Сега четете
Учители искат премахване на атестацията и „комедийните“ обществени съвети в училище

Учители искат премахване на атестацията и „комедийните“ обществени съвети в училище

Синдикат „Подкрепа“ се обяви против атестацията на педагогическите специалисти, която в момента е част от училищния закон. Това е станало след допитване за най-неработещите политики в образованието сред учителите – членове на синдиката.

„Напук на синдикатите, законотворците вкараха политика, която в този си вид няма аналог в европейските образователни системи. Разбираемо тази политика не е задействала и в момента буксува в очакване. 66,8% от анкетираните са предложили категорично тази политика да отпадне от закона“, пише синдикатът. Някои елементи от нея могат да се интегрират в политиката диференциално заплащане. Част от учителите заявяват, че това е рестриктивен инструмент, останал от тоталитаризма, че не трябва да се извършва от колеги в образователната институция, че атестирането е обречено на формализъм и е елемент на образователната бумащина без никакъв смисъл.

Според учителите, друга напълно фиктивна политика е „Обществен съвет към училището“. Разбираемо и научно доказано е, че всяка политика, която не е обсъдена с българските учители, ще бъде спорна и с мрачно бъдеще, а тя не бе обсъдена с нас, заяви лидерът на синдиката д-р Юлиян Петров. 39,5% от респондентите настояват тя да отпадне. Очакванията бяха общественият съвет да гарантира прозрачност, а много често тя на практика блокира работата на училището, твърди Петров.

Да се преструктурира и слее с училищното настоятелство, са предложили 33,5% от участниците в проучването, а 26,4% са за това, да му се вменят задължения, освен правата.

Част от анкетираните смятат, че „Общественият съвет“ със своите дейности трябва да осигурява поне една трета от бюджета на образователните институции.

Синдикат „Образование“ смята, че интерпретацията на капацитета на субекта „Обществен съвет“ е силно преекспонирана и неговата роля в българското образование на практика е диаметрално противоположна, в сравнение с образователните системи в САЩ, Канада, и др.

„Общественият съвет далеч не можа да постигне своите цели, защото му беше възложена една огромна за системата експертиза, която очевидно този комедиен стожер на публичността нямаше. Последния нагледен пример затова беше, че участници на обществения съвет щяха да избират бъдещи директори на образователни институции, като авторът на скандалната наредба 16 за избор на образователни директори, явно беше пропуснал, че някои участници в обществения съвет, не само са без основно образование, но и трудно владеят българския език“, смятат учителите. Конкурсът обаче бе спрян не само на това основание.

93,6% от запитаните смятат, че на родителите трябва да се вменят ясни задължения и финансови санкции при нарушение на училищния правилник. Много родители не съдействат и не спазват училищния правилник, а обществените институции нехаят за това поведение на някои семейства.

Вижте и

Да се облекчи процедурата по налагане на санкции към ученици, като се минимизира влиянието на родителите. Честа практика е родителската намеса да отменя едно или друго наказание, а родители да отказват децата им да работят с училищен психолог, ако има нужда от това.

Стела Стоянова, „Любословие.бг“

Интервю с Юлиан Петров очаквайте скоро.

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
1
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре