Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Текстът е публикуван в бр. 6 на сп. Business Global.
Той е от стар, възрожденски град – Панагюрище, а се е учил в родината на индустрията – Англия. Във Великобритания е усетил колко голям е светът – с много нации, култури и гледни точки. И че човек трябва да се научи да възприема чуждите гледища, а не да си мисли, че с него започва и свършва всичко. Докато ние, българите, сякаш сме свикнали малко повече да се оплакваме, все някой ни пречи – съседът, конкурентът, държавата.
Оплакващите се може убедително да кажат, че на него му е лесно да не се оплаква. Понеже е начело на една от най-големите компании у нас. И понеже е случил на баща, от когото да наследи компанията. Изглежда точно така – Димитър Цоцорков е председател на Надзорния съвет на „Асарел-Медет“ и син на легендарния проф. Лъчезар Цоцорков, който си отиде от този свят преди повече от 3 години. Но само изглежда лесно. От 14-годишен Димитър живее самостоятелно, а и тъкмо баща му го е научил да не се оплаква. „Научи ме, че има два вида хора – които се справят и които не се справят. И по-добре да си от първите, защото няма кой друг да ти подреди живота“, казва Димитър. От баща си е разбрал, че етиката, моралът, ценностите са основата на успеха на всеки човек, едва после идват ученето, знанията, работата.
Ценностите са важни
Димитър споделя, че подбира да общува с хора, които имат подобна на неговата ценностна система – отблъскват го онези, които са движени само от егоистични подбуди. „Обикновено – казва той – още от първата среща се разбира каква е ценностната система на даден човек. Ако имаме допирни точки в ценностната система и житейските си цели, ще има и добро общуване помежду ни. Да, всеки иска да има добра работа, добро семейство, но ни трябва и нещо повече от материалните неща, някакви други каузи, които да ни обединяват.“
Много уважава хора, от които може да научи нещо, които с дела са показали способностите си и имат достойни за възхита постижения. И е съгласен със Стив Джобс, че е добре да се заобиколиш с хора, които имат нещо повече от теб, за да научиш повече, да израснеш на по-високо ниво. Цоцорков-младши често среща ръководители, които се заобикалят с „удобни“ хора с по-малко качества, което според него е пагубно. Защото, първо, такива хора не могат да те съветват както трябва и второ, създава се конформистка среда, която заслепява лидера с ласкателства колко е умен и способен, а пазарът в крайна сметка го връща към реалността.
С друг стил
Димитър Цоцорков има свой стил на ръководство, различен от бащиния. Лъчезар Цоцорков е изграждал екип над 30 години, създал е из основи цялото предприятие в годините на прехода, познавал е всички и е обичал сам да проверява всичко. Димитър пък дава по-голяма свобода при изпълнението на задачите, без непременно да проверява всичко в дълбочина. „Разбира се, това значи и повече отговорност – добавя мениджърът, – резултатите са добри и хората постепенно разбраха, че не за всяко нещо трябва да се обаждат на по-висшестоящо ниво, а имат ново поле за инициатива и изява.“
А как се правят промени, включително персонални? В такава компания въвеждането на иновации е задължително, за да има развитие и да се върви напред. Но пък промените трябва да се правят обмислено и внимателно. „Асарел-Медет“ е много фино настроена машина и резултатите се постигат с детайлно премислени крачки“, обяснява председателят на Надзорния съвет. Компанията е преживявала много кризи, но никога мненията в управленския ѝ екип, дори когато са били различни, не са били крайно противоположни.
Това е така и защото стратегиите на „Асарел-Медет“ са дългосрочни – 5-, 10-, 20-годишни. Заложен е курс на поетапно пестеливо извличане на природните ресурси с най-модерните технологии, така че заетостта на хората и инфраструктурата да бъдат запазени за максимално дълго време, а и целият регион да има сигурност за дълги години. „България е богата на бедни находища – казва мениджърът. – Ние сме една от трите мини в света, които работят с изключително ниското съдържание на мед в рудата от 0,27%. За да успеем над 30 години да правим успешен бизнес, това означава безкомпромисна организация и върхови технологии, и планиране за години напред. Но най-важното винаги са хората, екипът. Ние имаме много добри специалисти, които са мотивирани да въвеждат иновации, да правят подобрения и така да развиват минно-геоложките науки, както и бизнеса.“
Подготвени за години напред
Пандемията и ударът по икономиката, който тя нанася, няма как да не повлияе и на минния бизнес. На фона на редица други стопански дейности този бранш обаче остава стабилен в такива трудни времена. Но и това производство трябваше много бързо да осигури веригите си на доставки и да реорганизира работата. Стратегическото решение на „Асарел“ да работи с местни доставчици получава потвърждение, че не само помага на българската икономика, но и е по-сигурно при подобно изпитание.
Димитър Цоцорков е председатeл на Надзорния съвет на „Асарел-Медет“АД от 20 ноември 2017 г. Роден е през 1975 г. в Панагюрище, завършил е езикова гимназия в Пазарджик. Има две бакалавърски степени – по икономика и финанси и по компютърни науки, от Американския университет „Ричмънд“ в Лондон. Магистър е по информационен мениджмънт и финанси от Университета „Уестминстър“ в Лондон.
Работил е като агент по продажби и маркетинг в „London Electricity“ и мениджър по експедиране в „Glencore UK Ltd.“, Лондон. В „Асарел-Медет“ е от 2001 г. като експерт по продажби и хеджиране, след което става ръководител на отдел и директор „Корпоративно развитие“. Член на УС на „Асарел-Медет“АД от 2014 г., а от 2015 г. до 20 ноември 2017 г. е негов председател. Изпълнителен директор е на дъщерното дружество „Асарел Инвестмънт“ ЕАД. Семеен, с три деца.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)