Таксито в следващите дни и по Коледните празници в София може да ви струва с 5-6 лева по-скъпо или по-евтино за един и същи курс с една и съща фирма в зависимост от това на каква кола попаднете.
Причината е, че от 1 януари в София се въвеждат значително по-високи минимални цени за таксиметровия превоз. Най-ниската тарифа за километър пробег през деня става 1,05 лева от Нова година, докато сега тя е 77 стотинки. За нощни курсове пък минималната ствака за километър превоз става 1,21 лева, при 88 стотинки сега. Някои таксита вече са въвели новите тарифи, докато други още карат на старите. Затова се получава и разминаването в цените на курса, макар и да си поръчате такси от една и съща фирма.Причината шофьори да бързат с въвеждането на новите цени преди крайния срок е, че самото претарифиране отнема време. Тези, които не успеят да го направят до 31 декември, няма да имат право да возят пътници в новогодишната нощ, когато традиционно е „жътвата“ за таксиджиите.
В момента вече тече претарифирането. То е легитимно от момента на публикуване на решението на общинския съвет за новите цени. Така че е нормално в сегашния период до 1 януари ползвателите на услугата да ползват таксита от един и същи бранд, но на различни цени – някои на старата, някои на новата“, обясни Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат пред „Стандарт“.По думите причината смяната на тарифите да отнема повече време е, че има само един пункт за метрологична заверка на апаратите.“Самото претарифиране на апарата е доста бързо, но минаването през метрологичния контрол, което е задължително в случая, е бавно. В София има само един единствен пункт за метрологичен контрол към Българския институт по метрология – в квартал „Полигона“. Той може да обработва до около 40-50 автомобила на ден. Подали сме молба за откриване на два извънредни мобилни пункта, както беше направено при предишното претарифиране – тогава беше открит пункт на резиденция „Бояна“ и още един на магистралния път до Ботевград“, обясни председателят на таксиметровия синдикат. Някои колеги пътуват и до Благоевград – най-близката дестинация до София, където може да се извърши метрологиочен контрол, посочи той.По думите му това спестява време на шофьорите на такси от столицата, макар че трябва да пътуват по 100 км в посока, което са си допълнителни разходи за тях.
По тази причина две таксиметрови фирми, опериращи в столицата – „Йолоу“ и „Радио СВ“ поискаха преди дни с писмо от Столичния общински съвет да бъде отложен срокът за въвеждане на новите тарифи. Нагласата сред общинарите обаче е той да си остане 1 януари 2022 г., както вече беше приет. „В закона пише, че новите цени влизат от началото на годината. Това е императивно и мисля, че не подлежи на волности от страна на който и да е общински съвет“, посочи зам.-председателят на транспортната комисия към Столичния общински съвет Зафир Зарков.Аргумент на някои фирмите е, че трябва да се предоговорят и със своите корпоративни клиенти за новите тарифи, както и за отстъпките им предоставят. Според Зарков обаче това са си отношения между частни фирми и не е редно общинският свъвет да се меси в тях и да променя решенията си.
Това означава, че след Нова година всяка таксиметрова компания, която осъществява превоз на по-ниски от минималните цени, я грози 3000 лева глоба за установето нарушение и отписване на автомобила от списъка с коли на превозвача. При повече от три такива констатирани случая пък вече може да се говори за системно нарушение и за отнемане на лиценза на превозвача, предупреди Красимир Цветков.Такива санкции грозят и превозвачите, които карат на по-висока от максималната цена. Тя също се променя от 1 януари като пределната дневна тарифа става 1,78 лева за километър, а максималната -2,19 лева.
В Пловдив казват предварително колко излиза курсът
В Пловдив голяма част от такситата още миналия месец вдигнаха тарифата си, но символично -със 7 стотинки на километър като дневната стана 89 ст, а ношната -99 ст.Междуврменно тази седмица общината под тепетата , синдикати и таксиметрови превозвачи заедно започнаха проект „Гарантирано такси“, в което клиентът предварително знае ориентировъчната цена за курса. Клиентът може сам да избере колата и шофьора, според личния му рейтинг и клас на автомобила. В същото време превозвачът гарантира, че таксито ще идва светкавично, защото заявката ще се взима от този, който се намира най-близко, обясни Володя Домашенко, съпредседател на Националната асоциация за защита на превозвачите и таксиметровите водачи пред БТА. По думите му целта е жълтата кола да вземе пътника до 10 минути, като кмуникацията става чрез приложение, в което клиентът задава адреса си и мястото, до където иска да стигне.