Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Тя е Петя Колева и се занимава с изработка на сайтове вече повече от 5 години. Ръководи собствена фирма, през търговската марка MySuper.Site. За нея уеб дизайнът не е само професия, той е хоби. В „свободното“ си време чете за всички новости в областта, и реално не работи само, когато няма устройство, свързано с Интернет под ръка. В приятното и полезно нейно интервю пред Андрей Велчев и Любословие.БГ тя открито и под формата на съвети, струващи скъпо разказва на читателите за тънкостите на всеки сайт в интернет сферата.
От какво значение за репутацията ни онлайн е добрият уеб сайт?
Ще отговоря само с една дума – огромно. Според последни проучвания по темата – когато един потребител решава дали да закупи даден продукт (да поръча дадена услуга), той сравнява средно 3 алтернативи, преди да направи избора си. 30% от тези потребители „орязват“ от възможностите, ако липсва сайт за дейността. Освен това 75% споделят, че преценяват дадена фирма по дизайна на сайта й. Хората правят бизнес с тези, на които се доверяват и сайта е първото нещо на което базират доверието си.
Колко важно е да е шарен или различен с нещо, което го няма на друго място?
Разбира се, че е важно сайтът да е различен – това остава в съзнанието на потребителя. Наблегнете на лесен за ориентация дизайн с приятни, но ненатрапчиви ефекти, запомнящо се и четливо лого, привлекателни и цветни снимки и хубави видеа и вашият сайт ще бъде харесван. В комбинация с уникалното съдържание, което можете да представите – сайтът става вече и полезен и използван. Ако визията е хубава, различна – но сте копирали съдържанието от друго място – тогава първото губи смисъл.
Потребителят вече ще е прочел същата информация на другото място и вашият сайт ще е безполезен за него. И въпреки уникалността на останалите елементи – най-вероятно ще го затвори и няма да го запомни. Затова е важно сайтът да е различен не само като визия, а и като съдържание. Ясно е, че за определени сфери няма какво толкова да се пише, но и малкото, което може да се публикува – трабва да е също толкова различно, колкото и визията.
Лесно ли се прави дизайн , когато клиентът знае какво иска?
Да. Тогава се работи много, много по-лесно. Когато клиентът има представа какво желае – имаме някаква рамка на работа, което ни помага да разберем в какъв диапазон да разпростираме идеите си. И не, нямам предвид клиентът да начертае сайта си. Днес, с процентните съотношения нещата не работят по този начин. Не можеш да кажеш „Искам логото да е в ляво, и на 15см от него да е менюто“. Най-удобно е, когато клиентът хареса 3,4,5 сайта, които наистина му допадат като визия. Те може да са на съвсем друга тематика от тази на бъдещия му сайт. Но на уеб дизайнера това е от голяма помощ, защото разбира какво се харесва от клиента и на какви елементи да наблегне. И не говоря за копиране – просто възможностите днес са толкова много, че, ако клиентът няма представа какво иска – се работи доста по-трудно.
Има ли значение за оптимазицата SEO, или с по -обикновени думи да сме на първо място в Интернет как е напрен сайта ни – като архитектура, програмиране и т.н.?
Много елементи влияят на оптимизацията. Гугъл и другите търсещи машини комбинират стотици алгоритми, преди да се позиционира даден сайт. И тази позиция варира – в зависимост от локацията, от която се инициира търсенето и от други фактори. Важно е да уточня, че Гугъл не споделя какви са алгоритмите му. На база опит и знания специалистите работят по СЕО, за да се класира сайта по-напред. Разбира се, начинът, по който той е направен се отразява на оптимизацията.
Има силно препоръчителни елементи, които да има в сайта, за да се оптимизира той по-добре. Като например: отлична мобилна версия, скорост на зареждане на сайта, време за показване на първия байт, мета заглавие и мета описание на страницата, максимално кратки url и още доста неща. Има така изградени сайтове, например, че администратора не може да редактира url-то и това може да бъде проблем. При изработката на сайта трябва да сме сигурни, че той е 100% СЕО съвместим.
Колко адаптивен към устройства трябва де е нашия сайт и какво да си поръчаме/изискаме на професионалисти като теб, ако за първи път си правим сайт?
Отново отговарям кратко – 100% адаптивен. Днес сайтовете се разглеждат повече от мобилни устройства – през 2018г. 58% от сайтовете са отваряни от мобилно устройство, в сравнение с 42% от компютър. През 2018г. и Гугъл започна да преглежда първо версията на сайта за мобилни устройства и след това за компютри (т.нар. mobile first). Трябва задължително да изискате не само мобилна версия, а отлично структурирана такава. „Главата“ (т.нар. header) на сайта за смартфон трябва да е максимално изчистена, да съдържа само важните елементи. Когато главата заема половината екран – това е не добре свършена работа.
Представете си колко пъти трябва потребителя да скролне на всяка страница, за да се зареди търсеното съдържание. Освен това всички елементи трябва са добре разположени и четливи. Общо казано – обръщайте толкова голямо внимание на мобилната версия, колкото и на тази за компютър, ако не и повече. За съжаление още виждам в доста сайтове – и то на известни компании, че даже и на колеги -мобилна версия, която е объркваща. Няма да цитирам имена, но ще дам пример.
Вчера ми се наложи да разгледам сайт на популярна верига хотели в България от мобилния си телефон – имаше не едно, а три различни менюта за кликване (популярните 3 тиренца). Без да си кликнал – не знаеш за какво се отнася менюто и се луташ по тях, докато намериш това, което търсиш. На мен, която работя това, ми бе трудно да се ориентирам, а какво остава за средно статистическия потребител, да не говорим за този с ниски познания в технологиите? Ако не се нуждаех спешно от информацията в сайта – изобщо нямаше да работя с него. Даже ми бе чудно как може такава голяма верига да има такава мобилна версия.
По-лесно ли е да напривиш сайт от нулата или е по-добре да обновиш облика на стария, вече в средата на Интернет?
Тук няма точен отговор. Зависи от сайта. Правила съм редизайни, когато сайта го позволява, и съм съветвала клиента да започнем отначало, когато това е най-добрата опция в случая. Наистина много зависи от конкретния сайт.
Идва ли уеб 4.0 и с какво Уеб 3.0 беше по-добър за всички нас потребителите и създатели на съдържание?
Няма как с напредването на технологиите да не идва и уеб 4.0. Тъй, като за Уеб 3.0 няма точно определение – ще дам само два примера и мисля, че ще ме разберете бързо. Наскоро ми трябваше банкомат на доста непознато за мен място. След 2-секундно търсене – веднага ми бе предложена най-близката до мен локация на банкомат и си свърших работата за общо 5 минути. Преди – това щеше да ми отнеме доста повече време в търсене на хора около мен, които да имат представа къде най-близо има банкомат.
Втори пример – трябваше да намеря една черно-бяла снимка в телефона си. Не помнех кога съм я направила, даже не бях сигурна, че изобщо съм я правила. Зададох ключова дума в Google Photos “black and white” и всички черно-бели снимки в телефона ми се показаха. След 2 секунди видях и търсената от мен. Реално днес всички се възползваме от това, което Уеб 3.0 ни предлага. Използването на когнитивни технологии улеснява ежедневието ни и аз, като привърженик на когнитивната психология няма как да съм по-щастлива от факта.
Социалните мрежи променят ли изискванията за направата на едни модерен уеб-сайт или професионален блог за лични цели?
Колко сайта днес са без социални икони? Аз лично не се сещам за такъв. Почти всеки нов сайт има линкове към социални мрежи, Фейсбук кутий за харесване или Инстаграм фийд. Доста от тях имат и бутони за споделяне в социалните мрежи (ако съдържанието е подходящо за споделяне). Вграждаме видеа от YouTube… Изобщо – социалните мрежи по различни начини изпъстрят сайтовете.
Даже е някак странно даден бизнес да няма линкове към социални мрежи. Те допринасят за интерактивността на сайта, дават възможност на потребителя да взаимодейства с него. Споделяйки дадена страница от вашия сайт, или кликвайки на бутона „Харесвам“, потребителят прави точно това – взаимодейства. Освен това – при публикуване на ново съдържание/продукт – ние, като администратори обикновено го споделяме сами на страницата във Фейсбук, например. Фейсбук „взима“ снимката на публикацията/продукта и сам го добавя като основна снимка на поста. Общо взето – едното без другото не може, или поне изглежда съмнително. И затова – да, социалните мрежи промениха изискванията към направата на сайт.
