Сега четете
С близо 8 млн. лв. туристическото министерство ще рекламира България

С близо 8 млн. лв. туристическото министерство ще рекламира България

Romania_eco_21567Сега, след няколкогодишна пауза, туристическото министерство ще се опита да накара чужденците „да преоткрият“ България чрез една от най-мащабните кампании в чужбина, провеждана някога. От ведомството търсят агенции, които да управляват туристическата комуникация през следващите месеци в 22 страни, групирани по географски признак или самостоятелно. България ще се представя като целогодишна дестинация в чуждестранни медии – телевизия, радио, преса, интернет, а целта е да се привлекат туристи за различни туристически продукти – семеен туризъм, бизнес туризъм, културно-познавателен туризъм, почивки на море, планина, СПА и уелнес, приключенски туризъм и други.

На сайта си туристическото министерство е публикувало обществена поръчка за избор на на рекламни и ПР агенции, които да осъществят комуникационни кампании на България в 22 страни. Сред тях са Германия и Русия, откъдето идват най-много туристи у нас, както и централноевропейските държави, показващи през последните години най-голям ръст на туристите, изпращани към България. Обществената поръчка е на стойност 7.98 млн. лв. без ДДС, като парите са от държавния бюджет, а не по европейски програми, какъвто беше случаят с предишната рекламна кампания през 2014 г. Агенциите, които бъдат избрани за изпълнители, ще трябва да изготвят медиа план, включващ анализ на пазара и поведението на потребителите, концепция за цялостен криейтив, рекламни визии, комуникационен микс и др. Сред групираните пазари са Северна Европа, Централна Европа и Балканския полуостров като сумите за отделните позиции варират от 1,1 до 1,5 млн. лв. Самостоятелни кампании се планират в Германия, Великобритания и Франция, като за всяка от тях ще бъдат инвестирани между 780 и 810 хил. лв. без ДДС. Оферти в поръчката се приемат до 11 януари, като отварянето им е насрочено за следващия ден. Кампаниите би следвало да стартират през пролетния сезон, продължителността им на всеки пазар е една година след подписването на договор с избраната фирма-изпълнител.

Туристи с различни интереси

В обществената поръчка има заложени изисквания за конкретни таргет групи и туристически продукти, които трябва да бъдат представени на отделните пазари. Така например от туристическото министерство се надяват да привлекат от Русия туристи на възраст между 20 и 50 години, младежи, семейства с деца със средни или по-високи доходи, на които да бъдат предложени разнообразни почивки – отдих на море или планина, балнеология, културен туризъм, поклоннически туризъм, детски лагери и др. На пазар Германия фокусът е насочен към туристи предимно между 35 и 55 години и над 55 години, като освен най-популярната почивка на море ще се рекламира културен туризъм, балнеология, както и по-нишови продукти – например почивки с каравани, алпинизъм, посещения на пещери, гроздобер, розобер и др. На другите пазари страната също ще предлага различни продукти, като освен морски, планински и културен туризъм ще се представят различни възможности за екотуризъм и приключенски туризъм.

Реклама на парче

При предишната рекламна кампания през 2014 г. с бюджет от близо 6 млн. лв. страната ни беше представена в шест държави – Русия, Германия, Украйна, Великобритания, Румъния, Полша и Швеция. Година по-късно рекламни клипове се излъчваха по четири паневропейски телевизии – Еuronews, Eurosport, Discovery и National Geographic. Оттогава до днес рекламната активност на България на международни пазари се свеждаше основно до участия на туристически изложения и периодично организиране на информационни турове за туроператори и журналисти.

Именно тези „прекъсвания“ бяха посочвани от туристическия бизнес у нас като един от основните проблеми в националната туристическа реклама на България. Липсата на цялостна и последователна политика за налагане на бранд „България“ и акциите „на парче“ понижават ефективността на рекламата и изразходваните за нея средства, смятат от бранша.

Изпълнението на сегашната обществена поръчка може да бъде сериозно забавено, ако някои от участниците в конкурса обжалват решението на комисията. Тогава има опасност да бъде изпуснат срока, когато туристите от избраните за рекламната кампания държави сравняват оферти и правят ранни резервации за почивка на море например.

Вижте и

Дали настоящата кампания ще накара повече чужди туристи да „открият“ България предстои да се разбере. Със сигурност обаче националната ни реклама трябва да излезе от шаблона – красива природа, зимни спортове и плажове и добре изглеждаща храна – и да покаже отличаваща се идентичност. Не трябва да се забравя, че най-силната реклама за една страна е начинът, по който се представят хората в нея, впечатленията на посетителите и това, което разказват те след като се завърнат у дома.

 

По материали на „Капитал“

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре