Драмите с трасето на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле продължават и краят им не се вижда. Това стана ясно от отговорите на служебния министър Иван Шишков на въпроси на депутати днес в Народното събрание.
Според арх. Шишков има вероятност през май 2023 г. да бъде издадено разрешение за строителство, но само за малък участък, и то главно за да се спаси Оценката за въздействие, чиято актуалност скоро ще изтече и тогава ще трябва да се повтори цялата дълга процедура по издаване на ОВОС.
Магистралата „заора“ в дефилето, защото Европейската комисия изпрати много критики за лоши разчети и несвършена работа, което пък наля нов катран в старите спорове откъде да минава креснеският участък, така че едновременно да щади природата и да не струва безбожно скъпо.
„“В момента има завършена процедура ОВОС и разгледани мерки, свързани с опазването на околната среда“, обясни арх. Шишков в парламента. „До края на януари с екоминистерството трябва да изберем трасе за „Струма“, така че до май 2023 г. да може наистина да се издаде разрешение за строеж – за малка част от трасето, за да бъде спасен ОВОС-а“, посочи той.
Ако служебният кабинет остане в следващите месеци да работи, ще направя всичко възможно, за да спасим ОВОС“, увери арх. Шишков.
В отсечката Видин – Макреш има забавяне заради учредяване на сервитути за множеството инженерни мрежи, но вече са издадени необходимите разрешителни и предстои възобновяване на работата на терен.
Участъкът Мездра – Ботевград се очаква да бъде завършен през 2024 г.
На отсечката Ружинци – Монтана се изпълняват устройствени процедури, като се очаква обезпечаването на трасето да е извършено до май 2023 г. и строителството да започне от средата на следващата година.
В участъка между Монтана и Враца има проблем с трасето – проектирано е да преминава край складове с боеприпаси и сега се прави нова разработка, а вероятно ще се наложи и нова ОВОС.
По магистрала „Хемус“ от планирани 420 километра към са изградени само 191 километра. Строят се участъците 1, 2 и 3, като напредъкът по всеки от тях е съответно, 66%, 20% и 47 процента.
За лотовете 4 и 5, където има незаконно строителство, МРРБ предлага законово уреждане за „търпимост“, за да може да продължи работата по тези участъци.
Шести лот на магистралата е на финална фаза на отчуждаване.
Лотове 7 и 8 имат проблеми с трасето – минават край складове за боеприпаси и до защитена територия с ловно стопанство. В момента се разработва решение за заобикаляне.
И при лот 9 има засечка – заради „съседство с гробище“, но трасето вече е коригирано и се очаква да стартира работата по техническия проект.
За магистрала „Черно море“ има сключен договор за изработване на разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и Подробен устройствен план – парцеларен план на магистралата. Разработването на втори и трети етап от идейния проект ще продължи до вариантно решение на трасето, постановление на решение на ОВОС се очаква в рамките на 2024 г. За трасето има три основни варианта, три алтернативни и един комбиниран вариант. Според екоминистерството приемлив е само един от основните варианти.