Липсата на достатъчно учители, особено по учебните предмети от областта на природните науки, се усеща все по-осезаемо. На доста места се налага учители, които не са специалисти по даден предмет, да преподават по него заради липсата на такива в училището. Особено по селата никак не е странно учител по история да преподава по информатика или дори, както е в случая с Годеч – местният поп да преподава по философия.
Темата за липсата на педагози бе повдигната последно от депутата от „Български възход“ Гален Монев, който попита преди време служебния просветен министър проф. Сашо Пенов какви специалисти най-често липсват в базата „Заместващи учители“. Става дума за информационната база, създадена през 2020 г. от МОН, в която педагогически и други специалисти, а дори и студенти по педагогика, могат да се включат в системата на предучилищното и училищно образование в случай на отсъстващи учители през учебната година.
„Всички ние знаем как през ковид пандемията именно тази база „Заместващи учители“ успя да спаси на много места учебния процес“, посочва Монев.
От данните на проф. Пенов става ясно, че през периода 2020-2022 г. регистрираните кадри в информационната база намаляват. През 2020 г. общо регистрирани са били 2736 лица, от които с професионална квалификация „учител“ са 1382 лица. През 2021 г. учителите остават същия брой от общо регистрирани 2216 лица, а през 2022 г. регистрираните намаляват до 1981 души, макар че тези с квалификация „учител“ са малко повече от предходната година – 1695 на брой.
Регистрираните през м. г. специалисти с възможност за заместване по съответните учебни предмети, сравнени с обявените от училищата преди стартирането на учебната 2022/23 г. свободни работни места, показват следното съотношение: по математика са регистрирани 20 специалисти при обявени 88 свободни работни места. По информатика и информационни технологии са регистрирани 9 лица при обявени 33 свободни работни места, а по физика в системата са се записали 13 учители при недостигащи 23.
„Тези данни показват недостига на учители по математика, информатика и информационни технологии, физика и астрономия, като това са и най-търсените учители за системата на училищното образование“, коментира проф. Пенов. На свой ред депутатът Гален Монев коментира, че е очаквал именно подобен отговор, като намерението му е било да се обърне внимание на проблема и да се помисли как може да се разшири обхватът именно в тези специалности, както и как да се популяризира като цяло системата. Идеи в тази насока по време на парламентарния контрол не са предложени.
„За толкова години не съм използвал банката със заместващи учители. Много трудно е да се намерят хора, които да са без работа и да могат днес да дойдат в III клас за три часа, утре в IX клас за два часа“, коментира и Асен Александров, директор на 51-во училище в София и председател на Сдружението на директорите. По думите му учители по математика и физика липсват като цяло в системата, не само сред заместващите, като в малките населени места проблемът е особено остър.
„В Годеч например философия преподава местният поп“, коментира той. По думите му по селата този предмет в голяма част от случаите се преподава от учители по други предмети. Това се отнася на места и за информационните технологии, където ако в V-VII клас няма големи проблеми, то в гимназиалния етап такива са появяват заради нуждата от IT познания на по-високо ниво от преподавателите.