Инспектрането на над 4000 забавачки и училища, предвидено в последния образователен закон, ще отнеме десетилетия, сочи проучване на синдикат „Образвание“. Инспекцията се извършва от новоназначен инспекторат, който започна проверките тази година, тъй като по време на пандемията бе невъзможно. Вече обаче има първи недоволства от начина, по който текат проверките.
Различните видове образователни институции да бъдат инспектирани по различни критерии, тъй като сегашната методика не дава адекватна оценка. За това настояват над половината от учителите, участвали в анкета на синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ по повод инспектирането на училищата и детските градини у нас. Целта на новия вид оценка, с която е натоварен създаденият за целта Национален инспекторат по образованието (НИО), е да изготвя цялостна независима експертна оценка на качеството на предоставяното от детската градина или училище. Идеята е впоследствие тази оценка да се взема предвид при финансирането на образователните институции.
Проблемът е, че въпросните инспекции се изготвят изключително бавно. През 2018/19 г. НИО направи пилотна проверка в 88 образователни институции, а през 2019/20 г. успя в 90 школа при планирани 150 проверки. „При сегашната организация на НИО и финансирането, с което разполагат, ще са необходими десетилетия, за да се обхванат всичките над 4000 образователни институции“, коментират и от синдикат „Образование“. Проучването им показва, че според 42.9% от педагозите дейността и финансирането на Инспектората трябва да се преструктурират, за да могат да се обхванат всички образователни институции в унисон в изискването на закона. 51.9% от респондентите заявяват, че за да бъде ефективно инспектирането, трябва да се усъвършенстват неговите индикатори. „Това е така, защото според учителите образователните институции са безкрайно различни, а НИО използва един модел и еднакви индикатори за неговата оценка. Разбираемо с тази методика образователни институции с доминиращо ромски състав са лишени от шанс за добра оценка, а учителите в тези училища и детски градини също работят много упорито“, констатират от синдиката и отбелязват, че за целта трябва да изработят няколко модела от индикатори за инспектиране на образователното качество.
Преди ден три училища бяха отличени с плакети като победители в конкурса „Знак за качество“ на Националния инспекторат по образование – това са математическата гимназия „Д-р П. Берон“ във Варна – а категория „Образователен процес“ и две училища от Гоце Делчев – природо-математическата гимназия „Яне Сандански“ (категория „Управление“) и Първо основно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ (категория „Институционална среда“). Директори обаче заявха, че все още няма държавен стандарт за качество, така че инспекторатът работи с произволни критерии.
Стела Стоянова, Любословие.бг