Служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков направи нови шокиращи разкрития за качеството на пътното строителство в България. Потресаващ пример е отсечка от магистрала „Хемус“, по която близо една трета от асфалтовия слой е спестен, а в замяна на това шлаката в основата е над нормата. Става дума за участъка София – Яна.
„При изискване за 28 см асфалт взетите проби са показали наличие между 18 и 21 см, а шлаката в земната основа е в голямо количество, обясни арх . Шишков в интервю за Нова тв. Той уточни, че в тази част на магистралата строителството е започнало през 2011 г., движението е пуснато през 2013-а, а разрешението за ползване е издадено с 3 години закъснение – през 2016 г. Удивително е, че нито фирмата надзорник, нито държавните контролни органи са забелязали, че отсечката е изпълнена с огромни икономии на асфалт.
МРРБ и МВР ще продължат съвместните проверки по ключови шосета, тъй като се очертава тревожна картина. „В голямата си част пътищата не са направени според одобрените проекти. Не можахме да си построим магистралите, построихме по-малко от половината, а вече започваме да ремонтираме тези, които сме построили“, коментира министърът.
Очакват се резултатите от проверката на АМ „Марица“, където се появиха странни напуквания. Според арх. Шишков и там проблемите са като при „Хемус“ – „икономии“ и влагане на неподходящи материали. Той припомни и друг пример за безобразно изпълнение, който определи като „строителна бутафория“ – ремонта на пътя Югово-Лъки.
„Там шосето е разширено повече от метър, а скалната маса не е укрепена както трябва. Налага се по два пъти на ден пътят да се разчиства от паднали камъни. Вместо снегопочистване там се прави каменопочистване. Няма никакво отводняване“, разказа арх. Шишков. Освен некачествената работа проблемът с този участък е, че е извършен основен ремонт, но е ползвана облекчената процедура на текущ ремонт. „Така става невъзможно някой да поеме отговороността за качеството на свършената работа. За да бъдат избегнати такива проблеми в бъдеще, в новите търгове за пътно поддържане поръчките са разделени. Едните са формулирани за текущ ремонт, като в тях се допускат елементи на основен, за да може, ако има извършени такива дейности, те да имат разрешение за строеж, както законът го изисква. Отделно ще са поръчките за основен ремонт, за които ще бъдат изготвени проекти“, обясни служебният министър.