Трудовата книжка да стане електронен регистър на заетостта. Това предвиждат промени в Кодекса на труда, внесени в парламента. Така работещите ще имат постоянен достъп до собствените си данни. А работодателят няма да гледа каква заплата сте получавали на предишната работа.
И бизнесът явно е съгласен да има електронна трудова книжка. Заместник-председателят на Стопанската камара Мария Минчева обясни пред БНР: „Една част от редица документи специално в трудово-правните отношения, в които има много хартия, много подписи, които просто са ненужни, ние искаме да се махнат“.
Агенцията по заетостта трябва да изгради електронния регистър в сътрудничество с Министерството на електронното управление до септември 24-та година. Още две години след това работодателите и органите по назначаване, ще имат задължението да сканират и изпратят в регистъра трудовите книжки и служебните книжки. Агенция по заетостта ще организира въвеждането им в структуриран вид. Първоначалното попълване на регистъра на заетостта ще става от базите данни на НОИ.
Един от вносителите на промените – Божидар Божанов, уверява, че вече са изчистени критичните въпроси от предишните проекти за електронна трудова книжка. И подчертава, че предложението защитава служителите, защото до този регистър „служители имат достъп до собствените си данни, ограничаваме да виждат работодателите какво ти е било заплащането при предишни работодатели. Сега на хартиената книжка това се вижда и всъщност това ограничава възможността на служителите да преговарят за заплата“.
Промяната може да стане за година, прогнозира Мария Минчева от Стопанската камара. Министерството на труда няма още внесено становище по новия проект.