Над 39 000 деца и ученици, или колкото 2/3 от випуска на първокласниците т.г., са напуснали образователната ни система, тъй като са заминали със семействата си в чужбина. Общо отпадналите от училище и детска градина пък са 53 000 души. Това показват данни на просветното министерство към края на ноември 2022 г., изнесени от служебния министър проф. Сашо Пенов в отговор на въпрос на депутата от ГЕРБ Деница Сачева.
Проф. Пенов посочва, че от началото на функциониране на Механизма за връщане и задържане на децата в училище до ноември 2022 г. екипите за обхват са върнали в училище или градина или са записали за първи път общо 83 458 ученици. Не всички от тях обаче са задържани и до днес.
По-детайлно данните за последната учебна година изглеждат по следния начин. Върнатите и задържани деца и ученици в системата до началото на втория срок на учебната 2021/22 г. са 11 544, от които 4599 са новобхванатите (от 6 до 16 г.), 6945 – върнатите след отпадане. През настоящата учебна година са записани и задържани 10 180 деца и ученици, които през втория срок на 2021/22 не са били в образователната система. От тях 5-годишните са 5036, 6-годишните – 1752, а учениците в задължителна училищна възраст – 3392. Необхванатите деца и ученици, които никога преди не са били записвани на детска градина или училище, а са записани благодарение на екипите за обхват, са 7270.
„Към ноември 2022 г. отпадналите деца и ученици в задължителна училищна възраст са 53 464, вкл. 1312 деца на 5 г., които през 2021/22 г. са посещавали детска градина, но не са записани в подготвителна група през настоящата учебна година. За 39 653 от отпадналите деца и ученици екипите са получили сведения, че семействата са заминали в чужбина и поради тази причина те са отпаднали от образователната система“, посочва министър Пенов. По думите му за същия референтен период – септември-ноември 2021 г. – броят на отпадналите е по-висок – 57 287 души, броят на незаписаните в подготвителна група 5-годишни е 1389, а на отпадналите поради заминаване в чужбина – 42 273.
От отговора не става ясно по какви причини са отпаднали от системата останалите 14 000 деца и ученици. Вероятно те попадат в графите „по семейни причини“ и заради „нежелание за учение“, включващи ранни бракове, бедност и др., каквито поддържаше Националният статистически институт до преди година. До тогава той събираше данни директно от училищата, но от година насам институтът получава образователните данни от просветното министерство, което поддържа специален регистър, обясниха от НСИ. Не е ясно каква е причината МОН да не е подало конкретни данни за отпадналите ученици на НСИ т.г., които са изключително важни за ЕК, откъдето следят този показател внимателно и с оглед на него дават препоръки за подобряване на мерките на национално ниво. Сред бройката отпаднали едва ли са включени и хилядите деца със специални потребности – по оценки на УНИЦЕФ около 10 000, – които остават неприобщени в образователната система.