Сега четете
ЦЕНТЪРЪТ НА СОФИЯ БЕЗ СТАРИ КОЛИ ОТ 1.XII.2023 Г.

ЦЕНТЪРЪТ НА СОФИЯ БЕЗ СТАРИ КОЛИ ОТ 1.XII.2023 Г.

Ограничението ще важи между 1 декември и 28 февруари

След 7 г. – пълна забрана за отопление с дърва и въглища

Центърът на София да е забранен между 1 декември и 28 февруари за най-замърсяващите автомобили – тези без екокатегория, със стандарт Евро 1 и Евро 2. Този трети опит за задвижването на наредба, с която се въвеждат нискоемисионни зони ще направят общинските съветници на 15 декември.

След като през лятото, „Демократична България“ поиска отлагане на гласуването за допълнително прецизиране на текстовете, шефът на СОС Георги Георгиев направи работна група за намиране на консенсус по темата. Сега двете политически сили са си стиснали ръцете и са направили корекции в сроковете.

Смятам, че след задълбочените разговори постигаме съгласие с колегите от ДБ за въвеждането за първи път на такива мерки у нас, които вече са факт в редица европейски столици. С промените правим решителна крачка в борбата за по-чист въздух в София, каза шефът на СОС Георги Георгиев.

Ограниченията ще се въвеждат поетапно, като ще важат за две зони.
Първата е наречена „Малък ринг“ – карето между булевардите „Васил Левски“, „Патриарх Евтимий“, „Скобелев“, „Опълченска“ и „Сливница“. В нея няма да могат да влизат автомобилите от първа екологична група – тези без стандарт, или с такъв за Евро 1 и 2 (тези, произведени преди 1996 г., т.е. сега са на 26 г.) още от 1 декември 2023 г. Това се отнася и за дизели Евро 1, 2 и 3 – произведени до 2002 г. По първоначалния проект това трябваше да се случи още през тази година.

От 2024 г. в малкия ринг през зимата няма да могат да влизат и автомобилите, които попадат във втора екологична група – със стикер Евро 3 – произведени до 1998 г. Както и дизели Евро 4 и 5 – до 2007 г.
Втората зона е „Голям ринг“ и нейните граници са между „Сливница“, „Данаил Николаев“, „Ситняково“, „П. Яворов“, „Атанас Дуков“, „X. Ибсен“, „П. Ю. Тодоров“, „И. Е. Гешов“ и бул. „К Величков“. Забраната за влизане на автомобили от първа екологична група ще стартира от декември 2025 г. А две години по-късно тя ще се въведе и за и за тези от втора екологична група.

През малкия ринг минават 171 079 превозни средства за 24 часа, а през големия -304 911, показват предварителните данни. Над 70% от автомобилите в София са от първа, втора и трета екологична група. През малкия ринг за 24 часа преминават 38 хил. автомобила от първа екологична група и още 20 хил. от втора. Така вредни емисии ще се спестяват от 58 хил. автомобила на ден. През големия цифрите са съответно 69 хил. и 32 хил.
Общо 867 103 са регистрираните леки автомобили в София през тази година. Те обаче са с 11 440 по-малко, отколкото през 2021. Средната им възраст е 18 г., а над половината от всички автомобили са над 16 г. В ЕС средната възраст е 11,5 г.

Средно всеки жител на столицата прекарва в пътуване 64 минути на ден. Според проучване 35 % от софиянци се придвижват с градски транспорт, а близо 32% използват автомобил. Пеша предпочитат да ходят близо 29 %, с такси – 0,4%, с колело,-2,8% , а с мотор – 2,3%.

60% от всички пътувания в столицата са по работа. Автомобилът пък е основното средство за придвижване до работа, а градският траспорт се из-полза най-вече от ученици, студенти и пенсионери. Пеша предпочитат да ходят студентите и пенсионерите, а с колело -спортуващите и неработещите.

Анкетата показва, че 60% от засегнатите от новите рестрикции ще из^-ползват обходни маршрути, а едва 20% ще се качат на градски транспорт.

