Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Благодарение на огромната популярност на Instagram квадратните снимки се превърнаха в стандарт за мобилната фотография, принуждавайки фотографите, които снимат с телефон, да се адаптират към този необичаен формат на фотографията. В тази статия ти даваме няколко добри идеи и техники за композиране на яки квадратни снимки, които няма да останат незабелязани в Instagram.
Доста е казано за композиционните техники в традиционните формати на фотографията. От правилото на третините до правила за по-напреднали, съществува изобилие от tips & tricks за композиране на снимки в пейзаж и портрет.
Много от тези съвети обаче не са пряко приложими за снимки в квадратни формати, така че нека да разгледаме някои важни техники за композиране, които трябва да имаш предвид, когато снимаш в квадрат.
1. Постави обекта си в центъра
Една от най-често срещаните композиционни „грешки“ в традиционната фотография е поставянето на обекта точно в центъра на кадъра.
Почти всички уроци по композиция съветват да не поставяш основния си обект в центъра на изображението. Но това не важи за квадратния формат.
ЦЕНТРАЛНОТО ПОСТАВЯНЕ НА ОБЕКТА ВСЪЩНОСТ РАБОТИ ЧУДЕСНО ЗА КВАДРАТНИ СНИМКИ,
стига обектът да е толкова силен и значим, че да стои логично сам по себе си и да държи вниманието на зрителя.
2. Изпълни цялата рамка
Когато мислиш за композицията на твоите снимки, винаги трябва да имаш предвид къде ще бъдат показвани. Ще ги отпечатваш ли в голям формат, или ще бъдат видени само на малкия екран на телефона?
АКО ОСНОВНАТА ЦЕЛ НА СНИМКАТА ТИ Е ДА ПОКАЖЕШ НЕОБИЧАЕН ПРЕДМЕТ (ИЛИ ГРУПА ОТ ПРЕДМЕТИ), МОЖЕ БИ Е ДОБРА ИДЕЯ ДА ОСТАВИШ ОБЕКТА ДА ИЗПЪЛНИ ЦЯЛАТА РАМКА.
Докато обикновено се опитваш да поставиш обекта си в едната част на кадъра, истината е, че не разполагаш с този лукс в малкото пространство на Instagram квадрата.
3. Заложи на симетрията
Симетрията е още една техника, която работи много добре за квадратни снимки, дори и ако нарушава основните правила за композиция, като например правилото на третините.
Подобно на централната композиция,
СИМЕТРИЯТА Е ЧУДЕСНА ЗА ПОСТАВЯНЕТО НА СИЛЕН АКЦЕНТ ВЪРХУ ЕДИН ОСНОВЕН ОБЕКТ,
който поема цялата визуална тежест на снимката.
4. Бъди внимателен с правилото на третините
Правилото на третините е най-честата насока за композиция и докато тя работи най-добре за пейзажни снимки, има случаи, когато работи и за квадратен формат.
МОЖЕ ДА СЕ КАЖЕ, ЧЕ ТОВА ПРАВИЛО РАБОТИ НАЙ-ДОБРЕ, КОГАТО ОБЕКТИТЕ СА ГОЛЕМИ.
Въпреки това при по-малки обекти се получават по-добри резултати, като преместиш обекта повече към ръба на снимката.
5. Надгради правилото на третините
Вместо просто да поставиш предметите „повече към ръба“ спрямо правилото на третините, може да бъде много полезно да помислиш за твоите квадратни снимки, като ги разделиш на по-малки квадрати, създадени от въображаемите линии.
МАЛКИ ОБЕКТИ, КОИТО СЕ ВПИСВАТ В ЕДИН КВАДРАТ, ТРЯБВА ДА СЕ ПОСТАВЯТ В ЦЕНТЪРА НА КОЙТО И ДА Е ОТ ОСЕМТЕ ВЪНШНИ КВАДРАТА, ДОКАТО КВАДРАТЪТ В СРЕДАТА ТРЯБВА ДА СЕ ЗАПАЗИ САМО ЗА МНОГО СИЛНИ ОБЕКТИ.
