Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Всеки инфлуенсър, в началото е бил трол, всеки куратор – културолог или социален антрополог в началото е бил „В механата“. Антитролосилите – конски сили за Вашият корпоративен двигател, част от CSA стратегията Ви, инверсия на злото и позиция в маркетинг позиционирането Ви.
Всички сме ги виждали. Чели сме техните досадни коментари. „Те не спят, те не се премигват дори“, те коментират, независимо дали през социалните канали, в секции с коментари на блогове или уеб сайтове. В повечето пъти изразяват негативизъм, „хейтъровозност на талази“. Тези хора се казват онлайн тролове … или може би това е състояние, или пък диагноза, заразата на Web 3.0 средата … може би …
По default, онлайн троловете публикуват твърде многополюсни и/или не фокусирани точно „позиционни“ материали, или пък крайни коментари, като често „презаливат“ нета, неблагоприлично и без ясна мотивация. Това не винаги дори „догонва“ целите ако имат те такива де … да е раздразнително и обидно (особено ако е в коментар на „Стената на плача“ – стената ни във Фейса). Най-вече е изразяване на мнение, често с опити за хибридни войни и кратки схватки .. понякога са платени и им личи, понякога „инфлуенсват“ и трудно личи, и пак може да са си платени.
Онлайн троловете вярват, че са анонимни и че са способни да се скрият зад компютърните си екрани, вярват че последствията от коментарите им не ги засягат, че не ни „тровят“. Всъщност, грешат, спамаролози на нета са си те, някой даже стават „Лудият професор“ в „спамилника“ и ръчкат, творят пропагандата и нездравословното.
И така, какво се прави за борбата с онлайн троловете? Има ли адекватна и ефективна такава борба, превенция и т.н.?
Когато забележите груб и обиден език в коментарните на стената си или в коментарите на вашия уеб сайт или пост, какво трябва да правите?
Пренебрегвате ли ги, блокирате ли ги, триете ли собствените си постове ? Знайте, че има и други варианти – професионално взаимодействие … но на помощ не може да идва все „родната милиция“ …
Колкото и ужасно да бъде троленето, то има и своята светла страна. Били ли сте някога на уеб сайт, в който коментарите ви се струват твърде подредени, с големи букви и „так далее“?
Най-вероятно сте срещали такива. Троловете, които изхвърлят „боклука“ си във вашия сайт, показват на целия свят, че всъщност вие не сте съвършени. Да това не е нещо лошо, така даже е заложено в „биологичното равновесие“ и „кръговрата на веществата“ – природата само е целокупно-съвършена, само можем да се учим от нея. Професионалният език е езикът на агенциите за Управление на Онлайн Репутация – ORM (online Reputation Management) – в подобни агенции са „ловците на духове“.
Изтриването на всичко отрицателно, написано от тях „в градината Ви“ може да доведе до изключване на потенциални клиенти, търсещи информация за вас или за това, което правите.
Избирайки обаче, да се ангажирате с негативните коментари по професионален и отговорен начин, можете да демонстрирате как функционира вашия бизнес почтено дори и при стресови ситуации и обстоятелства .
Дори „вашите“, споходили Ви тролове да бъдат крайни в коментарите си, нека вашият отговор да бъде положителен, подкрепен дори с пример, с който можете да се гордеете или пък да помага, подкрепя нещо на +. Освен това, имайте предвид, че вашите отговори ще генерират още повече и повече трафик „тече, всичко тече“ …, а досадните тролове са донори на интеракции … вашият сайт ще стане по-достъпен за търсещите в Google, Yahoo, и други търсачки.
„Времето няма край и ни зове ..“
Вероятно всички сме чували фразата „ Няма лоша реклама, щом има реклама“ – това със сигурност може да се приложи към онлайн тролинга (щом те „кацат като мухи на мед“, значи си Cool). Това е една „sladka sam” по тип маркетингова възможност да подобрите и/или затвърдите обществения си онлайн имидж (на себе си, на бранда си).
В повечето случаи се препоръчва / коментира да не се отговаря на троловете, но всъщност, когато тролът знае, че е успял по някакъв начин да разруши социалната среда, в която пише, това само ще повиши и засили неговото „устойчиво – разрушително“ поведение. Коментирайте с факти! Троловете разпространяват преди всичко невярна спам-информация или откровени лъжи, слухове или неточности. Затова опровергайте троловете с факти!!!
Истината винаги привлича посетителите или клиентите ви, а и те самите биха търсили подобно потвърждение от ваша страна, след нападка от тролосили (аргументираната защита от тролове е = на адекватност на маркетинг и PR отдела във една фирма, НПО или политическа организация). Ако сте медия, може да трябва да имате отдел, ако сте големи, „големи мускули“ ще трябва да покажете, да, при усещане за „колебание в силата“ – реагирайте, постоянни бъдете! Или наемете професионална агенция по Управление на Онлайн Репутация – ORM
Троловете в повечето случаи се възприемат много на сериозно или поне вярват на това, което пишат – „сами си вярват и си думат брътвежи“. Приемете всичко това с хумор и знайте, не всички са платени, някои това си правят, толкова си могат … Лесно е да се каже, по-трудно е да се направи, но въпреки това – отговорете с хумор (с „леене на куршум“ не става, пробвано е, с апатия също, с лицемерие също). Не им се плашете, искаме да кажем!
Така и за останалите участници в „мрежовия скандал“ е ясно, че вие стоите над нещата, написани от тях, не се влияете от негативизма, а това скоро отказва „бученето“ и негативните коментари от самите тролове.
Също така, следете за правописни грешки от тяхна страна и съответно – поправяйте ги. Поставяйки ги в подобна ситуация, вие вече контролирате коментарите / ситуацията. Вашата култура се оценява от посетителите на вашия сайт, дори те самите ще започнат да критикуват за грешки троловете (поведете положителните, бъдете визионер в Human Digital среда, „курдисайте вагабонтите“, от друга страна)!
Троловете са факт от живота на социалните канали / медии – да затретим.
Направете ги приятели. Не забравяйте, че вашата общност чака да види как ще се справите с тях. Помислете внимателно за всеки ваш отговор на техен коментар. И не се съмнявайте – останалите ще забележат вашата реакция. От нея зависи тяхната преценка за Вас, а Вие сте важните.
Инж. Moмчил Mapчeв e cъздaтeл нa HDMC (Human Digital Marketing and Communications) и Digital Extreme. www.eXtremeSEO.net e специализираният мy фиpмeн caйт зa SEO – oптимизaция нa caйт, a двa други сайта – www.serm.bg и www.digitalpr.bg, пъĸ зacягaт тeмaтa зa yпpaвлeниe нa oнлaйн peпyтaция, oблacт, в ĸoятo ce чyвcтвa визионер в Бългapия. Eдин пo-paзличeн изĸaз зa дигитaлния мapĸeтинг е представен нa caйтa мy www.inboundmarketing.bg, нaй-пpaĸтичният yчeбниĸ зa бpaнд мeниджмънт е на адрес www.digitalagency.bg. За интepнeт peĸлaмa става дума на www.extreme-advertising.com, сайт c пoлeзeн блoг пo тeмaтa и рефериращ ĸaчecтвeни ycлyги.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)