Сега четете
„Фалшиво чувство за контрол“: С настъпването на коронавируса идва и презапасяването

„Фалшиво чувство за контрол“: С настъпването на коронавируса идва и презапасяването

сн. Любословие - Неделен пазар във Велинград
сн. Любословие – Неделен пазар във Велинград

Живеейки в Аризона, Грегъри Коен никога не е изпитвал нужда да се презапасява преди ураган или друго природно бедствие.

Но страхът от новия коронавирус накара 51-годишния адвокат да закупи от местния магазин за хранителните продукти запаси за спешни случаи на стойност 90 долара. Това включва 12 консерви домати на кубчета, 12 консерви боб с чили, сапун и шест кутии макарони, за които той казва, че ще са достатъчни за него и семейството му в продължение на 4 седмици.

„Най-голямото ми опасение е, че може да поискат от нас да си стоим у дома“, заяви Коен, който складира продуктите в бидони в гаража си, за да гарантира прехраната на жена си и сина си – тийнейджър. „Това е моят начин да контролирам несигурността на сегашната ситуация“.

COVID-19, болестта, от която тази година се заразиха над 100 хил. души по света и която отне живота на над 3400 души, доведе до появата на легиони от нервни купувачи, които се зареждат с консервирани храни, замразени ястия, тоалетна хартия и почистващи средства. Много от тях, също като Коен, искат да са подготвени, защото чуват предупреждения за карантини и гледат как все повече компании като „Туитър“, „Майкрософт“ и „Амазон“ казват на служителите си да работят от дома.

Очаква се това презапасяване да продължи със седмици, водейки до големи печалби за магазините за хранителни стоки и за тези, продаващи стоки на по-ниски цени, както и за доставчиците на храна по домовете, но в същото време ще създаде логистични главоболия.

В разговор с инвеститори тази седмица главният финансов директор на компанията за търговия на едро „КостКо“ Ричард Галанти описа безразсъдното презапасяване по цялата територия на САЩ като нещо „излизащо извън класациите“. Някои, като веригата „Крогър“, вече поставят ограничения на закупуването на определени стоки като продукти за лечение на настинка и грип – не повече от пет на всяка поръчка.

Веригите „Таргет“ и „Уолмарт“ казват, че разговарят с доставчиците си, за да заредят празните щандове, но не казаха колко време ще отнеме това. А намиращото се в Ню Джърси предприятие „Кембъл суп“ заяви, че ускорява производството си поради нарасналия брой поръчки от магазини за хранителни стоки и други търговци след като миналата седмица търсенето започна да се увеличава.

„Инстакарт“ съобщава за рязко повишаване на търсенето на мляко на прах и консервирани храни, както и на продукти за лична хигиена като дезинфектанти за ръце и витамини. Продажбите в цялата страна скочиха десетократно, но търговията върви особено активно в Калифорния, Вашингтон, Орегън и Ню Йорк, където продажбите са двадесетократно над тези от предишната седмица, съобщи компанията.

В същото време в САЩ продажбите на дезинфектанти за ръце скочиха със 73 на сто за четирите седмици до 22 февруари, в сравнение със същия период през изминалата година, според фирмата за проучвания на пазара „Нилсен“. През същия период продажбите на термометри нараснаха с 47 на сто.

Онлайн покупките на тоалетна хартия нараснаха почти двойно, а на стоки с дълъг срок на годност като консервираните храни са нараснали с почти 70 на сто през януари и февруари, според „Адоб аналитикс“.

В четвъртък миналата седмица главният лекар на Австралия Брендън Мърфи, който ръководи борбата срещу епидемията от COVID-19, призова да не се натрупват запаси от тоалетна хартия. „Няма причина да се оголват рафтовете с тоалетна хартия в супермаркетите“, заяви Мърфи на национална пресконференция, предавана по телевизията. „Би трябвало да продължим нормалната си дейност“.

Италианците се впуснаха панически да купуват през първите два дни след като местните власти в областите Ломбардия и Венето започнаха да разширяват предпазните мерки на 23 февруари, затваряйки училища, кина и музеи – но нещата се успокоиха след първоначалния напън.

Супермаркетите от центъра на Милано до провинциални градове в провинция Венето останаха без традиционното италианско основно ястие, макароните, както и от продукти като месо и брашното. Месните продукти привършваха всеки ден. В супермаркет в предградията клиент с количка, пълна догоре с бутилки минерална вода, беше уведомен, че това надхвърля поставените ограничения.

Икономистът от Университета Бокони Франческо Давери заяви, че презапасяването е повишило продажбите в големите вериги супермаркети с двуцифрено число.

Подобно презапасяване напомня за типичното поведение в дните преди ураган или други природни бедствия. Супербурята „Санди“, смъртоносният ураган, помел Североизточната част на САЩ през 2012 г., накара хората да се втурнат към магазините, за да купуват фенерчета, батерии и храна.

Но различното в презапасяването, свързано с коронавируса е, че се случва в цялата страна. Потребителите реагират на неизвестна заплаха, за която нямат представа кога ще отмине, казват експерти по потреблението.

Вижте и

„Това е момент на силно безпокойство, а ние знаем, че несигурността е най-големият източник на безпокойство“, казва Стюърт Шанкман, професор по психиатрия и поведенчески науки в Северозападния университет. „Хората се опитват да получат усещане за контрол, като купуват неща, от които всъщност не се нуждаят. Това е фалшиво чувство за контрол“.

Уенди Либман, основател и главен изпълнителен директор на фирмата „Стратеджик маркетинг“, определи подобно поведение като „животинско“. „Няма много препоръки, освен да си миете ръцете“, каза Либман.

При вида на многобройните празни щандове купувачи като Кристофър Чан изразяват недоволство.

32-годишният мъж живее в сиатълския Кепитъл хил, популярен квартал с модерни барове и ресторанти на изток от центъра. В сряда той каза, че тази седмица са му били нужни два дни, за да намери тоалетна хартия и че тя е била изчерпана във веригите „Хол Фуудс“ и Кю Еф Си.

„След като проучвах и търсих къде ли не, наруших собствените си стандарти за защита на личните данни и отидох в „Амазон гоу“, където имаха останал един пакет“, заяви той.

Според Чан паническото купуване е свързано с предупрежденията за възможни карантини, които всички чуват. Той е забелязал, че сухите храни като боб и ориз се срещат рядко, също както и дезинфектантите за ръце и белината. В „Хол Фуудс“ е видял жена, награбила толкова флакончета дезинфектант за ръце, колкото можела да носи.

Някои от купувачите може и да съжаляват за решенията си, ако епидемията от коронавируса отмине, без да принуди големи групи хора да си стоят у дома. Това се случи през 2011 г. след урагана „Ирене“, който премина през Североизточната част на САЩ, без да причини сериозни щети. Тогава тълпите, които се бяха редили на дълги опашки, за да купят батерии и консервирани храни, започнаха да се оплакват и да искат да им се върнат парите за всичко, което са купили.

Коен заяви, че не се опасява за допълнителните запаси от храна, включително замразено бурито. „Имам 18-годишен вкъщи“, каза той.

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре