Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
TikTok наскоро завладя Запада, като към момента има почти един милиард потребители. В края на 2019 г. американската армия забрани на военнослужещите да използват китайското социална приложение TikTok на служебните смартфони пишат колегите от postvai.com. Военните все още могат да използват TikTok на личните си телефони, което ограничава ефективността на забраната. Потенциалните проблеми с TikTok произлизат пот това, че то е собственост на китайска фирма (ByteDance) и по този начин под контрол на китайското правителство.
Специалистите по сигурността се притесняват, че приложението може да позволи тайно инсталиране на злонамерен софтуер. Втората причина за забраната е, че TikTok, подобно на много приложения за социални медии използва геолокация (чрез GPS стандарт в телефоните). По този начин издателят може да вижда къде се намират потребителите му, което я прави мощен, доходоносен, маркетингов инструмент. Ако знаем, че даден потребител служи на самолетоносач, лесно можем да се начертае карта на неговото движение. Изчислено е, че няколкостотин хиляди военни използват TikTok и това е достатъчно голяма база данни за геолокация.
Проблемът е, че китайците не се нуждаят от геолокация на TikTok за проследяване на американските военни части и персонал. Има много други американски приложения, които събират данни за геолокация и ги продават на всеки. Тези данни направиха възможно проследяването на американския президент и други висши служители, въпреки че тайните служби ги пазят.
Всичко това не е нищо ново. В средата на 2018 Министерството на отбраната на САЩ забрани на целия персонал в „оперативни зони“ (обикновено в чужбина) да използва търговски устройства и клетъчни телефони с геолокация. Скоро разузнавателните агенции откриха, че с помощта на социалната мрежа за спортисти Strava могат да се да следя активирани GPS данни и да се идентифицират определени личности.
Как работи TikTok?
След отваряне на приложението ще видим поток от видеоклипове, които се сменят с плъзгане на пръста на горе. Тази секция се нарича „ForYou“ и е отделно от емисия „Следвано“, която показва само съдържанието на избраните акаунти. От компанията са обърнали специално внимание за създаване на система от препоръки, която избира създателите и съдържанието, които да се показват на всеки потребител. Системата за препоръки на TikTok се основава на няколко фактора, които включват:
- Публикувани взаимодействия : потребителски дейности като харесвания, споделяния, коментари към видеоклипове на други хора;
- Дейност на потребителя: от следваните акаунти и създаденото съдържание
- Време за гледане: силен показател за интерес е пълното гледане на видео, т.е. на целия клип.
- Информация за видео: подробности като описанието, използваните звуци и хаштаговете, свързани с всеки видеоклип, показват на системата интересите на тези, които произвеждат и виждат това съдържание
- Настройки на използваното устройство и на акаунта: езикът, страната и вида на устройството нямат голяма тежест в алгоритъма, но са полезни за оптимизиране на системата по отношение на производителността. В същото време е декларирано, че ако потребителят е в България, той ще види още видеоклипове, качени от български потребители.
За всеки публикуван видеоклип системата прави специфичен подбор на потребители въз основа на описаните фактори и на тежестта, която приписва на всеки от тях. Тези, които не са регистрирани, при отваряне на приложението ще виждат видеоклипове, препоръчани само въз основа на слаби фактори като държавата (IP адрес) и типа на устройството.
Алгоритъм, внимателен към случайността
Има два интересни елемента, които отличават алгоритъма на TikTok от този на другите социални медии:
- по-малко съобразяване с броя на последователите : като цяло успехът на дадено съдържание зависи от репутацията на акаунта, тук не е така. По-специално изрично се казва, че броят на последователите и предишният успех на видеоклипа не се считат за преки фактори от системата от препоръки
- внимание към разнообразието : алгоритъмът е предназначен да от време на време въвежда видеоклипове, които не съответстват на сигналите, които представляват интерес за потребителя или които нямат много харесвания. Това е похвално отваряне към случайността, което предизвиква установените вкусове и води до откриването на нови хора и категории.
Следвайки някои предпазни мерки е възможно да помогнем на алгоритъма да ни показва само съдържание в съответствие с нашите интереси. Как да го оптимизираме?
- Взаимодействайте само с видеоклиповете, които харесвате . Избягвайте да оставяте отрицателен коментар на онези, които не харесвате, защото все още може да се счита за сигнал за интерес от системата
- Маркирайте интересни видеоклипове и използвайте функцията „не се интересува“ за другите (натиснете дълго видеоклип, за да изведете менюто).
- Използвайте функцията скриване, за да инструктирате алгоритъма да не ви показва съдържание от конкретни създатели или такива, базирани на определен саундтрак.
- Докладвайте видеоклипове, които изглежда не отговарят на условията за ползване на приложението (насилствени, обидни, измамни).
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)