Един от гвоздеите в кандидатурата на Катар, с която през 2010 г. бе спечелено домакинството на Мондиал 2022, беше построяването на цял град, в който да е разположен един от основните стадиони на футболния турнир. Градът е Лусаил, а стадионът – „Лусаил Айконик Стейдиъм“, на който ще се изиграят 10 мача (най-много от всички останали). Става въпрос за 6 двубоя от груповата фаза, по един 1/8-финал, 1/4-финал и 1/2-финал, а за десерт – и финалът.
Домакините до момента са похарчили над $200 млрд. по организацията на световното първенство, а това е 13 пъти повече в сравнение с разходите на Русия за турнира преди 4 години (около $15 млрд.). Някои експерти дори изчисляват, че Мондиал 2022 ще е по-скъп от всички досегашни 21 първенства, взети заедно.
Но това не са просто пари, пръснати от шейховете. Голяма част от обектите, изградени за шампионата, са част от проекта „Визия за Катар 2030“, който предвижда страната да стане една от най-модерните в света.
А Лусаил заема централна част от този проект. Градът, който е започнат през 2005 г. от нулата и напълно завършен преди около година, е вторият по големина в Катар след столицата Доха, намираща се на 23 км от него. Той е планиран за 500 000 души – 250 000 жители, около 200 000 служители в офиси и 50 000 обслужващ персонал.
Още през 1903 г. там е била разположена резиденцията на шейх Джасим, главата на настоящата управляваща династия Ал Тани. Тогава на това място край Персийския залив е имало малко селище с петдесетина неголеми сгради, пристанище с два кораба и десетина лодки. Именно там е погребан и шейхът след смъртта му през 1913 г.
Мястото не е било забележително с нищо до 2005 г., когато е взето решение там да бъде изграден „Град на бъдещето“. И сега, когато идеята вече е факт, това става и първият град в историята на Катар, в който чужденци могат да имат свои недвижими имоти. Дадено е право да се вземат жилища под наем за срок от 99 години.
Градът е изцяло еко – охлаждането на сградите става с екологично чист и енергоефективен метод. За целта е създадена мрежа от подземни тунели със студена вода. Друга идея е градът да е достатъчно комфортен, за да събере специалисти в различни сфери от цял свят, които да дадат допълнителен импулс за развитието на Катар. Съответно да се диверсифицира икономиката на емирството и да се намали зависимостта на страната от износа на газ и нефт.
Лусаил е разделен на 19 тематични района – има такъв за развлечение, за голф, дори и цял квартал около „Лусаил Айконик Стейдиъм“. Пристанището пък вече е едно от най-големите в целия Персийски залив. Там са изградени още 4 изкуствени острова, 22 луксозни хотела, дълга крайбрежна улица, огромен парк.
Сред големите инфраструктурни проекти е и метро, което да свързва Лусаил с Доха. Има и новоизградена жп линия за скоростни влакове. Целта е да се минимизира изхвърлянето на вредни емисии в атмосферата. В тази насока в самия Лусаил е направена модерна трамвайна мрежа с 4 линии, 36 спирки и обща дължина 39 км.
По информация на „Сега“