Сега четете
ПАЛИМПСЕСТЪТ ЗА ДЕЛОТО, КУЛТА И ЕЗИКА НА КОНСТАНТИН ФИЛОСОФ – СВ. КИРИЛ ОТ ДИПЛОМАТА В РИМ ЙОАН ЕКЗАРХ БЪЛГАРСКИ

ПАЛИМПСЕСТЪТ ЗА ДЕЛОТО, КУЛТА И ЕЗИКА НА КОНСТАНТИН ФИЛОСОФ – СВ. КИРИЛ ОТ ДИПЛОМАТА В РИМ ЙОАН ЕКЗАРХ БЪЛГАРСКИ

Доц. Трендафил Кръстанов

Послучай 14 февруари –Успението на св. Кирил През януари 1982 г. открих в гръцки Ватикански кодекс 2502 палимпсест (първоначалният текст е изчегъртан или измит и отгоре е написан друг текст), в който гръцкият текст от XII и XIII в. е отгоре, а под него е изтритият още по-древен текст на кирилица, който ми предстоеше да разчета и идентифицирам. Първите думи, които с помощтта на специална лампа успях да разчета: ВОДА ЖИВА…ЖЕНА и по-едри инициални букви В, Р и други показват, че кирилическият текст е част от Изборно евангелие, а не Четвероевангелие. След продължителни взирания в изгасналия текст и многобройни справки с подобни текстове, успях да идентифицирам и отчасти разчета 186 страници на старобългарския текст. Оказа се, че това е най-старият препис на първия превод от Константин Философ преди Моравската мисия от 863 г. и най-близък по структура и състав с друг подобен препис от български първообраз – знаменитото Остромирово евангелие, преписано в Новгород през 1056-1057 г., който преди се е приемал за най- близък до първоначалния Кирилов превод на Светото писание. През 1984 г. проф. Боню Ст. Ангелов публикува съобщение, че Йоан Екзарх бил „работил в Рим“ и че той бил преводач на тълковно евангелие? Оказа се, че това е превод от латински на български език на 40 Беседи за евангелието на папа Григорий Двоеслов, защото в него има около 70 лексеми, които не се намират в Чешки речник на старословенски / Slovnik iazika staroslovenskeho/, a тези 70 думи са в езика на Йоан Екзарх Български. Но какво е работил той в Рим? Направих идентификация на боил Йоан, който е в българското посолство в Рим от 866 г., станал черноризец и дякон на Римската църква, приятел на Анастасий Библиотекар, с когото са посрещнали в Рим в края на 867 г. Константин Философ, Методий и техните ученици. С тях той се е запознал, беседвал и участвал в богослуженията в римски храмове до началото на 869 г., когато, вече болен, Константин е казал наизуст своето предсмъртно Написание за правата вяра. След 14 февруари 869 г. Йоан като дякон на Римската църква е присъствал на погребението на блажения Кирил, а наскоро след това е написал Пространното Житие Кирилово преди 872 г. Какъв е езикът на св. Кирил и на св. Йоан Екзарх Български? Още през 1896 г. чешкият учен Вацлав Вондрак е публикувал своето изследване за езика на Йоан Екзарх, като заключава, че неговият език е идентичен с езика на преводите на св. св. Кирил и Методий, т.е. това е словѣнски или български на европейските мизи или българи. Разчитането на Ватиканския палимпсест възкреси след много векове изстърганата българска ръкописна книга от времето на княз Симеон от началото на Х век, най-древният препис на първия превод на Константин Философ преди 863 г., която се явява не само най-старата книга на старобългарски, но и изобщо най-старата славянска книга. Ранният култ на блажения Кирил започва наскоро след неговото Успение – преди 872 г., който е пренесен веднага в България от българските посланици в Рим. Този факт показва, че делото и култът му възниква в Рим с присъствие и участието на словѣни или българи, а не е „българизиран“ след векове /чак в XIV в.!/, както твърдят някои български слуги на чужди митове и легенди.

14.02.2023 г., София
Подробни факти и библиография в:
Трендафил Кръстанов. Кирило-Методиевска традиция и култ от Рим през
България до Киевска Русь Български дипломати и книжовници от ІХ век: Петър
Черноризец и Йоан Екзарх. Ел. списание Дзяло – Сайт за хуманитаристика и извори бр.
XXIV , 2022,
https://www.abcdar.com/magazine/XXIV/Dzl_2022_br24_05_Trendafil_Krustanov_Bg_dipl
omati_ot_IX_vek.pdf

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
1
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
1
Вижте коментара (1)
  • Поздравления! Интересно би било, да се направят изследвания за датирането на пергамента от Ватиканския палимпсест. Ако това не стане, винаги ще има няколко мнения и хипотези за неговата поява. Разликата от 869 г. до началото на Х век е от съществено значение.

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре