Сега четете
ВАС потвърди окончателно решение на КЗК, с което санкционира за нарушение „Кауфланд България“ с 343 417 лева

ВАС потвърди окончателно решение на КЗК, с което санкционира за нарушение „Кауфланд България“ с 343 417 лева

Върховният административен съд (ВАС) потвърди окончателно решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), с което е установен недобросъвестен модел на поведение от страна на „Кауфланд“, водещ до нарушение по Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) и до вреда за потребителите. Това съобщиха от КЗК.

Решението на КЗК е от септември 2020 г. Комисията установява извършено нарушение на ЗЗК, изразяващо се в злоупотреба с по-силна позиция при договаряне от „Кауфланд България ЕООД енд КО“ КД („Кауфланд“) и налага санкция в размер на 343 417 лв.

В случая „Кауфланд“ е преустановила реализацията чрез търговските си обекти на немалка част от асортимента на един доставчик с цел да му наложи определени търговски условия, които са неизгодни за доставчика. Така за предприятието, намиращо се в по-слаба позиция при договарянето, са настъпили негативни имуществени последици в резултат на поведението на „Кауфланд“, се посочва в съобщението. Чрез постоянно изискваните от страна на „Кауфланд“ намаления на доставните цени на предлагания от доставчика асортимент (чрез различни бонуси, рабати и отстъпки), както и чрез блокирането на голяма част от този асортимент, доставчикът е бил поставен във финансова зависимост от търговската верига поради генерираната в процесния период загуба. Освен това системата от бонуси и отстъпки се използва от „Кауфланд“ за максимизиране на печалбата му за сметка на финансовата загуба за доставчика, обясняват от КЗК.

В настоящия случай възможността за увреждане на интересите на потребителите е непосредствено свързана с недобросъвестните практики на „Кауфланд“ по отношение на неговия доставчик. С постигнатото намаление на доставните цени се обезпечава единствено печалбата на „Кауфланд“, без това да води до намаление на крайната продажна цена на стоките, което не е в интерес на потребителите и ги уврежда, посочват от Комисията.

Вижте и

Припомня се, че първоначално с решение от 19 април 2022 г. Административният съд – София област (АССО) отменя решението на КЗК като постановява, че не е извършено нарушение на ЗЗК от страна на „Кауфланд“. В последствие тричленен състав на ВАС отменя решението на АССО и постановява, че отхвърля жалбата на „Кауфланд“ срещу решението на Комисията от 2020 г. В окончателния съдебен акт ВАС излага мотиви, че намира оспорваното решение на КЗК за законосъобразен административен акт, издаден в съответствие с относимите и приложими материалноправни норми и в съответствие с целта на закона.

Съдът обосновано е приел, че поведението на „Кауфланд“ представлява недобросъвестен модел на поведение, който няма икономическа обосновка и чрез който се цели постигане на по-ниска доставна цена на продуктите, които веригата супермаркети закупува от доставчика, подал искане пред КЗК, пише в съобщението. Чрез този модел на поведение икономическата изгода е оставала изцяло за търговската верига и не се пренасяла върху потребителите, чрез съответно намаление в продажните цени, на които стоките се продават в търговската мрежа на „Кауфланд“. Това е довело не само до свиване на предлаганите продукти на конкретния доставчик, но и до намаляване на разнообразието от предлагани стоки, което само по себе си съставлява както реална, така и потенциална вреда за потребителите, отбелязват от КЗК. Решението на ВАС е окончателно.

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре