Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Депутатът от ДПС Делян Пеевски внесе проектозакон, който може да накара всички собственици на медии да декларират информация за „всяко получено финансиране в предходната календарна година, неговия размер и основание, както и данни за лицето, предоставило финансирането“.
Текстът на проекта е внесен от Пеевски, заедно с депутатите от ДПС Йордан Цонев, Хамид Хамид и Велислава Кръстева.
Поправките се правят през Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения, който досега задължаваше всички издатели на вестници и списания да декларират в Министерството на културата кой е реалният собственик на медията. Така например самият Пеевски беше обявен като издател на вестниците „Монитор“ и „Телеграф“ през дружеството „Интръст“ ЕАД.
Предложенията на ДПС обаче надхвърлят обхвата на действащия досега закон, като засягат и телевизиите, радиата, информационните агенции и онлайн-медиите като част от общото понятие „Доставчици на медийни услуги“.
„Създаването на законово задължение за разкриване на действителния собственик на доставчиците на медийни услуги и на начина на финансиране ще доведе до максимална прозрачност на медийния пазар в страната, както и до информираност на обществото относно редакционната политика на медиите, които се издържат по непазарен начин, и ще сведе до минимум възможностите за манипулиране на общественото мнение от медии, съществуващи не заради приходите си от дейността, а благодарение на безвъзмездно корпоративно или чуждестранно финансиране“, се казва в мотивите към проектозакона.
В тях се посочва още, че „предлаганото изменение ще доведе и до разкриване на действителните собственици на онлайн-новинарските медии в България, които формират значителна част от информационния поток и съответно от нагласите на потребителите на медийни услуги, но собствеността в по-голямата част от които остава напълно анонимна“.
Досега онлайн медиите не са подлагани на регулация извън обичайната за всяка търговска дейност, както и специалния режим за публикуване на политическа реклама по време на предизборна кампания.
Законът на Пеевски, Цонев, Хамид и Кръстева предвижда още „задължително разкриване на информация, идентифициращи лицата, разпространяващи и/или продаващи печатни издания и броя на използваните от тях крайни точки за продажба“.
Според вносителите – информацията „се явява от съществено значение за правото на свободен достъп до съответното издание“, а оттам ще се създадат и гаранции, че този достъп няма да бъде неоснователно преустановен поради причини, свързани с евентуален личен интерес на собственика на съответния разпространител и/или продавач на печатни издания.
Въвежда се и задължение министърът на културата да информира Комисията за защита на конкуренцията, ако едно и също лице притежава над 1/3 от всички декларирани крайни точки за продажба на дребно на печатни издания.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)