Темата за наказанията на учениците отново излезе на дневен ред, след като преди дни шефката на Регионалното управление на образованието Ваня Кастрева изпрати до училищните директори писмо, с които иска ограничения на санкциите. Такива вече можело да се налагат едва след като са изчерпвани „всички приобщаващи мерки“ за децата. Причината за писмото са многото жалби от родители, както и съдебни дела, благодарение на които педагогическите съвети са в цайтнот да налагат каквито и да било санкции.
„По-лесно е шеф на фирма да уволни служител, отколкото да накажеш ученик“, казва шефът на 51-во СУ Асен Александров. Всички директори признават, че „щадящите“ изисквания на практика водят до хаос в часовете и невъзможност класът да бъде овладян. Заради изискванията на МОН и приетия преди седем години образователен закон се налага да бъдат толерирани противообществени прояви от деца, които откровено тормозят връстниците си и се подиграват на опитите да им бъде въздействано от психолог и учители.
На фона на растящото недоволство на директори и учители дойде и искане на просветния синдикат „Образование“ за ефективни мерки – да се наказват не децата, а родителите, при това с глоби.
„69.2% от учителите казват, че не налагат санкции на учениците, защото процедурата е бавна и мудна, а 63.5% – защото е тежка и безсмислена.71% от преподавателите се възпират да санкционират ученици, защото се притесняват от неуважителното, понякога скандално, отношение от някои родители, а близо 46% се страхуват от пропуски в процедурата“, сочи проучване на синдиката.
Заради неработещите правила в тази област от синдиката настояват за ясни задължения за родителите, включително и финансови санкции при нарушение на училищния правилник, както и да се въведе оценка „Дисциплина“ за учениците, която да влияе на формирането на бала им при кандидатстване в гимназия.
От синдиката открай време определят наредбата за приобщаващото образование, в която е описан редът за налагане на санкции за учениците, като най-неработещата сред всички наредби на МОН. Изследването им потвърждава това – 86.7% от запитаните смятат, че процедурата за налагане на санкции трябва да бъда олекотена, а 93% – че наредбата следва да бъде променена или отменена. Според профсъюза това недвусмислено показва, че на практика този инструмент за подкрепа не работи. Екипите да „уж“ подкрепа на децата се сформират проформа, твърдят учители. Най-затрудняващият елемент за налагане на санкции според 71% от учителите е „неуважителното, понякога скандално, отношение от някои родители“.
89.7% от респондентите са определили „съдебната практиката в България някои родители да съдят училището заради наложени наказания или ниски оценки“ като „безрезервно порочна“ и само 2.2% – като възпитателна за учители и директори.
В действителност проблем има и от двете страни – както от твърде напористи родители, така и от недобре подготвени педагози, които не успяват да се справят с класовете си и предпочитат санкциите. Оценката за дисциплина отдавна вече не върши работа – откак отпаднаха задължителните при соца характеристки. Що се отнася до глобите – едва ли те някога ще бъдат събрани, след като в момента има проблем с прибирането на 20 лева санкция за непосещаване на училище.
Стела Стоянова, Любословие. БГ