Сега четете
Малка компания с огромни амбиции! Ще промени ли България?

Малка компания с огромни амбиции! Ще промени ли България?

Иновативната фирма Electric vintage cars е основана в София и се занимава с електрифициране на ретро автомобили. Страстта им към опазването на природата ги е накарала да се заемат тази нелека задача. До сега са конвертирали няколко автомобила с марката Трабант, но съвсем не се ограничават само с тях. Конвертираният мотопед Jawa 50 от 1959г. също краси софийските улици, но без отровните изпарения и шумът, които са неразделна част от стария му двигател с вътрешно горене. Трабант 601, Трабант 600, електрически разбира се, са ежедневните автомобили на двамата основатели на Electric vintage cars, които те карат с огромно удоволствие. Преди да се срещнат, Адриян разработва системата си “Торпила” за намаляване на разхода на електромобила, а Мартин връща ретро автомобили към живота като ги прави екологични и приятни за експлоатация. От скоро в съдружие с тях е Ивайло Миленов, като с направената от него инвестиция, успяват да оборудват по-голямата част от сервиза си с инструменти и машини, необходими за по-бърза и прецизна работа.

Преди две години наемат парцел от 90 квадратни метра с две халета и пристройка в окаяно състояние и вече са ремонтирали по-малкото помещение, където съвсем скоро ще могат да боядисват върнатите към живот класики.

Мартин се е отдал напълно на разработките, напуснал е постоянната си и сигурна работа, за да може да освободи време, което би могъл да отделя на семейството си, но вместо това посвещава на Electric vintage cars. Използва нововъведенията в металообработването, електрониката и всяка друга техника, необходима за електрификацията на един автомобил. Познанията му в повечето области на техниката са завидни, дори за утвърдените професионалисти в тях. Проект за карбоново копие на Трабант и проект за собствена суперкола са в напреднал стадий. Има начални чертежи на снегомобили, дронове, мотори, скутери, микробуси и всичко, което смята, че могат да направят с цитирам “оскъдните си финанси”.

                       

                                                                                                                                                                                                                         Участник в конкурса „Ние сме                                                                                                                                                                                  България“

организиран от Исторически парк.

Адриян от своя страна има 89% инвалидност, частично е парализирана цялата дясна част от тялото му, това до някъде го забавя при извършването на тежките и прецизни задачи, изискващи две ръце, но той никога не се отказва, изградил е знания и опит в конверсията на автомобили, мотоциклети, въпреки подигравките изработва прототипа на системата „Торпила“, за да докаже, че той работи.“Интересно е това, че преди да създам прототипа си, всички ми обясняваха, че той няма да проработи и да се връщам в училище, след като го създадох, започнаха да ми обясняват, че това отдавна е правено. Има нужда от още много работа и финансови средства, за да работи системата ми както искам, както и да е по-елегантно интегрирана в електромобила. Към момента най-голямата пречка прад експлоатацията й са катаджиите.“ Изработвал е подобни системи, но със соларни панели, с които намалява разхода на едно от превозните си средства,

                                                

както и на вторичната система (фаровете, мигачите и останалите консуматори) на електрическия си Трабант. От както са основали фирмата си, активно се занимава и с финансови инструменти, които да му помогнат да я финансира. При въпроса възпира ли го здравословното му състояние, той казва: “Не, просто всичко става по-бавно, дясна ръка и десен крак да нямах, пак щеше да стане, но още по-бавно”.

                                                                                                                           

 

Малко по малко хората научават за тях, за дейността им, упоритоста, качествата и майсторлъка. Страницата им вече има над хиляда последователя и по всичко личи, че това е само началото! На скоро човек с голямо сърце и любов към класическите автомобили им подари запазена и обичана Шкода 1000МВ от 1969г. „Няма да я дам за скрап, предпочитам да я дам на вас, за да живее нов живот.“ С тези думи старият ѝ собственник я предлага за електрификация и търсене на куповач, който да я обича колкото той самия.

                                                                                                  

 

 

 

Не се ограничават само до автомобили разбира се, в колекцията от конвертирани, класически, превозни средства е и тази Ява 50 от 1959г. също участвала в конкурса „Ние сме България“ организиран от Исторически парк и класирала се на четвърта позиция сред много силна конкуренция. Дългогодишна собственост на дядото на един от основателите на Electric Vintage Cars.

Вижте и

                                           

 

 

Цялата идея се нуждае от правна и законодателна подкрепа, в това отношение Мартин коментира следното: “Работата е там, че имаше едни огромни средства по европроекти за електромобили в България, който си купи такава кола да има стимулирано финансиране. Обаче… от столична община и правителството усвоиха 70% от парите за автобуси и ведомствени коли, след което заявиха пред европейския съюз, отпуснал средствата, че хората нямат интерес към електрическите коли и закриха програмата, като пуснаха специална наредба №10 от закона за транспорта, с която на практика ни отрязаха главите защото тази точка 10 забранява всякакъв вид конверсии без да има основание за това.”

“Самият електрически Трабант струва 20 000лв, и от там нататък той може да се оборудва съвсем луксозно. Със системи с въздушни възглавници, серво система на волана за улеснено завиване, иновативна боя, седалки и колани от модерни автомобили висок клас, тези екстри тук са около 8000лв. Тапицерията може да е два класа – среден клас за 2000лв, висок за 4000лв, ако покривът не се тапицира, това смъква цената с 30%. Музикална уредба може да се добави: много добър клас струва 2000лв, а ултра висок клас около 8000лв. Тоест сумарно евтин вариант на осъвременената кола може да струва 28 000лв. а скъпият и ултра луксозният: 40 000лв. По-евтино от базовите модерни малки електрокари.”

Наскоро привлякоха и първия си клиент – човек със слабост към Трабант е поръчал да му се изработи електрически модел Трабант 1.1 Combi. От по-редките, последни модели на марката. Но не какъв да е, поставянето на електрически серво усилвател на волана и климатична инсталация в заводското отопление, правят този Трабан 1.1 Combi уникален в световен мащаб! „Постарахме се да интегрираме елементите така, че все едно са произведени в завода, правил колите – това е и основната причина те да са толкова скъпи, правени са на ръка, специално за Трабант 1.1 и не биха могли да се монтират на друга марка автомобил. Климатикът струва 8000лв, а серво усилвателят 5000лв.“ – коментират изобретателите. Цените ще паднат с изработката на повече такива комплекти и подобряване техниката на производство, но според запознати, цената и сега е ниска за нивото на прецизност и ръчен труд, вложени в детайлите.

                                                                               

Едно е сигурно, колкото и щури да са проектите на тази уникална компания, основателите им винаги ще ги завършват и ще търсят още предизвикателства!

Можете да ги намерите на тяхната фейсбук страница: https://www.facebook.com/ElectricVintageCars , там ще откриете и другите контакти за връзка с тях.

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре