Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път…
На вашето внимание през месец април Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” ще представи някои от своите най-изявени студенти-инструменталисти с техни изпълнения на творби от епохата на музикалния барок. Ще прозвучат произведения на италианеца Доменико Скарлати и германеца Йохан Себастиан Бах, композитори, родени в една и съща година, но осветляващи различни страни на своята епоха.
Доменико Скарлати е роден в Неапол и получава музикалното си образование при своя баща Алесандро Скарлати, прочут в цяла Европа оперен композитор. Синът също пише опери, както и многобройни църковни творби. В музикалната история обаче той остава преди всичко със своите над 550 сонати за клавесин (този клавишен инструмент, в Италия наричан чембало, е предшественик на съвременното пиано). Оригинално творбите са озаглавени от автора си със скромното име „упражнения“, с което той е акцентирал, че ги е предназначил за изпълнители, желаещи да повишат инструменталното си майсторство. По-късно даденото им име „сонати“ разкрива две значения – етимологично и историческо. Етимологичното посочва произхода им от глагола „sonare“ и подчертава собственото музикално съдържание на пиесата – да бъде „озвучавана“, „звукоизвличана“. Второто – музикалноисторическото – значение е в това, че с подхода си към музикалния материал в някои от тези сонати авторът е прекрачил границата към следващата епоха – епохата на класическия музикален стил с определящата го композиционна форма, наречена именно „сонатна“.
В интерпретация на студентите от Националната музикална академия Рафаел Коста и Божидара Трохарова звучи клавесинната соната K. 25 в си минор, преработена за две китари. Подобна преработка е напълно съобразена с инструменталния характер на творбата: макар да е клавишен инструмент, клавесинът произвежда звука си чрез дърпане на струните, така, както е и при китарата. В своето изпълнение китарното дуо претворява произведението стилно, с диалог между различни тембри, щрихи, контрастни динамики.
Рафаел и Божидара са петокурсници със специалност „класическа китара” в класа на доц. д-р Росен Балкански – изтъкнат китарист, композитор и педагог, а камерна музика учат при проф. д-р Огнян Константинов. Отличното им владеене на инструмента е високо оценено с множество награди от изпълнителски конкурси в България, Гърция и Кипър. Своите умения те изявяват като солисти на Академичния симфоничен оркестър, в индивидуални изпълнения на сцената на зала „България” и на други значими концертни подиуми. И двамата имат богат репертоар с пиеси от епохата на музикалния барок до съвременността.
Рафаел е от Кипър и е един от близо двестате чуждестранни студенти и докторанти на Националната музикална академия, привлечени от високопрофесионалната подготовка и възможностите за изпълнителска реализация, които висшето училище предоставя на своите възпитаници.
Изготвил материала: Симон Павлов, студент от НМА „Проф. Панчо Владигеров”
НМА „Проф. Панчо Владигеров”
Каква е вашата реакция?
Първото българско списание, издадено от Константин Фотинов за пръв път през 1844 г. в гр. Смирна (дн. Измир). С него е поставено началото на българския периодичен печат. На 1 април 2013-та година, 169 години след началото на първото издание на списание „Любословие”, поставяме началото на неговото онлайн издание