Половината от децата, които завършват 8-и клас, не продължават в гимназиалния курс, сочат данните на Националния статистически институт.
Освен това през 2022 г. те са с 5500 по-малко от предишната година. 61 364 ученици са завършили основно образование, а средно – 36 433. През годините тази разлика има различни стойности. Почти затворена е ножицата през 2019 г., когато основния курс са преминали успешно 58 864 ученици, а средния – 47 403.
Най-видимо е намалението на завършилите професионални гимназии. Както в много други области на живота, и тук тийнейджърите, които завършват средно професионално образование в София, са най-многобройни – 2151, в района на Пловдив те са 1149, а във Варна и Бургас съответно 882 и 853. В Кърджали пък са 121, а във Видин – само 70. По отношение на общообразователните училища почти 12 000 са завършилите основно образование, от тях общо 8314 са продължили след 7-и и 8-и клас, като 5500 са с общ профил. Тези тенденции са отразени и в план-прима за следващата учебна година. Намаление на планираните паралелки за приема има както при защитените професии, така и в дуалното обучение. За втората форма на образование са предвидени 122 паралелки за учебната 2023/2024 г. срещу 127 за тази година. С 11 паралелки по-малък е приемът и за защитените специалности.
Демографията у нас е негативна, но тя не обяснява къде са „изчезнали“ близо половината ученици в средните училища, тъй като демографското намаление на населението в съответната възраст е от порядъка на средно 2,5-3% годишно, сочи анализът на Института за пазарна икономика. Средно 10% от учениците отпадат от горния курс на образование. Проучване в общинските училища в Търговище например показва, че най-много отпадат децата, които живеят в така наречената стандартно проблемна среда. Няколко са факторите за подобна среда – деца, които живеят с един родител, такива, които са отглеждани от баба и дядо, а напоследък само с единия от тях, както и деца, живеещи при настойници, на които родителите плащат за отглеждането, често това са хора, работещи в чужбина. Като правило отпадат и учениците от социално слаби семейства. Според проучването около 20% от посещаващите школата в Търговище живеят точно в такава среда и при тях рискът от отпадане е много голям.
Над 10 000 деца и ученици са върнати в училище през миналата година от екипите, действащи по Механизма за обхват, сочат данните на Министерството на образованието и науката. Общият дял на тези, които образователната система не е обхванала, е малко над 5%. Медиаторите обикновено работят на терен на принципа „врата до врата“ и това води до известни успехи. Помагат и условията за получаване на социални помощи, според които е задължително детето да посещава училище, както и санкциите, ако това не се случва. Връщането на част от отпадналите ученици в училище е само отправната точка, от която започва истинската битка на задържането им в училище, подобряване на резултатите им и в крайна сметка постигането на крайната цел – успешно завършване на образователната степен, коментира Петя Георгиева от ИПИ. Целта е тези, които удържат до края, да се дипломират успешно. Проблем обаче е сериозният брой на двойките на матурите, защото нерядко тийнейджърите се отказват и не се явяват повторно на изпитите. Така те изпадат на финала и не успяват да си вземат документа за завършена образователна степен. Повтарачите в общообразователната система като цяло са малко над 6000, като най-много са между 5-и и 7-и клас, сочат данните на НСИ. Около 1000 пък са между 1-ви и 4-ти клас, а най-малко са в гимназиалния курс – 618.
Фактът, че половината от децата си остават с основно образование, се отразява не само на техния стандарт в дадения момент, но и на бъдещето им. Колкото по-малко са младите хора с ниско образование, толкова по-малка е безработицата, тъй като дори за работа без особени професионални изисквания вече се търси средно образование. Недостатъчната образованост влияе и върху живота на обществото като цяло, както и на отделните граждани. Широкият мироглед, който се придобива в училището до 12-и клас, дава гаранции за по-добър житейски статус и благосъстояние, а дори и за по-ниска престъпност. Усвояването на професия още в средното училище дава възможност за добра професионална реализация. Бизнесът у нас и най-вече индустрията има огромна нужда от кадри със средно образование и с висока степен на квалификация. В тази насока успехи се постигат с развитието на дуалното обучение, при което възпитаниците на учебното заведение учат и работят в реална производствена среда. Тази форма обаче все още не е достатъчно развита у нас.