Сега четете
Министър Аврамова обясни защо ремонтът на част от „Тракия“ излезе по-скъп от строежа

Министър Аврамова обясни защо ремонтът на част от „Тракия“ излезе по-скъп от строежа

Ремонтът на магистрала „Тракия“ от разклона за Чирпан до разклона за Стара Загора струва 89 млн. лв. на посока, а не както беше обявено преди година – 60 млн. лв., защото става въпрос за по-дълъг участък и при остойностени труд и материали на пазарни цени, каза днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в рамките на парламентарния контрол.

Нейният коментар беше по повод информациите, че обновяването ще струва повече, отколкото изграждането на тази част от аутобана в периода 2003 – 2007 година. За ремонта на 52 километра от „Тракия“ само в посока Бургас ще бъдат платени 90 млн. лв. Това прави 1.7 млн. на километър за посока при средно 1.35 млн. лв. при изграждането на участъка.

Министърът посочи, че първоначално е било планирано ремонтиране на магистралата от 168 до 208 километър, докато сега вече е решено да се обхванат още 12 километра (от километър 156).

Аврамова каза, че старата цена е била прогнозна, докато сегашната е при остойностяване на одобрен технически проект, разработен на база пазарни цени на материали и труд.

Тя посочи, че 70 млн. лева ще се дадат за ремонта на пътното платно и те ще се вземат от държавното дружество „Автомагистрали“. 15 млн. лв. ще струва смяната на мантинелите, като сумата ще е за фирма „Юпитер 05“, избрана след процедура по Закона за обществените поръчки. Също след процедура по ЗОП смолянската „Микони“ ООД и ДЗЗД „Изток смарт“ ще си разделят 4 млн. лв. за нови пътни знаци и хоризонтална маркировка.

Ремонтът на разбития участък започна на 5 октомври, като първоначално ще се работи между 156 и 168 километър (от пътен възел „Белозем“ до пътен възел „Оризово“) в посока Бургас, където в момента няма ограничение на скоростта и той е по-малко компрометиран. По време на строителните работи трафикът преминава двупосочно в платното за София.

Очаква се обновяването на отсечката да продължи около месец, тъй като ще се направи само преасфалтиране без изграждане на нова основа. Интересното е, че въпреки че той е строен между 1995 и 2000 г., е в по-добро състояние от пуснатата по-късно (през 2007 година) част на магистралата между километри 168 и 208.

След това ще започне работа по ново парче от общо 52-километровата отсечка. Кога ще се случи това ще зависи от времето. Когато завърши ремонтът на платното за Бургас, през следващата година ще се ремонтира и платното за столицата.

Лошата новина е, че плановете ремонтът в посока Бургас да приключи за три месеца няма да бъдат изпълнени.

„Автомагистрали“ вече имала капацитет

В отговор на въпрос от депутата Жельо Бойчев от БСП Петя Аврамова посочи, че държавното дружество „Автомагистрали“, което за година получи договори за над 4 млрд. лева за изграждане и ремонт на магистрали и пътища, има капацитет да се справи.

Назначават се постоянно нови хора, има техника и оборудване„, допълни тя.

Вижте и

Нейният коментар беше по повод възлагането на „Автомагистрали“ на основен ремонт на 52-километровия участък от магистрала „Тракия“ в област Стара Загора.

Петя Аврамова така и не отговори на въпроса дали и защо се заобикаля Законът за обществените поръчки, като този ремонт е възложен на „Автомагистрали“ по договор за поддръжка. Според Бойчев това е нарушение на закона, защото целият договор, който е за срок от 4 години, е на стойност 49 млн. лв., докато само обновяването на половината от ремонтирания участък е на стойност 89 млн. лв.

Депутат: държавата контролира сама себе си

Договорът с „Автомагистрали“ е сключен на 30 август 2019 г. след открита процедура по ЗОП за поддръжка на „Тракия“ в областите София, Пазарджик, Пловдив и Стара Загора, допълни Аврамова.

В отговор на друг въпрос тя посочи, че контролът за качеството на ремонта ще се извърши от териториалните структури на АПИ (областните пътни управления) и при необходимост и от Института за пътища и мостове. Гаранцията на ремонта е три години. Според Жельо Бойчев обаче това решение ще доведе до там, че АПИ, тоест държавата, да контролира само себе си.

В края на миналата година „Автомагистрали“ ЕАД се преструктурира, като бяха обособени три направления на работа. Първото е свързано с текущите ремонти и поддръжка на магистралите. Второто направление се занимава с изграждане на новите участъци на „Хемус“, а третото има за задача да укрепва свлачища, срутища и пропадания по републиканската пътна мрежа. Междувременно днес дойде информация, че „Автомагистрали“ ЕАД ще изгради 65.8 км от пътя Видин – Ботевград в участъка между пътен възел „Макреш“ и обходния път на гр. Монтана. Договорът е на стойност 1.083 млрд. лв.

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре