Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
БНТ не е обществена телевизия, защото не се финансира от такси, а е бюджетна телевизия, защото е на бюджет към правителството. Тоест тя е нещо като правителствена телевизия.
На всички нас е ясно, че това което в друга телевизия се прави от трима души, в БНТ го вършат поне 8. В Нова работят между 300 и 400, а в БНТ 1270.
Четох доста от предишните концепции и ако трябва да бъда честен, всички пишат горе-долу едни и същи неща. По-интересното е, че почти нищо от това което е написано, после не се изпълнява.
Това заяви Къци Вапцаров в интервю пред ФАКТИ. Той беше един от кандидатите за нов генерален директор на телевизията и коментира причините за отхвърлянето на неговата кандидатура.
Г-н Вапцаров коментира и последните новини за финансовото състояние на телевизията.
Как си обяснявате решението да бъдете изваден от конкурса за следващ директор на БНТ? Дали то до някаква степен не е знак, че следващият директор не е предварително избран?
Има един недотам ясно изяснен въпрос дали бъдещият директор на телевизията не трябва да има участие във фирми по време на встъпване в длъжност, или по време на кандидатстването. В закона за радио и телевизия категорично ясно е записано, че не може да изпълнява тази длъжност, ако притежава фирми. Друг въпрос е, кому е нужен директор който няма фирми и не е наясно как се управляват пари. За втората част на въпроса ви, няма как да знаем, всичко са само слухове.
Каква беше вашата концепция за телевизията?
През последните седмици излязоха информации за огромните дългове на БНТ. Не е ли това признак за слабия начин, по който е била управлявана телевизията? Има ли директор, който да има възможност да прокарва нови идеи в нея, след като ще трябва да работи в такива финансови условия?
Четох доста от предишните концепции и ако трябва да бъда честен, всички пишат горе-долу едни и същи неща. По-интересното е, че почти нищо от това което е написано, после не се изпълнява. Една типично българска картинка. Щедри на обещания, бедни на резултати. В моята концепция бях заложил на обновление лицата на телевизията, повече програми за деца и млади хора, повече сериали и филмопроизводство, спорт и музика. За да реши финансовият въпрос, един директор трябва първо да се запознае с него.
Аз няма как да знам точно ситуацията там, без да съм видял отчети за приходи и разходи. Със сигурност от БНТ изтичат безотчетно пари за външни услуги, но няма как да го знаем със сигурност, без да сме видели точните суми. На всички нас е ясно, че това което в друга телевизия се прави от трима души, в БНТ го вършат поне 8. Разбира се че е по силите на един директор и неговия управителен съвет да спре течовете. Просто започва да се разпростира според парите които има и не плаща аз скъпи външни услуги, щом няма пари. Просто е. Ако съвсем няма пари и има четири канала, закрива два от тях, ако работи с 1300 души, започва да прави телевизия с 600 и така… В Нова работят между 300 и 400, в БНТ 1270. Генералния директор може да се справи с този проблем, съвместно с финансовия си директор.
Има много противоречия около това как трябва да се развива БНТ. Според вас тя трябва да е твърдо обществена телевизия, която не се интересува от своята гледаемост ли трябва да е или да се насочи към по-търговски модел, който да я направи конкурентна на частните телевизии?
БНТ първо не е обществена телевизия, защото не се финансира от такси, а е бюджетна телевизия, защото е на бюджет към правителството. Тоест тя е нещо като правителствена телевизия. Ако е обществена телевизия, първата и най-важна отговорност трябва да е да работи за цялото общества, тоест да прави предавания за всички, стараейки се да са интересни и гледани. Ако не са гледани, то тя не изпълнява обществените си функции и не си заслужава дори и тези пари, които не ѝ стигат. В момента има 1% среднодневен рейтинг, или около 100 000 души. Това означава, че е безотговорна към зрителите и спонсорите си, в случая държавата. С този модел и 300 милиона годишно да ѝ дадеш, пак ще изчезнат по разни джобове и няма да има програма.
Затова първата и най-важна задача е да се запушат пробойните, да започне да се инвестира субидията умно и съвестно и тогава да се борим за повече пари. В момента там цари едно безхаберие. За мен тя трябва да се бори за рейтинг и качествена програма, но с професионални средства. Без чалга, неновини, евтини провокации и атрактивни папарашки глупости, за привличане на аудитория.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)