track), която популяризира пътуването на дълги разстояния по железопътната мрежа в Европа.
Ако се наложи да предявите иск за обезщетение, когато изпуснете даден влак поради закъснение на този, който е трябвало да ви откара до гарата на прекачване, то трябва да докажете, че е налична т.нар. „верига на пътуването“. Това обаче невинаги е много лесно, дори когато билетите ви за двата или трите влака, на които се прекачвате, са закупени чрез обща резервация, предупреждава Германската помирителна комисия в сектора на обществения транспорт (SÖP).
Ако не сте сигурни, дали във вашия случай е налична „верига на пътуването“, най-добре е да потърсите експертно мнение. Според германската „помирителна“ комисия, служителите на някоя от железопътните гари по вашия маршрут или във влака, с който пътувате, би трябвало да преценят коректно дали условията по вашата резервация ви дават право на компенсация и да ви информират за вашите права в случая.
По-удобно или по-евтино?
По принцип резервациите за пътуване в спален вагон не са сложни и стават бързо, но са и сравнително скъпи.
„На практика, вие резервирате хотелска стая на влакови колела“, отбелязва германският експерт Себастиан Вилкен.
Ако сте готови да направите компромис с удобството, можете да пътувате в Западна Европа с нощен влак на дълги разстояния на много по-ниска цена.
„Можете да успеете да си купите билет за място в нощен влак за по-малко от 30 евро (за купетата със седалки във вагон „втора класа“ – бел. ред.), докато често цената за легло в кушет-вагон е под 100 евро. Това е въпрос на компромис“, отбелязва Вилкен.
Разбира се, ако пътувате в купе във вагон „втора класа“, е нормално да го споделяте с други пътници.
Тези, които предпочитат спокойствието и уединението, могат да си резервират места в „частно“ купе, но на по-висока цена. Това е много удобна възможност, когато пътувате със семейството си, с група приятели или с колеги, отбелязва ДПА.
И един специален съвет от експерта Патрик Нойман за тези, които предпочитат да е поне малко по-тихо, когато пътуват с влак.
„Външните купета, които са разположени над колелата на влака, са по-шумни. Ако има възможност, резервирайте си купе, което се намира в средата на вагона“, съветва Нойман.
Ако планирате да пътувате няколко пъти с влак в рамките на определен период от време (седмица, месец), то билетът за многократно пътуване „Интеррейл пас“ (Interrail pass) може да се окаже добра възможност. С него можете да пътувате в и между 33 страни в Европа. Леглата в спалните вагони или в кушет-вагоните обаче се заплащат допълнително.
Каква е вашата реакция?
Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път през 1844 г. в гр. Смирна (дн. Измир). С него е поставено началото на българския периодичен печат. На 1 април 2013-та година, 169 години след началото на първото издание на списание „Любословие”, поставяме началото на неговото онлайн издание