Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Тази седмица е може би най-важната за Facebook и Марк Зукърбърг. Основателят на Facebook ще се яви пред две комисии в американския Конгрес, за да отговаря на въпроси за скандала с кражбата на лични данни от компанията Cambridge Analytica. Зукърбърг вече е изпратил и своето писмено становище до Конгреса, което беше публикувано официално, съобщава CNBC. В него Зукърбъг казва, че компанията не е направила достатъчно, за да защити потребителите.
„Ние сме сме идеалистична и оптимистична компания. През повечето време от нашето съществуване се съсредоточихме върху доброто, което донася свързването на хората“, пише Зукърбърг. Той допълва, че благодарение на Facebook потребителите споделят важна информация и казва, че движенията #metoo и протести като походът срещу оръжията се организират чрез инструментите на социалната мрежа.
„Но сега е видимо, че не сме направили достатъчно, за да не позволим тези инструменти да се използват и за да вредят. Това важи за фалшивите новини, чуждестранната намеса в избори, речта на омразата, разработчиците и защитата на личните данни. Не сме гледали достатъчно широко на нашата отговорност и това беше голяма грешка. Това беше моя грешка и аз съжалявам. Аз започнах Facebook, аз го ръководя и аз съм отговорен какво се случва“, пише Зукърбърг.
Становището му в голяма степен следва изказвания, които той направи пред медиите през изминалите дни. Зукърбърг казва, че вече е наясно с голямата отговорност пред него и компанията и допълва, че ще е нужно време докато се реализират всички мерки и промени, които са необходими.
Тъй като е важно да има и конкретика, Зукърбърг казва някои от мерките, които вече се предприемат или предстои да бъдат въведени. Една от тях е, че занапред социалната мрежа ще отнема достъпа на приложения и услуги до данните на потребителя, ако този потребител не е използвал даденото приложение или услуга в рамките на 3 месеца. Намалява се и разнообразието на данните, което се дава при минимално съгласие.
Facebook ще прави проверки на разработчиците, които искат достъп до потребителски данни. освен това ще изисква и подписването на договор с ясни правила и ограничения за какво могат да се използват личните данни. Премахната е и функцията за търсене на потребители чрез имейл или телефонен номер.
Зукърбърг казва още, че е започната проверка и на всички приложения, за да се открият други потенциални нарушители като Cambridge Analytica. Прави се и пълен преглед кои потребители са засегнати от злоупотребата и те ще бъдат уведомени отделно.
Facebook затяга и контрола след твърденията за чуждестранна намеса в различни изборни процеси по света. Изтрити са десетки хиляди фалшиви профили, използва се и изкуствен интелект за анализиране и откриване на фалшиви профили и дезинформация.
анапред Facebook ще иска удостоверяване на всеки рекламодател, който иска да публикува реклами на политическа тема или проблем, който е обществен. Удостоверяването включва имена и адреси на рекламодателите. В рекламите ще се показва и кой е платил за тях.
Зукърбърг представя и други мерки, като казва, че те няма да спрат нарушенията и опитите за злоупотреби. Целта е да се направи всичко това много по-трудно за реализиране, но и лесно за откриване.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)