Кои са твоите проперъки за това, как да направим сайта си достатъчно разпознаваем, хубав и да не се налата да го преправяме отново след година или две?
Едва ли ще мога да дам всичките си препоръки в рамките на едно интервю. Освен това – говорим за една доста динамична среда, където нещата се менят много, много бързо. Това, което е актуално днес – може да не е след година. Затова няма универсална формула, по която да се работи и след това да е сигурно, че сайта няма да има нужда от намеси.
Ще дам следните съвети:
- Придържайте се към бранда си. Това означава цветовете на сайта да са съобразени с логото ви, шрифтовете на сайта също. Използвайте същото лого и за социалните си мрежи. Идеята е всички елементи, които са свързани с вашето име да работят в пълна симбиоза. Не на сайта да ползвате едно лого, но на Фейсбук страницата си – друго. И, ако логото е в синьо и червено – не ползвайте например зелено за основен цвят на сайта си J Осъвместете цветовете.
- Не се спирайте на твърде „шарен“ дизайн. След време може да започне да ви дразни прекалената наситеност от цветове, освен това може не винаги тези цветове да си отиват със снимките, които ще качите. Въпреки, че сега минималистичният дизайн е на мода, и в бъдеще тази тенденция ще се измени – според мен, ако се спрете на такъв тип дизайн, няма да сбъркате. Винаги можете да го „разчупите“ с по-атрактивни снимки и видеа. Но тях е по-лесно да премахнете, ако пожелаете, в сравнение с твърде претрупан дизайн.
- Никога няма да се уморя да го повтарям – заложете на уникалното съдържание! Ако не ви се занимава да пишете текстове за сайта си – помислете да наемете копирайтър. Има една шега в нашата сфера: „Въпрос: Къде е най-добре да скриеш труп? Отговор: На втора страница от резултатите в Гугъл.“. Ако сайтът ви няма уникално съдържание, свързано с вашата тема и отговарящо на въпроса на потребителя – оптимизацията на сайта ви ще се получи доста по-трудно, а това на свой ред води до други негативни последици. За да не се нуждае вашият сайт от много бъдещи промени – започнете с доброто съдържание, по възможност добавяйте още такова в блог секция.
- Спрете се на подходяща за вашата дейност CMS система.
Как оценяваш облика на медийните сайтове в България или поне повечето. Дали се натоварват читателите с много съдържание или са лесни и приветливи?
Със сигурност има и от двата вида. Като цяло следят последните тенденции. Следвайки подобна структура – е по-лесно за потребителите да се ориентират. Потребителят има очакване къде в сайта се намира дадена информация и подобната структура между тях му позволява да се ориентира по-лесно. Има и някои сайтове на медии, които дори на мен са ми трудни за ориентация. Но няма да цитирам. Тук е въпрос и на лично мнения, харесвания и предпочитания.
Как да задържим читателите си повече време на нашия сайт?
С добро съдържание, хубави снимки, по възможност видеа – потребителите предпочитат да гледат образователно видео, вместо да четат. Също с активни препратки към подобни публикации или други интересни такива. Едновременно с това потребителя трябва да достига до желаното действие по възможно най-краткия път.
Пожеланието ти към нашите читатели:
Конкретно за моята сфера – преди да поръчат изработката на сайт на дадена фирма – поинтересувайте се. Вижте какъв е техния дизайн, какви са техните завършени проекти. Вижте мобилните версии. За съжаление много хора в България мислят, че работейки в ИТ сферата – ще берат пари по дърветата. И предлагат услуги, които са неспособни да извършат. А вие, като човек, на който не е това работата – е нормално и възможно да нямате достатъчно информация как да отсеете и може да се ръководите единствено по цените. Разбира се, цената е важна, но я комбинирайте с реалните възможности на уеб дизайнера. Когато и двете ви удовлетворяват – и комуникацията е приятна – това е вашият човек!
Извън работата – разбира се, бъдете здрави! Бъдете също така целеустремени и упорити. Това е сигурен път към успеха.
Интервю на Андрей Велчев, Любословие.БГ
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)