Предвижда се и гратисен период, преди да започнат да се налагат санкции. Според Закона за чистотата на атмосферния въздух санкцията за нарушители е 50 лв. Нарушителите ще се следят със стационарни и мобилни средства, а зоните ще са обхванати и с камери. Те са поставени на всички входно-изходни улици в зоните и ще разпознават регистрационните номера на автомобилите. Ще се въведе и зона за ниски емисии за употребата на твърди горива за битово отопление от 2025 г. Тя ще е за районите с изградена топлопреносна мрежа – „Средец“, „Красно село“, „Изгрев“, „Илинден“, „Студентски“, „Оборище“, „Възраждане“, „Лозенец“ и „Триадица“.
След 7 г. пък да се въведе пълна забрана за отопление с дърва и въглища на цялата територия на Столична община.

В първоначалния проект забраната за твърдо битово гориво щеше да важи от 1 януари2030г., но след разговори между ГЕРБ и ДБ е взето решението това да се случи година по-рано.Към 2011 г. с твърдо гориво са се отоплявали около 54 хил. семейства. 30 хил. от тях използват дърва, а 24 хил. – въглища.

От общината изпълняват два проекта за подмяната им с екоуреди. До април по тях бяха монтирани 3037 отоплителни устройства. До 2024г. над 14 хил. домакинства в София имат възможност да сменят старите печки на дърва и въглища с нови екоустройства.

Основният източник на замърсяването на въздуха с фини прахови частици е битовото отопление, като неговият дял е 56%. Следва замърсяването от „кални петна“, улици и тротоари с над 30%. На трето място пък са автомобилите с 11%.
В понеделник транспортната комисия не прие предложението отново да има нощни линии на градския транспорт
Причината – високата задлъжнялост „Столичен автотранспорт“ и недостига на шофьори.

***
За кого няма да важат рестрикциите
За хората, които живеят в обхвата на зоните
Тези, които имат винетка за платените зони, няма да е нужно да подават документи, защото вече са в базата данни на общината.

Тези, които нямат винетки, ще трябва да подадат заявления до Центъра за градска мобилност.
За тези, които имат карта за преференциално паркиране
Такъв документ притежават и хората с увреждания. Те обаче също ще трябва да подадат заявление до ЦГМ.
За колите на градския транспорт и такситата

***
И в Пловдив планират ограничения между 15.Х. и 15.III, Търново първо се бори с пушека от печките
Община Пловдив също планира да въведе зони с ниски емисии на вредни вещества, тоест да ограничи движението на стари автомобили в централните части на града, но наредбата за това още не е готова. На заседанието си на 13 октомври общинските съветници приеха методиката, въз основа на която ограниченията ще бъдат въведени с нормативен акт.

Община Пловдив вече загуби едно дело за чистотата на въздуха в града и отчете, че основните източници на замърсяването са отоплението на твърдо гориво и автомобилният трафик. Планира се ограниченията да бъдат само през по-студените части от годината – от 15 октомври до 15 март.

Точните зони, в които няма да се допуска движението на бензинови коли, произведени до 1998 г., и на дизелови преди 2007 г., още не са определени. По първоначални данни тези рестрикции биха засегнали 40% от автомобилите в Пловдив

Друга идея за ограничаване на замърсяването в града под тепетата е вдигането на цената за паркиране в синята зона, която в момента е 2 лв. на час. Забранени зони за цапащи коли не се предвиждат засега във Велико Търново, макар на 21 ноември общината да пусна онлайн допитване до търновци за мерки за по-чист въздух.

В анкетата, активна до 30 ноември, има въпрос дали в старата столица да се въведе зона за ниски емисии.
Според екоекспертите в общината обаче проучванията дават следната картина: към настоящия момент най-голям дял на замърсяването на централната градска част с фини прахови частици има битовото отопление с дърва и въглища.

Вижте и

Затова именно този район, заедно с кв. „Ва-руша“ бяха приоритетни в проекта за смяна на близо 600 стари печки с нови отоплителни уреди на дърва и въглища.

Проектът продължава и в момента, а от два месеца насам заради цените на пелетите и природния газ по програмата са достъпни и климатици. За големите квартали Велико Търново чака покана по ОП „Околна среда“ за аналогичен проект, но за 4500 домакинства, и там акцентът ще са климатиците.

Именно по тази причина към 2023/2024 не се предвижда зона с ниски емисии и ограничаване на автомобилите. Паралелно с това се обсъжда цялостна реформа на градската транспортна мрежа, закупуване на още електрически автобуси в новия програмен период, както и изисквания и към частните превозвачи за определен процент автобуси от най-висок екологичен клас (Евро 6).

Обсъждали сме такава идея, но още няма взето решение. Това каза в понеделник зам.-кметът на Бургас Красимир Стойчев. (24 часа)
***
Без последните 150 метра, без тир паркинг, дори без асфалт, но магистрала „Европа“ стигна Калотина
По участъка между Драгоман и сръбската граница ще може да се пътува до 3-4 месеца

15-километровият участък от магистрала „Европа“ между Драгоман и ГКПП Калотина ще бъде пуснат до 3-4 месеца, се разбра след инспекция на строежа в понеделник на вицепремиера и вътрешен министър Иван Демерджиев и регионалния министър Иван Шишков. Само че поне в началото аутобанът няма да има връзка със самия граничен пункт, защото последните 150 метра още не са проектирани.

Освен това няма да има и тир паркинг и ще се налага камионите да спират върху самото платно, което при по-силен трафик ще образува километрични задръствания, стана ясно от обясненията на двамата министри. Магистралата по проект завършва на около 150 метра преди пункта, защото, когато е изготвен проектът, се е наложило водопровод и електропровод да се изместят. За това обаче са необходими нови парцели, което води до нужда от допълнителни отчуждителни процедури и нов подробен устройствен план. Процедурата е задействана през август, но няма как да приключи толкова бързо.

Тепърва трябва становище на екоминистерството, разрешително за строеж, препроектиране и т.н., а всичко това само допълнително ще забави строителството, което вече е извън графика. Този участък от магистралата трябваше да бъде пуснат още в началото на 2022 г.

Тепърва ще се проектира и изгражда и тир паркинг, защото няма предвиден. Затова Шишков и Демерджиев са обикаляли според собствените им думи в понеделник из околностите и са намерили с помощта на кмета на Драгоман две места, подходящи за паркинг. Въпреки всичко това обаче участъкът ще се пусне в експлоатация макар и с временна организация на движението. Ако метеорологичните условия през следващите месеци не позволяват, може да се стигне и до това по последните няколко километра движението да се пусне без най-горния слой асфалт и той да се полага напролет.

Бързането се налага, защото проектът за магистрала „Европа“ трябва да е окончателно завършен до края на 2023 г., когато изтича последният срок, в който може да се усвояват средства от приключилата вече Оперативна програма „Транспорт“ 2014-2021. Каквото и да се направи обаче, забавяне ще има, тъй като третият, последен участък от магистралата откъм столицата дори все още не се строи.

„Участъкът между Сливница и София ще се забави, защото трябва да се строи законно, след като разрешението за строеж влезе в сила. А това няма да стане по-рано от следващите три-четири месеца, защото е необходимо извършване на отчуждаване на терените, които ще бъдат засегнати от изграждането на трасето. Забавянето при този участък е най-голямо и няма кой да върне седемте изгубени месеца заради липсата на подробен устройствен план. За съжаление, краят на 2023 година няма да може да бъде времето, в което магистралата ще бъде завършена в цялост“, каза министър Шишков.

Какво ще представлява новият гранично-пропускателен пункт, също все още не е ясно. Съоръжението по проект е с много по-голям капацитет от досегашния пункт, но срокът за строителството му е 180 дни. Вчера Демерджиев се задоволи да каже само, че по време на строителството ще се внимава да не се затруднява трафикът.

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре