Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Създателите на TIKTOK, китайско приложение за видео споделяне със стотици милиони потребители по цял свят, са инструктирали модераторите да намаляват ранга на публикации, създадени от потребители, които считат за твърде грозни, лоши или с увреждания.
Същите тези документи показват, че на модераторите също е било казано да цензурират политическата реч в потоците на TikTok на живо, като наказват онези, които са навредили на „националната чест“ или излъчват потоци за „държавни органи като полиция“.
Изкуствено стесняване на аудиторията за неподходящи потребители и видео клипове
Тези досега недекларирани документи за политиките на китайците, заедно с разговори с множество източници, пряко запознати с цензурните дейности на TikTok, предоставят нови подробности за усилията на компанията да наложи строги ограничения на своите 800 милиона и повече месечни потребители, докато едновременно се опитва да засили имиджа си като глобален вдъхновител на самоизразяване и творчество. Те също така показват как TikTok контролира съдържанието на своята платформа, за да постигне бърз растеж.
TikTok „захлюпило“ видео клипове на живо на придвижвания на военни части и природни бедствия, видеоклипове, които „клеветят държавни служители” и други материали, които биха могли да застрашат „националната сигурност”, както и видеоклипове, показващи бедността в селските райони, бедните квартали, бирените кореми и кривите усмивки. Един документ стига дотам, че инструктира модераторите да сканират качвания за напукани стени и „непочтителни декорации“ в собствените домове на потребителите – а след това ефективно да накажат тези по-бедни потребители на TikTok чрез изкуствено стесняване на аудиторията им. Обосновката тук, както и при „грозните“ потребители отново е, че TikTok трябва да запази „амбициозен ефир“ за привличане и задържане на нови потребители: „Този вид среда не е толкова подходяща за новите потребители, показва по-малко фантазия и не е привлекателна.“ Социалните Старт ъпкомпании, които не искат да изчезнат в купчината от приложения, обикновено смятат растежа и задържането на потребители като най-важния си приоритет, но аудиторията има поглед към детайлите на този вид агресивно разширено разширение.
Същевременно TikTok няма морален проблем с това да излъчи на живо видео със самоубийството на 19-годишен младеж през февруари 2019 и да го остави онлайн час и половина.
Младежът е бил на 19 години от Куритиба, столицата на щата Парана в южна Бразилия. Предишния ден Жоао отправил зловещо предупреждение на феновете си, че планира специално представление. Около 280 души са наблюдавали как младият влогър се убива на живо в TikTok, четвъртото най-изтегляно приложение в света. Било е 15:23 ч., 21 февруари 2019 г. Видеоклипът с 497 коментара и 15 оплаквания остава на живо повече от час и половина, като просто показва тялото на Жоао (името на момчето е сменено).
Длъжностните лица в TikTok узнали за самоубийството едва в 17:00. Компанията веднага започва да въвежда стратегия за връзки с обществеността, за да гарантира, че случилото се никога няма да попадне в заглавията. TikTok действа бързо – не за да предупреди властите или семейството на младия мъж, а за да избегне очернянето на имиджа на компанията. Между 17:00 ч. и 19:56 ч., офисът на TikTok в Бразилия започва да предприема стъпки, за да сведе до минимум въздействието, което всяка потенциална публикация би имало в пресата. Компанията изчаква близо три часа, след като научава за самоубийството, преди да се свърже с полицията. Вместо да сигнализира незабавно властите, компанията подготвя изявление за пресата – че никога не е пускала по собствено желание видеото и не поема отговорност за грешки в модераторните механизми, които са оставили онлайн поток в продължение на повече от час. Длъжностните лица в TikTok издали вътрешни заповеди, за да гарантират, че историята няма да стане „вирусна“ и казали, че нейният местен офис трябва да следи TikTok и други социални медийни платформи, за да види дали историята изплува публично.
Случаят не е първи за приложението. Преди това други две самоубийства в Индия се случват онлайн и дори индийски съдия спира временно излъчването на платформата в Индия. За разлика от конкурентните Facebook и Twitter, които имат алгоритми за предварително улавяне на склонност към самоубийство и връзка със служби за реакция, TikTok не отдава значение на този проблем.
Цензура обаче не се прилага в случаи на спорни предизвикателства, които поставят в опасност здравето и живота на деца и младежи.
По материали на The Intercept
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)