Ако обектите са по-високи (например стоящ човек), можеш да комбинираш различните квадрати в зони, където обектите могат отново да бъдат поставени централно, например в първите или последните три квадрата.
6. Използвай диагоналния принцип
Една от най-полезните насоки за композиране е диагоналният принцип, който работи много добре за квадратни снимки. Диагоналният принцип гласи, че
ТРЯБВА ДА ПОСТАВИШ ВАЖНИТЕ ОБЕКТИ В СНИМКАТА ПО ДИАГОНАЛ,
така че да останат балансирани както хоризонтално, така и вертикално.
7. Води очите към обекта
Водещите линии са линиите, които привличат вниманието на зрителя към основния обект на твоята снимка. Докато водещите линии са склонни да работят добре във всеки фотографски формат, може да е предизвикателство да ги поставиш в квадратна форма просто защото често няма достатъчно място за тях.
Заради начина, по който гледаме снимките (първо преден план, след това заден) и четем текст (от ляво надясно),
ВОДЕЩИТЕ ЛИНИИ, ЗАПОЧВАЩИ ОТ ДОЛНИЯ ЛЯВ ЪГЪЛ, РАБОТЯТ НАЙ-ДОБРЕ ЗА ПЕЙЗАЖНИ СНИМКИ.
Въпреки това в квадратните снимки често няма достатъчно място за този вид подредба и можеш да използваш водещи линии, простиращи се от преден план към заден, например влакови релси в перспектива.
8. Използвай празното пространство
Стив Джобс е казал: „Опростеността е най-съвършената изтънченост“, и има право. Трудно е да направиш една претъпкана, разхвърляна снимка да изглежда добре и това е особено вярно за малки квадратни снимки, където имаш по-малко пространство, за да поставиш своите обекти.
РЕШЕНИЕТО Е ДА ВКЛЮЧИШ ПРАЗНО ПРОСТРАНСТВО В СНИМКИТЕ СИ, КОЕТО ПРАВИ МНОГО ПО-ЛЕСНО СЪЗДАВАНЕТО НА ЕДНА ХАРМОНИЧНА КОМПОЗИЦИЯ,
използвайки и другите съвети от тази статия. Това дава възможност на снимката „да диша“ и да не затормозява погледа на гледащия.
9. Снимай в пейзажен формат, след това изрежи
Повечето приложения за фотография ти дават възможност да снимаш директно в квадрат. Докато това ти помага да композираш квадратни снимки по-точно, то също така означава, че заснемаш по-малко пиксели и имаш по-малка гъвкавост в етапа на обработка и рязане.
ПОРАДИ ТАЗИ ПРИЧИНА ЗАСНЕМАЙ КАДРИТЕ СИ В РЕЖИМ НА ПЕЙЗАЖ (ИЛИ ПОРТРЕТ),
като се има предвид, че повечето от тях ще бъдат превърнати в квадрати след това. Разбира се, ще има моменти, когато ще направиш страхотна снимка, която не може да бъде изрязана в квадрат, но това е риск, който си заслужава да бъде направен.
Ако все пак ти е трудно да правиш добри квадратни снимки в пейзажен режим, VSCO Cam има удобен режим в квадрат, който запазва снимките ти и в пейзаж за максимална гъвкавост по време на обработка.
10. Наруши всички правила
Винаги помни, че не съществуват твърди правила в композицията и макар че знаенето на съветите и указанията, които споменахме, със сигурност помага,
ВИНАГИ ТРЯБВА ДА ИМАШ ДОВЕРИЕ НА УСЕЩАНИЯТА СИ
и да не се страхуваш да пренебрегваш всякакви правила за композиране, ако считаш това за необходимо.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)