Зарядните станции за електрически автомобили в Пловдив вече са платени и цената за зареждане е много висока. За новия ценови удар върху потребителите, които дават своя принос за опазването на околната среда, съобщи издателят Манол Пейков, който беше депутат от Пловдив в 45-ото и 46-ото Народно събрание от листата на „Демократична България“, пише Пловдив24.
„Дълбоко съм разочарован от решението на EVN да превърнат безплатните си доскоро зарядни станции на територията на Пловдив в платени – при това на космическата цена от 99 стотинки на кВтч.
По същество това решение не ме засяга лично: от няколко месеца насам зареждам изключително на собствената си зарядна станция.
Което е още една причина да се чувствам длъжен – като вече достатъчно опитен шофьор на електрически автомобил, който в случая не е в конфликт на интереси – да им обърна внимание защо това според мен не е никак добра идея:
1) През последните две години, с трите си безплатни 22-киловатчасови зарядни станции на територията на Пловдив, EVN се превърнаха в символ за корпоративна социална отговорност, грижа за природата, далновидност и добър вкус. Имиджовият ефект от тези три зарядни станции беше по-голям, отколкото десетки билбордове и стотици рекламни слотове по радиото и телевизията.
С новия си ход EVN не замо зачеркват това впечатление, но и насилствено се самотрансформират в точно обратното: въплъщение на корпоративната алчност и стремеж към монетизация на всяка красива и общественополезна идея.
2) Аргументът, че фирмата работи в посока на развитието на бизнес модел за разрастваща се мрежа от зарядни станции също е несъстоятелен.
Първо – защото в бизнеса със зарядни станции има негласно правило: платени са станциите на прав ток (50 кВтч и нагоре), а тези на променлив ток (22 кВтч и надолу) са безплатни.
Второ: цената от 99 ст/кВтч е убийствено висока, особено за зарядна станция, на която трябва да зареждаш цели 5 часа.
За сравнение: конкурентните зарядни станции на прав ток (Елдрайв, Финес), на които се зарежда за час или по-малко време, към момента са на цена от 69-70 ст/кВтч.
3) Още един аргумент в ущърб на заявлението на EVN за развитие на „бизнес модел“: при тази цена (99 ст/кВтч) и при зимни условия, всеки изминат километър с електрическия ми автомобил струва два и половина пъти повече, отколкото старият ми (тригодишен) дизелов автомобил от същата марка (чиято цена в магазина е почти два пъти по-ниска).
С други думи: кой, по дяволите, би се навил да си купи два пъти по-скъп автомобил, да виси по пет часа на колонката (вместо да налее нафта за няколко минути) – и накрая горивото да му струва 40 стотинки на километър – вместо 15 стотинки с дизеловото гориво?…