Сега четете
Ученици искат спешни мерки заради пистолета във Френската гимназия

Ученици искат спешни мерки заради пистолета във Френската гимназия

Може ли 18-годишен ученик да носи пистолет в училище, пък бил той и законно притежаван? Може ли с него да се работи една година заради проблемно поведение и резултати да няма? Може ли да няма реакция нито от родителите му, нито социалните служби, сезирани три пъти? Оказва се, че може. „Всичко, което се случва в българското училище, е плод на нормативната уредба, която трябва да спазваме“, казва директорът на столичната 9-та Френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“ Емилия Богданова по повод случая с 12-класник от училището, заредил газовия си пистолет в час по история. Казусът накара за пореден път нейни колеги да призоват за промяна на тромавата система за налагане на санкции в училище, но той даде повод за първи път и ученици да поискат спешни мерки, които да гарантират безопасността им в училище.

За случая вероятно нямаше да се разбере, ако не бяха уплашените му съученици. Явно притеснението у тях, а и недоверието им в ръководството, е достигнало своя предел, след като цял клас прибегна до отворено писмо до институциите, апелирайки да се предприемат „адекватни“, а не просто някакви, действия. В него младежите разказаха, че на 26 януари техен съученик е заредил газов пистолет по време на час по история. Макар той да не е заплашвал никого и да не е насочвал пистолета, част от децата са се паникьосали от скришното зареждане. „Поисках да изляза до тоалетна и бях в паника какво да правя. Същевременно друг съученик беше вече излязъл и ме прикани да дойда с него до ръководството, за да ги информираме“, разказа пред Нова

ученик. „Реакцията на учителя по история, както и на потърпевшите ученици, беше адекватна и по този начин бе избегнато немислимото“, споделят и в писмото си съучениците му.

Те обаче заявяват, че не се чувстват сигурни, защото момчето отдавна създава проблеми, а реални действия от ръководството няма. За него споделят, че не за първи път носи в себе си оръжия в училище – и преди са виждани ножове и боксове в чантата му, неведнъж е проявявал агресивно поведение към другите, дори е отправял заплахи към съученици, имал и психически проблеми, заради които е посещавал лечебно заведение. „Учителите са наясно с проблемното му поведение. Заради тези си провинения преди време беше отстранен от училище. Срещу него са били подадени множество оплаквания, но училищното ръководство не е уважило нито една от тях. Дори на учителски съвет е решено той да се върне в гимназията и оттогава до сега няма адекватна реакция от страна на училищното ръководство по отношение сигурността на училищния колектив“, пишат учениците. По думите им „броени минути след случилото се директорката на училището заявява: „Не зависи от мен“. „Въпреки причинения стрес на учениците от профил история, директорката, г-жа Богданова, отказва да поеме отговорност за бездействието си и не уведомява родителите на учениците за случилото се. Единствено се поставят собственоръчни барикади, които са просто обидни. Поради незнайни за нас причини въпросният ученик не е премахнат от училище“, казват те.

„Не е нормално подобно поведение, застрашаващо околните, да бъде толерирано и да остава безнаказано години! Ние не обвиняваме нашия съученик, тъй като разбираме, че има нужда от психологическа грижа. Смятаме, че ръководството на гимназията носи пълна вина за случилото се, именно заради безотговорността си и неглижирането на проблема, както и непрекъснатото бягане от отговорност и не следването на училищния правилник“, категорични са те, настоявайки за адекватни мерки от всички институции, за да не бъдат допускани повече подобни случаи.

Директорът Емилия Богданова обясни в свой пост във фейсбук, че след като двамата ученици, изпратени от учителя им да потърсят съдействие, уведомяват ръководството, че техен съученик има пистолет, „моментално, ама моментално“ е организирала двамата си заместник-директори и педагогически съветник – двама са тръгнали към стаята при учениците, за да изведат ученика, друг – да информира охрана, а тя самата е останала на телефона, за да подаде сигнал в полицията. „Веднага след подаване на сигнала се качих стаята на педагогическите съветници, където ученикът вече беше изведен без паника, насилие или какъвто и да е екшън, от колегите. Незабавно бе потърсена майката на ученика. Тя отказа да дойде в училище в тази ситуация при собственото си дете!“, обясни тя. Богданова разказа, че ученикът е задържан до идването на екипа от полицаи, които са провели следствените си действия. „Полицаите не намериха основание ученика да бъде задържан, а само му връчиха призовка да се яви в 16.30 в 1 РПУ. След като го освободиха, той тръгна натам“, пише тя. За учениците споделя, че действително са били „много, много афектирани и изплашени“, а старанието на екипа й е било да успокои максимално, колкото е възможно в тази ситуация.

Вижте и

Директорът отхвърля всички обвинения в бездействие и споделя как в рамките на час, както изискват правилата, е уведомила началника на РУО, внесла е съответния доклад, протокол е написан и в канцеларията на гимназията. „Веднага обмислихме какво може да се направи, за да се осигури максимална безопасност от следващия ден за всички ученици. Разпоредих всички те близо 1000 да влизат през един вход, за да бъдат там 4, а не 2 охранители. Издадох заповед за отстраняване на ученика от училище още от следващия ден – това е временна мярка, която може да наложи директора, а не санкция“, казва тя, опровергавайки медийни твърдения, че ученикът е изведен в самостоятелна форма на обучение. „Това е нещо, което не мога да реша и направя сама. Работещите в системата знаят колко е трудно да се наложи санкция на ученик, колко е трудно и невъзможно да получим съдействие в такива случаи от Дирекциите Социално подпомагане! И как наложените санкции се отменят в съда – и в момента втора година тече дело с наказан наш ученик. Кой освен нас, го интересува колко проблеми произтичат от многократно променяната Наредба за приобщаващо образование! Накрая за всичко лошо, което се случи в училище е виновен българският учител и/или директор“, възкликна тя.

Пред Нова тв Богданова посочи, че със самия ученик се работи от около година по неговото емоционално нестабилно поведение. Още през ноември той е получил предупреждение за преместване, но през миналата седмица е първият случай, в който е отстранен (т.е. преди това не е отстраняван от училище, както твърдят учениците – бел. ред.).

„Не мога да разбера защо пред камерата на БТВ е изправена да се обяснява само директорката на Френската гимназия, а не пълнолетният ученик с пистолет в учебен час, родителите му, тези, които продават законно пистолети на 18-годишни деца и тези, които са разрешили тази възможност, охранителната фирма, която отговаря за пропуска на учениците…Тях дори не са се опитали да потърсят. Такива случаи за пореден път ни убеждават, че учителското съсловие е нарочено за изкупителна жертва за грешките. И на родителите, и на институциите, и на цялото общество!“, коментира във фейсбук Асен Александорв, директор на 51 училище в София и председател на Сдружението на директорите, което застана твърдо зад директора на Френската гимназия. „Време ли е за кардинални промени в системата за санкции на подрастващите? Отговорът – ДА! Иначе – просто въпроси! Едни хора отговарят за подобни промени и получават заплати“, реагира и Диян Стаматов, председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета.

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре